• Åsa

Vad jobbar du med där körkort krävs?

Ser då och då (nu senast i tidningen Metro) uppfattningen att körkort är en stor fördel vid jobbsökande. Själv har jag aldrig i mitt (rätt så långa) yrkesliv haft ett jobb där arbetsgivaren frågat efter körkort och så vitt jag vet inte många kompisar som heller tillfrågats om körkort. Och den jag minns som fick frågan senast brukar oftare ta tjänstecykel än tjänstebil när hembesök krävs. (Körkort innebär ju inte att personen också håller bil eller kör i vardagen.)

Där det krävs bilkörning i jobbet förstår jag krav på körkort  men det känns inte som att detta skulle handla om någon jättedel av arbetsmarknaden? Att man kan ha/uppleva behov av att köra för att få ihop privatlivet - inklusive ta sig till jobbet - hamnar utanför frågan här då det är relaterat till privata faktorer.

Mitt intryck är att körkort  förutom i transportyrken är mest till nytta i jobbsökandet för den som saknar etablering på arbetsmarknaden och söker jobb brett i en massa branscher varav vissa kräver körkort. Men jag kan ha missat något. Vad säger svaren här?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad jobbar du med där körkort krävs?
  • Catti41

Jag är psykolog. Jag hade tidigare ett jobb där körkort i princip var ett krav. Vi hade halva Stockholms län som område och många möten kunde vara i typ Södertälje på förmiddagen och i city efter lunch och avsluta dagen i Tyresö. Vi hade ett antal tjänstebilar. Körkort var inte ett absolut krav men man hade aldrig kunnat utföra sitt jobb om man hade behövt åka kollektivt överallt. Men det gjorde vi också såklart. Körkort stod alltid med i annonser och var definitivt en dealbreaker, dvs mellan två lika kandidater fick den med körkort jobbet.

• Sticka

Att arbetsgivaren kräver körkort (och tillgång till bil) här i mina trakter beror mycket på att kollektivtrafiken bara fungerar för de som bor i stan. Jag, som bor lantligt, skulle aldrig kunna ta mig till jobbet utan egen bil. Då skulle jag varje dag komma minst en timme innan jag börjar och få vänta över timme eller mer på att ta mig hem. Jag skulle aldrig kunna jobba kväll (efter 18) eller helger, komma in med kort varsel om någon blir sjuk eller så. 

I själva jobbet behövs ingen körkort, men för att ta mig dit....

• MadHatter

Jag har hunnit ha 6 "riktiga" jobb. 4 av dessa var utannonserade och i samtliga av dessa krävdes B-körkort enligt annonsen.

De övriga två fick jag genom kontakter och då är det ju inte lika tydligt vad son är krav (att jag har körkort framgår ju av mitt CV).

Jag har rest ganska mycket lokalt i 4 av de sex jobben (de som krävde körkort).

• x0x0x0x

Distriktssköterska på en hälsocentral där vissa hembesök görs. Det är mitt fjärde jobb på 10 år där körkort krävts, alla har innefattat en viss omfattning av hembesök även om det inte har varit en huvudsaklig arbetsuppgift.

• Frontline

Jag kör truck på jobbet och för att få ha truckkort så måste du ha körkort...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ungakillen95
    Frontline skrev 2014-06-17 18:23:44 följande:
    Frontline skrev 2014-06-17 18:23:44 följande:

Nää det stämmer väl inte? Kanske för större truckar men en simpel motviktstruck behöver man väl inget körkort? Obestämd
  • Frontline
    Ungakillen95 skrev 2014-06-17 18:29:29 följande:

Nää det stämmer väl inte? Kanske för större truckar men en simpel motviktstruck behöver man väl inget körkort? Obestämd
    Jopp så är fallet...

Simpel motviktstruck det största vi har lyfter 30 ton så den är inte så simpel...
  • Frontline
    Frontline skrev 2014-06-17 18:34:23 följande:
    Jopp så är fallet...

Simpel motviktstruck det största vi har lyfter 30 ton så den är inte så simpel...
    Kollade upp det och enligt AV måste man inte ha B kort men enligt den som höll i truckförarutbildningen samt vårt företag kräver att man har B kort..
  • Ungakillen95
    Frontline skrev 2014-06-17 18:37:05 följande:
    Kollade upp det och enligt AV måste man inte ha B kort men enligt den som höll i truckförarutbildningen samt vårt företag kräver att man har B kort..
    Ok Solig
  • Frontline
    Ungakillen95 skrev 2014-06-17 18:38:37 följande:
    Ok Solig
    Dock krävs det minst traktorkörkort om du ska köra utanför din arbetsplats vilket vi gör ibland då vi ska till verkstaden eller däckfirman med trucken..

En kille på jobbet fick inte ta ett truckkort som hölls nu för ett par veckor sen på jobbet bara för han inte hade nåt körkort varken för traktor eller bil..
  • Ungakillen95
    Frontline skrev 2014-06-17 18:44:03 följande:
    Dock krävs det minst traktorkörkort om du ska köra utanför din arbetsplats vilket vi gör ibland då vi ska till verkstaden eller däckfirman med trucken..

En kille på jobbet fick inte ta ett truckkort som hölls nu för ett par veckor sen på jobbet bara för han inte hade nåt körkort varken för traktor eller bil..
    Där ser man, men förståeligt ändå när ni har såna stora truckar på jobbet
  • Ragnar

De flesta jobb jag har haft har krävt körkort. Bland annat hos en trädgårdsmästare där jag körde företagets bil dagligen och inom jordbruk där jag körde bland annat traktor. Nu jobbar jag på ett ställe där det inte krävs körkort för att utföra själva arbetet, men det går inte att ta sig dit på annat sätt än med bil och där jobbar inte så många att man kan lita på att få skjuts med någon arbetskamrat varje dag,

• Sweet Sofia

Jobbar inom hemtjänst/Hemsby vård där körkort är ett krav eftersom det ofta förekommer bilkörning i jobbet

• Jenny 993

Då jag jobbar som timvikarie inom barnomsorgen och då en del förskolor ligger på landet utan kollektivtrafik så har det varit ett måsteför att kunna jobba på alla förskolor

• Lindaeke

Själv får jag inte ha körkort p.g.a. sjukdom men har aldrig haft några större problem att få jobb. Jobbar mestadels inom administration/ekonomi. Givetvis har jag ju fått se till att bosätta mig så att det går mycket kollektivtrafik och jag lätt kan ta mig till olika platser runtom. Jag har aldrig upplevt det som någon nackdel när jag söker jobb att inte ha körkort. Sen begränsar det mig lite p.g.a. att jag inte kan söka jobb som ligger långt bort från kollektivtrafik men det är inga större problem.

• Sweet Sofia
    Sweet Sofia skrev 2014-06-20 21:14:45 följande:
    Jobbar inom hemtjänst/Hemsby vård där körkort är ett krav eftersom det ofta förekommer bilkörning i jobbet

Hemtjänst/hemsjukvård ska det vara
Svar på tråden Vad jobbar du med där körkort krävs?