Inlägg från: Rmattz |Visa alla inlägg
  • Rmattz

Välfärd eller invandring?

Jag ska försöka ge en så nyanserad och ärlig bild som möjligt av detta!

Först och främst måste vi ta hänsyn till principen att pengar inte är en konstant. Ett land har inte heller en konstant summa X att röra sig med!

Man skall vara ärligt; och sanningen är att ja, invandringen kostar. Men det är inte på bekostnad av vård och omsorg eller utbildningsväsende eller något annat. Nej, det som är på bekostnad av dessa är våra knäppa skrytbyggen som sedan blir konkursbon, det som är på bekostnad av dessa är resor till Frankrike och hoppbackar i Falun. Det är skrytbyggen som ska sätta kommuner på kartan, det är korruption (ofta i vänsterkommuner), det är till "representstionskostnader" och annat som inte redovisas ordentligt.

Skattepengar läggs på mycket de inte bör, men med världens nästan högsta skatter så är inte omkostnader i sig problemet. Det är prioriteringar. Alliansens politik har satt fler i jobb och jobbskatteavdrag har faktiskt inbringat mer inkomster till staten än tvärtom då fler valt att jobba mer då de tjänar på det själva också. Vi har mer pengar nu än med S-regeringen, tom med inflationen inräknad.

"Välfärdens förfall" är mestadels ett jippo och en föreställning vänstern försökt måna upp. De allra flesta är väldigt nöjda med sin vård och omsorg och utbildning etc!

Problemet med långa vårdköer är faktiskt ett problem i vänster-landsting, framförallt. Vad det beror på kan jag inte riktigt svara för men avsätter generellt sätt färre resurser till vård och omsorg och mer till... Ja, det försvinner mer till "representstionskostnader" helt enkelt. Lärare har lägre löner i vänsterkommuner, skolresultaten är sämre i vänsterkommuner etc. Jag ser problemet!

Men åter till huvudämnet - genom att sluta slösa med folks skattepengar kommer man kunna finansiera högre lärarlöner, högre löner till undersköterskor/sjuksköterskor och så vidare och så vidare och därigenom göra dessa till mer attraktiva yrken. Invandringen är bara ett problem om vi gör den till det!

Svar på tråden Välfärd eller invandring?