• Pyspunkan

7 årig kille på badhuset med mamma, hur gör man?

Tänkte åka till badhuset (ett stooort sådant). Tar det som självklart att min 7 åring (disträ och omogen för sin ålder) följer med mig på damernas. Han är ovan vid badhuset och kommer garanterat att bli helt förvirrad av alla omklädningsrum/vrår osv som finns på ett stort badhus. Han hittar inte i omklädningsrummet, har aldrig skött lås/nycklar osv. Och jag kan heller inte sticka under en stol med att jag ÄR rädd för "fula gubbar" (som iofs finns även om han är äldre).

Ja, i mina öron låter det självklart att han ska följa med mig och småsyskon på damernas. Men samtidigt är jag rädd för att han "stör" tjejerna i sin egen ålder. Och själv kommer han också att tycka att det är pinsamt att gå på damernas eftersom han är medveten om tjejer osv....

Vad ska jag göra? Stanna hemma och vänta på att pappan kommer hem och kan följa med? Låta honom testa och hoppas att allt går bra? Ta med honom på damernas och "lära upp" honom hur det fungerar till nästa gång?

Hur gjorde ni andra med era pojkar i den åldern?

• Svar på tråden 7 årig kille på badhuset med mamma, hur gör man?
  • Dixie

om han inte klarar att byta om själv får han ju följa med er!
    på en del badhus finns ju familjeomklädningsrum - kanske det även finns hos er? 

• Stårschan

Skolbarn bör klara av att byta om ensamma. Fixar han det inte än så får du vänta tills pappan kan ta med honom in på herrarnas, av hänsyn till flickorna inne på damernas. Pojken kanske inte heller tycker det är så kul att visa sig naken för jämnåriga tjejer - kanske rentav klasskompisar.

KOlla med pojken hur sugen han är på att bada. Förklara i detalj hur det funkar med lås och sådant, så märker du om han tycker att det verkar vara värt besväret. Min erfarenhet är att barn brukar kunna växa väldigt mycket med uppgiften, om bara målet med övningen är tillräckligt intressant.

• K med lilla E

Du kanske kan fråga någon ur personalen om de kan följa med och snabbt visa honom hur man hittar och gör i herrarnas omklädningsrum?

• Scruffy

Min son är 7,5 år och han går på damernas med mig och storasyster. Dem simmar 1 gång i veckan. Har ännu ingen tanke på att han ska gå själv i killarnas. Jag kan säga att han är inte ensam om att vara kille i damernas.

• YokohamaNr2

Vi har övat på vårt lilla simhus, där han nu går själv medan jag och lillebror går på damernas.

Man måste ju börja någon gång och ofta är man (jag) så fokuserad att det ska gå fort att byta om att jag hjälper till lite för mycket

Så kan ni inte börja på något mindre ställe och öva lite innan ni åker till det stora

Sen tror jag även om du tycker han är omogen och disträ att de kan mycket mer än vad man tror

• fluu

Okej att ta med en sjuåring tycker jag. Jag tror att det var runt där som jag började gå på damernas själv och så väntade pappa utanför. Ni kanske kan börja träna honom i att klara att byta, duscha och hålla ordning på sina grejer lite.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Darla

För mig är det självklart, damernas. Alla barn utvecklas/mognar i olika takt och klarar av olika saker, finns ingen magiskgräns för när barnen SKA klara av att gå in själva i ett omklädningsrum.

• fluu

För övrigt kan man ju, om man märker att någon blir obekväm, försöka gå undan lite eller kanske välja dusch med bås om sådan finns. Det gör jag när jag märker att andra vuxna kvinnor ibland blir obekväma med sin nakenhet i omklädningsrum.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Stårschan
    Darla skrev 2014-06-17 14:40:04 följande:
    För mig är det självklart, damernas. Alla barn utvecklas/mognar i olika takt och klarar av olika saker, finns ingen magiskgräns för när barnen SKA klara av att gå in själva i ett omklädningsrum.

Nej det gör det inte, men det finns någon sorts gräns för hur stora pojkar flickorna ska behöva stå ut med att ha inne i sitt omklädningsrum. Är man 7-8 år och inte klarar sig själv inne på herrarnas så får man kanske skippa badhuset, eller vänta tills man får med sig en man som kan följa med pojken in på herrarnas.
Svar på tråden 7 årig kille på badhuset med mamma, hur gör man?