• Anonym (Kaffedraken)

    Förskollärare - ha sitt eget barn i barngruppen?

    Hej! 

    Vad finns det för för- och nackdelar med att ha sitt eget barn i barngruppen där man jobbar som förskollärare?

    Jag utbildar mig till förskollärare och har med största sannolikhet ett jobb till hösten på en förskola ute på landsbygden. På min andra intervju, som jag var på härom dagen, frågade arbetsgivaren mig om jag skulle vilja ha min egen son på deras förskola om jag får tjänsten. Det vore underbart men jag är lite orolig för hur både han och jag skulle ta det.

    Klarar man verkligen av att kunna förhålla sig till honom och resten av barngruppen på ett professionellt sätt, är det svårt? Någon som har erfarenhet? Jag vill inte att det går varken åt det ena hållet där man "favoriserar" sitt eget barn (även om man inte vill) ej heller åt motsatt håll där jag kanske omedvetet stöter bort min egen son för att just undvika att favoriserar honom. Förstår ni hur jag tänker? I barngruppen är jag förskollärare men jag är ju alltid mamma till min son, den rollen går jag ju aldrig ur. 

  • Svar på tråden Förskollärare - ha sitt eget barn i barngruppen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Min kollega har jobbat på en liten ort där alla hade sina egna barn och var vana vid att jobba så. De hade inga problem alls enligt henne utan barnen vande sig snabbt och de blev ett barn i gruppen. Det enda som skilde dem åt var att de i regel ville ha föräldern då de gjorde sig illa, men det tyckte alla i personalen var okej. Jag tror det är viktigt att det finns en medvetenhet kring de problem som kan uppstå, då förebygger man mycket. Sedan är det viktigt att du är förälder då du hämtar och lämnar, då snackar man inte APT och vikarier utan ska ge dig och ditt barn samma bemötande som andra föräldrar.