• Anonym (Hjärtat)

"Hjärtat, vi måste prata".

Jag skulle vilja ha lite hjälp på traven med att samtala med min sambo. Oj, vad konstigt det låter när man läser det skrivet.. Men så är iallafall fallet.

Det är så mycket jag vill ha sagt angående vår framtid tillsammans. Just nu håller jag bara allt inombords och åren de bara går. Och går.

Hur tar man upp ett sådant ämne utan att skrämma vettet ur den andre? Då tänker jag främst på fraser såsom "vi måste prata" och dylikt.

Att vänta på att ämnet kommer upp naturligt kan man givetvis göra, men för oss kommer det oturligt nog "endast" på tal när andra är närvarande. Jag som person diskuterar inte äktenskap och barn med andra än min sambo. (Kan tillägga att vi varit förlovade i 8 år, om någon undrar över längden på förhållandet).

Vad säger man? När säger man det? Vid läggdags? Tvärsöver matbordet? När man sitter fast i trafiken?

På sätt och vis vet jag innerst inne vad jag vill ha sagt men tvekar ändå. Känns som att det kan bli lite luddigt och flummigt om jag bara rent spontant säger något. Jag vill trots allt sätta ord på mina tankar och känslor.

Någon som känner eller känt igen sig, eller har andra åsikter?

• Svar på tråden "Hjärtat, vi måste prata".
  • Venenum

Frågan är ju vilket ämne det är du vill ta upp?

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv <<
  • Anonym (J)

Vad är det du vill säga till din sambo? Är du gravid och vill göra abort? Ursäkta om jag inte förstår, kanske jag som är lite "trög".

• Anonym (Hjärtat)

Jag vill verkligen försöka förklara hur viktigt ett giftemål är för mig innan vi bildar familj.

Givetvis är bildandet av familj superviktigt för mig, men jag ser inte oss som en familj som ogifta. (Sorry alla ogifta och ensamstående, men såhär ser jag på mig själv, hur andra har det är inte min business).

Sambon har nämligen tagit upp barnfrågan flera gånger, men då endast "Är det en bra tidpunkt nu" "Vad sägs om ett halvår" osv. Jag har vid dessa tillfällen varit så oförberedd (i brist på bättre ord) att det helt enkelt inte blivit av att ta upp det andra ämnet. Det känns som att jag byter samtalsämne men äktenskap och barn går hand i hand enligt mig.

• Venenum
    Anonym (Hjärtat) skrev 2014-06-17 21:56:12 följande:
    Jag vill verkligen försöka förklara hur viktigt ett giftemål är för mig innan vi bildar familj.

Givetvis är bildandet av familj superviktigt för mig, men jag ser inte oss som en familj som ogifta. (Sorry alla ogifta och ensamstående, men såhär ser jag på mig själv, hur andra har det är inte min business).

Sambon har nämligen tagit upp barnfrågan flera gånger, men då endast "Är det en bra tidpunkt nu" "Vad sägs om ett halvår" osv. Jag har vid dessa tillfällen varit så oförberedd (i brist på bättre ord) att det helt enkelt inte blivit av att ta upp det andra ämnet. Det känns som att jag byter samtalsämne men äktenskap och barn går hand i hand enligt mig.
    Jag tycker du ska göra precis som du själv föreslår. Säg till honom att du gärna vill att ni ska sätta er ner och prata. Plocka fram något ni tycker är gott eller mysigt(te/fruktfat/yatzy) för att tona ner den seriösa stämningen lite, och så säger du precis som du känner. Att varje gång han tar upp det här med barn så vill du egentligen förklara för honom att det betyder mycket för dig att vara gift innan. 
    För min del är det ingen stor bomb någon hade släppt på mig - även om jag inte själv tänker på det viset, så hade jag respekterat om min partner tänkte så, och velat ha en diskussion om det Glad Lycka till!
    >> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv <<
  • Anonym (Typ prata..?)

Jaa du. Vad är det du vill ta upp? Barnfrågan? Jag tog upp det typ på tredje dejten. Jag sa helt enkelt att jag vill ha många barn, jag vill inte vara en gammal mamma och jag vill inte ha barn efter 25. Vi var 19. Jaha sa min pojkvän. Det där m barn har jag inte tänkt på men jag vill nog inte ha några än på många år. Och det räcker nog med ett. Sen pratade vi om det ganska regelbundet. När vi var 25 var vi 2-barnsföräldrar. När vi var 33, 3-barnsföräldrar. Fast jag tror ju på rak och tydlig kommunikation då.

