Anonym (Hjärtat) skrev 2014-06-17 21:56:12 följande:
Jag vill verkligen försöka förklara hur viktigt ett giftemål är för mig innan vi bildar familj.
Givetvis är bildandet av familj superviktigt för mig, men jag ser inte oss som en familj som ogifta. (Sorry alla ogifta och ensamstående, men såhär ser jag på mig själv, hur andra har det är inte min business).
Sambon har nämligen tagit upp barnfrågan flera gånger, men då endast "Är det en bra tidpunkt nu" "Vad sägs om ett halvår" osv. Jag har vid dessa tillfällen varit så oförberedd (i brist på bättre ord) att det helt enkelt inte blivit av att ta upp det andra ämnet. Det känns som att jag byter samtalsämne men äktenskap och barn går hand i hand enligt mig.
Jag tycker du ska göra precis som du själv föreslår. Säg till honom att du gärna vill att ni ska sätta er ner och prata. Plocka fram något ni tycker är gott eller mysigt(te/fruktfat/yatzy) för att tona ner den seriösa stämningen lite, och så säger du precis som du känner. Att varje gång han tar upp det här med barn så vill du egentligen förklara för honom att det betyder mycket för dig att vara gift innan.
För min del är det ingen stor bomb någon hade släppt på mig - även om jag inte själv tänker på det viset, så hade jag respekterat om min partner tänkte så, och velat ha en diskussion om det

Lycka till!