Vad jobbar du med där körkort krävs?
Ser då och då (nu senast i tidningen Metro) uppfattningen att körkort är en stor fördel vid jobbsökande. Själv har jag aldrig i mitt (rätt så långa) yrkesliv haft ett jobb där arbetsgivaren frågat efter körkort och så vitt jag vet inte många kompisar som heller tillfrågats om körkort. Och den jag minns som fick frågan senast brukar oftare ta tjänstecykel än tjänstebil när hembesök krävs. (Körkort innebär ju inte att personen också håller bil eller kör i vardagen.)
Där det krävs bilkörning i jobbet förstår jag krav på körkort men det känns inte som att detta skulle handla om någon jättedel av arbetsmarknaden? Att man kan ha/uppleva behov av att köra för att få ihop privatlivet - inklusive ta sig till jobbet - hamnar utanför frågan här då det är relaterat till privata faktorer.
Mitt intryck är att körkort förutom i transportyrken är mest till nytta i jobbsökandet för den som saknar etablering på arbetsmarknaden och söker jobb brett i en massa branscher varav vissa kräver körkort. Men jag kan ha missat något. Vad säger svaren här?