Är det giftermål du tänker på? Tja när vi förlovade oss sa jag att du vet väl att man måste gifta sig inom ett år? Det är tradition. Och jag är mkt för traditioner. Nu tog det lite längre än ett år innan vi gifte oss, men vi har trots det varit gifta i snart 20 år.

Är det hur du vill göra slut du vill ta upp..? Tja isf är jag fel person att fråga. Jag har aldrig gjort slut.

• Anonym (Hjärtat)

Fria? Vi är ju förlovade sedan 8 år tillbaka. De första åren verkade han angelägen om att gifta sig innan vi skaffade gemensam villa, bil, fritidshus och allt det där. Men då vi var relativt unga valde vi att vänta något år och istället hann fordon, villa med mera ikapp. Nu känns det enligt mig som att han blivit bekväm i situationen och inte värdesätter giftermålet lika högt.

Tack! Att avdramatisera det hela är precis vad jag vill göra. Tyvärr är han inte typen som spelar sällskapsspel.

• Anonym (Så gör jag)

Varför inte ta nästa gång han tar upp ämnet barn säga att du jättegärna vill ha barn, men att du vill vara gift först?

Eller så tar du bara upp det vid något tillfälle bara helt apropå inget, upp dina tankar om saken.

Ett väldigt bra tillfälle att ta upp saker som är lite jobbiga att ta upp är när man inte sitter och tittar på varandra, tex när man sitter i bilen. Då gärna under en längre resa. Där har många av våra större funderingar ventilerats

Ett annat sådant tillfälle är under tex en promenad, cykeltur eller liknande. Du kan ju säga något i stil med:

"Du, du har ju några gånger tagit upp det här med barn. Jag har inte kunnat fe dig något vettigt svar då för jag har blivit så ställd men nu har jag funderat på det en hel och jag skulle egentligen vilja att..."

• Anonym (bara prata)
    Anonym (Hjärtat) skrev 2014-06-17 22:11:06 följande:
    Tack! Att avdramatisera det hela är precis vad jag vill göra. Tyvärr är han inte typen som spelar sällskapsspel.
    Det är ju egentligen inte speciellt dramatiskt. Det är du som gör det till en stor sak i och med att du aldrig får ur dig dina tankar. Det är väl många som gärna vill gifta sig innan man skaffar barn?

Han vill uppenbarligen ha barn, och jag tycker det är synd att tiden går utan att han får veta vad som får dig att tveka (förutsatt att du också vill ha barn).

Du behöver inte inleda med något "vi måste prata", utan bara släng ur dig saken när ni tex diskar efter maten, skall gå och lägga er, eller åker bil mer än 15 min.
    Säg något i stil med... "du har ju frågat mig om barn några gånger... jag vill också gärna ha barn, men jag har inte kunnat svara ja än eftersom jag har känslan att jag vill att vi gifter oss först, och jag vet inte hur du ser på det".

Eller så frågar du honom helt enkelt helt ur det blå "vad tänker du om giftemål?", eller "vi har ju varit förlovade rätt länge nu, skulle du vilja att vi går vidare och gifter oss"... och så blandar du inte in barn i denna fråga.

Det är inte dramatiskt :)
  • Anonym (Hjärtat)

Tack för alla svar. Först nu ser jag att min tråd ligger under abort, det var ju heltokigt. Tanken var att den skulle ligga under barnlängtan, missade tydligen underkategorin.

Jag hade tänkt låta det vara över semestern för att verkligen fundera och tänka, tänk om jag trots allt kan leva utan giftermål?

Men ödet ville annat. Vi fick strömavbrott - och turligt nog kom barnfrågan upp. Svaret liksom bara gled ur mig att jag helst haft barn redan igår..

Vi pratade om allt möjligt och vips så var vi inne på efternamn. (Vi har bägge dubbel). Vi bara "var" överens om att fyra efternamn är krångligt och sambon vill dessutom bara ha ett efternamn. Jag frågar hur det kommer bli med mig då. Innan jag vet ordet av blir det ett gemensamt efternamn och kyrklig vigsel med kantor och vaktmästare som vittnen.

Inte riktigt som i mina drömmar men huvudsaken är att det blir vigsel och med den jag håller kär. Bara sådär, en regnig tisdag utan el. Disken får vara till imorgon.

