Inlägg från: JosefinGranqvist89 |Visa alla inlägg
  • JosefinGranqvist89

Katt matstrejkar

Envira skrev 2014-06-19 21:41:02 följande:

Åh min fina lilla katt.. Han har tidigare vägt runt 8-8,5 kilo. 

Idag vägde han 5,5 kilo :'( 

Fyfan, jag mår så fruktansvärt dåligt. Hur kunde vi inte märkt detta förräns nu?!!

De kollade först i munnen och halsen - det såg ut som att han var irriterad i halsen, så hon ville sätta in antibiotika. 

Men när blodproverna kom tillbaka visade det sig att hans njurar och lever hade dåliga värden, och då kunde man inte ge antibiotika för det kunde göra dom värdena sämre. 

Egentligen ville dom göra fler prover att skicka på olika virus som katter kan ha, men nu när det är helg så skulle dom inte hinna bli testade. 

Så han fick en spruta med kortison. Också fick vi med oss en mat med hög näring som vi ska försöka få i honom. 

Hon hoppades att detta skulle göra att han börjar äta, men tyckte ändå vi skulle följa upp efter midsommar även om han börjat må bättre. Och det tycker ju jag också. 

Min älskade kisse, han är så trött . Jag har så hemskt dåligt samvete att vi inte märkt något tidigare. Har en 11månaders dotter hemma så vi har tänkt att vi tyckte katten blivit lättare för att vi jämt lyfter vårt barn och hon blir ju bara tyngre. 

Tänkte precis skriva att det kan va levern, hoppas värdena inte va allt för dåliga. Fick ta bort våran lilla tös för 2 år sen (hon blev 2 år) på grund av dåliga levervärden som bara blev sämre och till slut gav alla organ upp. Men som sagt upptäckt vi det när värdena va väldigt dåliga... Håller tummarna för er!
  • JosefinGranqvist89
    Envira skrev 2014-06-20 19:58:26 följande:

fanfanfan.. Han hade ätit rätt bra idag. Nu spydde han. Mat,en liten hårboll och en hel del slem.. 

och veterinären som sa att det var bra att han inte hade spytt.. 

Vad gör jag nu ? Gråter

Se bara till att han äter igen så ska det nog inte va nån fara, va det hårboll med så va det troligtvis pga det han spydde och det gör ju endel katter som gör. Se bara till att han äter igen!
  • JosefinGranqvist89
    Envira skrev 2014-06-21 21:14:16 följande:

pratade med jourveterinär igår kväll och då var det bara att forsätta i samma anda enligt henne. 

Han har ätit nu av sin vanliga blötmat , några tuggor. Helt frivilligt. Han verkar inte vilja ha den maten med hög näring .. :/ 

Jag har en bebis hemma så sitta vaken hela natten kan jag inte göra. Däremot ska jag se till att få i honom vatten innan vi lägger oss. 

Lär kanske ringa och rådfråga någon veterinär nu ikväll också, vet inte vilken klinik som har öppet bara.. Ska kolla upp. 

Testa att blanda vanligt foder med det nya fodret så blir det en lättare övergång, ge lite mat i omgångar så du ser att han äter. Blir det sämre så kan du ringa och fråga om sondmatning i värsta fall (dyrt men absolut värt om det hjälper)!
Svar på tråden Katt matstrejkar