Inlägg från: Nenne666 |Visa alla inlägg
  • Nenne666

7 årig kille på badhuset med mamma, hur gör man?

Naaw skrev 2014-06-18 08:35:41 följande:
    Herregud. Din barn verkar ju ha fötts vuxna. En 7-åring är ju liten och helt omedveten om sånt här normalt sett. Vid 9-10 börjar de flesta skyla sig lite, men pubertet inträffar ju först vid 12-14.

Min son va runt 7 år när jag började märka att han ville byta om och skyla sig... Vad är det för dumheter att haspla ur sig åldrar om hur det ÄR när det är nåt som är olika för alla. Vadå omedveten? Idioti att förminska barn på det sättet.
  • Nenne666
    Älskarbebisar skrev 2014-07-13 14:27:31 följande:
    Kommer aldrig avstå från det. Varför är de här sån stor grej? Jag får inte ihop det riktigt. Tror jag avstår från denna tråd nu, tillräckligt trött nu på alla mammor här på FL.
    Tjejerna i klassen som är på damernas lär inte tycka det är så spännande och din son vill nog inget hellre än att sjunka genom hela jorden flera ggr om. Det är inte helt snällt. Men visst , avstå du från den här tråden. Din son lär tids nog fånga upp frågan ändå.
  • Nenne666
    Kasperina skrev 2015-02-15 21:47:25 följande:

Min son är 6,5 och det finns inte på kartan att han skulle få gå och byta om på egen hand. När han börjar intressera sig för flickor ska jag fundera på saken. Han duschar/ badar tillsammans med lillsyrran varje kväll och skulle bli jävligt kränkt om någon kom och sa att det var något konstigt med det.

Allt handlar inte om din gulleplutt. Finns nämligen fler att ta hänsyn till hörrudu! Om jag och min lilla dotter vill gå och bada så vill hon slippa killarna från klassen i omklädningsrummet. Är ditt barn inte moget att gå på badhus så får ni snällt stanna hemma tills ni kan leva upp till reglerna .
  • Nenne666
    Nalliwer skrev 2014-07-18 23:37:54 följande:
    För att de flesta, normalt funtade, människor inte ser en nioårings kropp som något sexuellt eller skamfull och därför inte heller lär sina egna barn att det är farligt att råka se ett annat barn av det motsatta könet naket.
    Du tar ju ingen hänsyn till något annat än din egen synvinkel. Det är inte bara vuxna i omklädningsrummet.
  • Nenne666
    Kasperina skrev 2015-02-16 15:14:21 följande:
    Jag vet inte vilka skolor du gått på, men de flesta skolor har inte separata omklädningsrum för låg- resp mellanstadiet.
    Hur många nioåringar känner du som är i puberteten?
    Förpubertet. Och du. Jag hade börjat få bröst när jag va 9 år.
  • Nenne666
    Kasperina skrev 2015-02-16 15:19:55 följande:
    Allt handlar inte om din dotter heller. Hörrudu. Om alla försöker visa varandra lite hänsyn och göra det bästa av varje situation så blir det enklare för alla inblandade. Hörrudu.
    Skulle du låta din dotter gå in och byta om helt själv på badhuset vid 6 års ålder? Får/fick (beroende på nuvarande ålder) hon göra det när hon badar med sin pappa?
    Har aldrig påstått det heller, hörredu!
  • Nenne666
    Nalliwer skrev 2015-02-16 12:16:43 följande:
    Tvärt om så är det exakt hänsyn vi visar genom att lära våra barn att det inte är hela världen om någon råkar se dem nakna, oavsett om det råkar vara någon i den egna åldern.
    Är på badhus regelbundet, både med barnen och utan och har aldrig upplevt annat än att den typen av situationer sköts snyggt och smidigt utan att någon behöver kännas sig obekväm. Verkar ju som om problemet bara finns på damernas så kan ju undra vad det är för kroppsyn ni lär ut till era små prinsessor. Varför blir det ett problem om en pojke behöver gå genom damernas men aldrig ett problem med flickor på herrarnas?
    Om din lilla flicka inte klarar av att hantera en omklädningssituation bara för att det råkar vara en pojke närvarande tycker jag hon får stanna hemma tills hon klarar av en normal social situation.
    Har 2 söner här hemma också som visar på stor integritet . Nakenhet är för den saken inget fult bara för att man inte känner för att visa upp sig. Speciellt inte i en ålder då det händer. Dessa känslor måste man respektera och inte köra över med en ångvält.
  • Nenne666
    cosinus skrev 2015-02-16 16:24:30 följande:

Någonstans vid 7 år tycker jag gränsen går för att ha med barnen på damernas.

Min ena kille hade jag med som 7.5-åring och då kände jag att det här är sista gången han är med. Den yngre fyller 7 i vår och han får ff gå om han är själv med mig men om brorsan är med skickar jag bägge ihop på herrarnas. Är det bara storebror går han själv och har så gjort ett år (han är 8.5 nu)

Jag brukar göra det enkelt för dem. Inga värdesaker, inga ytterkläder, inga lås, nya kalsonger och schampoo men vill de inte tvätta håret själva så tar vi det när vi kommer hem.

De har en klar regel om att aldrig hoppa i vattnet föränn jag kommer ut och det har funkat jättebra de ggr vi varit.

Ja, det går verkligen att förenkla det så som du beskriver. Och att sätta gränsen vid 7 tycker jag är en bra ålder.
Svar på tråden 7 årig kille på badhuset med mamma, hur gör man?