• Anonym (Typ prata..?)

Är inte livet bara fantastiskt ibland! Grattis! Ett tips bara, byt ut den där vaktmästaren mot en eller två av era bästa vänner! Gå ut och ät en middag efteråt och glöm inte att boka en tid hos fotograf. Så gjorde min syster och hennes man och de fick en fantastisk dag att minnas och fina bilder!

• Amanda84

Börja för guds skull inte med ''Hjärtat, vi måste prata''. Då tror han förmodligen att något hemskt har hänt.

Om jag hade varit du, så hade jag sagt det rakt ut vid en middag, i soffan eller liknande: " Jag har tänkt på en sak. Jag skulle vilja gifta mig. Helst innan vi skaffar barn. Är du okej med det eller?''

• Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Hjärtat) skrev 2014-06-17 21:56:12 följande:

Det är väl bara och vara rak och ärlig, att du vill vara gift innan barn. Friar inte han så kan ju du alltid fria.

Men hur ska han kunna fria när han liksom inte vet hur du tänker & känner.

Ni kan väl ta det när som egentligen , ex jag har tänkt på det där med barn, jag vill gärna ha barn i framtiden men jag vill dock gärna vara gift först för att det känns viktigt för mig.mm

Ja du väljer ju själv hur du vill lägga dina ord , du ser ju hans reaktion osv & därefter forts samtalet som troligtvis flyter på.
  • Anonym (Hjärtat)

Vi kommer inte under några som helst omständigheter byta ut varken kantor eller vaktmästare! Ska det vara hemligt och som en överraskning - då gäller det alla.

Har i flera dagar nu letat min klänning, har en bild på den men har aldrig skrivit upp fabrikatet eller någon beteckning. Någon som vet om man kan söka på nätet med en bild? Alltså, att man inte anger något sökord utan anger en bild?? Eller är jag före min tid?? Hehe.

• Anonym (funkar)
    Anonym (Hjärtat) skrev 2014-06-22 15:21:45 följande:

Vi kommer inte under några som helst omständigheter byta ut varken kantor eller vaktmästare! Ska det vara hemligt och som en överraskning - då gäller det alla.

Har i flera dagar nu letat min klänning, har en bild på den men har aldrig skrivit upp fabrikatet eller någon beteckning. Någon som vet om man kan söka på nätet med en bild? Alltså, att man inte anger något sökord utan anger en bild?? Eller är jag före min tid?? Hehe.

Ja du kan googla med en bild! Finns bilden på nätet så högerklickar du på den och väljer "sök på google efter denna bilden" så får vi hoppas att det ger resultat! Lycka till och grattis :)
  • Aila

Prova att skriva ner det du vill säga, det brukar göra det lättare för mig..Lycka till!

• Anonym (Hjärtat)

Men perfekt!! Jag har försökt använda mig av sökord som jag tror jag använde när jag hittade klänningen med

stort K, istället får jag miljoner med träffar och det tar ju en mindre evighet att gå igenom alla träffarna.

• Anonym (Hjärtat)

Glömde skriva att bilden är i mitt album på telefonen.. Tog en screenshot på klänningen och märkte först efteråt att internetadressen inte kom med.

• Anonym (funkar)
    Anonym (Hjärtat) skrev 2014-06-22 15:58:54 följande:

Glömde skriva att bilden är i mitt album på telefonen.. Tog en screenshot på klänningen och märkte först efteråt att internetadressen inte kom med.

Ok, är inte helt hundra men jag tror bilden måste vara på internet för att kunna googla på den. Den bilden du har alltså. Så laddar du upp den i denna tråden till exempel så kan du sedan googla på den. Eller lägg upp den i ett album på din sida här på familjeliv, eller tex facebook. 
  • Anonym (bara prata)

När man öppnar google så kan man klicka på ordet "bilder". Står högst upp till höger i min webläsare, men här kommer en länk:
    www.google.se/imghp&tab=wi&ei=QQCnU4rIA-SZyQPE5oGAAw&ved=0CAQQqi4oAg

Sedan kan du antingen dra dit bilden från ditt skrivbord, eller så trycker du på den lilla kameran till höger om sökfältet. Välj "Överför en bild" och du kan ladda upp en bild från datorn.

Svar på tråden "Hjärtat, vi måste prata".