Inlägg från: Molle1981 |Visa alla inlägg
  • Molle1981

Välfärd eller invandring?

ullisfri skrev 2014-06-26 09:34:47 följande:

Utan alla jobbskatteavdrag hade vi haft mer pengar till välfärden. Mer pengar till välfärden hade gett fler jobb. Det är så enkelt att skylla på invandringen. I själva verket handlar om ökade klasskillnader och att pengar till välfärden hamnat i skatteparadis.

Varför ska vi höja skatten. Skattetrycket i Sverige är idag efter jobbskatteavdraget det femte största i världen. Det land som har störst skattetryck är Danmark, tätt följt av Frankrike, Belgien, Italien och Sverige. Så något skatteparadis lever vi inte i.

Sedan är det inget fel att hjälpa flyktingar, men det förekommer tyvärr otroligt mycket asylfusk i Sverige, pga vårt generösa bidragssystem och rädsla att stämplas som rasist av omvärlden. Många av dem som kommer och tex påstå sig komma från Syrien. Bor inte ens där och ibland har de aldrig ens bott där. Många har redan fått uppehållstillstånd i ett annat land eller lever innan de kom hit gott i Dubai eller annat land. Men reser enkelt hit och utnyttjar de bättre villkoren.
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2014-07-19 21:19:37 följande:

Nja, jag frågade efter en källangivelse och du tillhandahåller en trasig länk till Finland? och en till petterssonsblogg.

Är det Finland eller Pettersson som du tror är Uppsala universitet

Jag vill alltså ha en källangivelse till ditt påstående att Uppsala universitet beräknat invandringens kostnader till 100 miljarder årligen.

Föreslår att du tänker så här: Pettersson är inte Uppsala universitet och Ekberg är inte regeringen - samt att du inte snyter så mycket ur näsan fortsättningsvis.

Det blir bara kletigt då

Jag har också läst om en rapport från Uppsala på 100 miljarder, men Tullbergs senare studie på 250 miljarder är nog mer sannhetsenlig. Förstår inte hur du kan tveka på att vår stora invandring har stora kostnader. Staten har inget tak för det, de anser ju inte att det går att sätta en summa för människors värde och alltså måste vi försörja alla som vill komma hit, vilket de flesta vill om de har råd eller vetskapen om det förmånliga bidragssystemet som väntar dem om de har råd att ta sig hit eller slänga sina id-handlingar och ljuga sig in i landet även om exempelvis har fått uppehållstillstånd i ett annat EU-land eller kommer från ett land som inte har flyktingstatus.

Du kan läsa mer om flera studier här och så antar jag att du bara kan googla efter mera..
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2014-07-19 23:47:59 följande:

Nja, fast nu var det källangivelse jag frågade efter. I viss mån för att jag vet att det inte går att få fram någon och i viss mån för att jag anser att man ska belägga påståenden som hänvisar till forskning.

Nej, jag tror inte att kostnaden för invandringen är särskilt hög - jag tror heller inte att dessa låter sig beräknas. Ser vi till Ekbergs beräkningar så är han tydlig med att förklara att han inte försöker beräkna invandringens effekter på den totala samhällsekonomin.

Ett mycket osäkert indirekt "mått" på invandringens effekter för samhällsekonomin kan man möjligen få om man jämför Sveriges ekonomiska utveckling med densamma för ett antal länder med betydligt lägre invandring.

Sett ur detta perspektiv verkar inte invandringen vara särskilt kostsam. Jämför gärna utvecklingen i Sverige med Finlands, där det mycket introverta Finland verkar vara på väg in i en klassisk depression.

En ansvarsfull invandring med människor som även kan tillföra samhället något, kan gynna ett land på sikt. Men den invandringspolitik som Sverige fört sedan 2012 har kostat och vi har bara sett början än!
  • Molle1981
    boundforglory skrev 2014-07-20 00:10:11 följande:

Det är väl bra att man hjälper människor som har det svårt? De om något borde väl få kosta?

Jo men det är just det majoritet av dem som kommer hit inte har. Svensk integrationspolitik har ingen medial insyn, även om de flesta vet hur mycket korruption och fusk det förekommer. De människorna det är synd om är de riktiga flyktingarna som finns i problemets närområden. Där det finns flera miljoner människor på flykt, de kommer aldrig att kunna ta sig hit.
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2014-07-20 09:45:33 följande:

Jaha, så nu tror du att Samfundet för nationell och internationell utveckling är samma som Uppsala universitet.

Det är tydligt att du inte vet vad ett universitet är - Samfundet däremot, var en rasistisk lobbyorganisation.

Det är alldeles häpnadsväckande, egentligen - att få ta del av kunskapsnivån hos vissa sverigedemokrater. Där är det inte talan om universitet, precis - utan snarare om en slags privat lekskola med fokus på fantasiverksamhet.

Du vet väl att mer eller mindre alla universitet är vänsterstyrda och majoritet av dem som jobbar/forskar/studerar på dem röstar vänster eller MP. Precis som vår riktade journalistkår.

Alla som kritiserar eller efterforskar om invandringen i Sverige är rasister/nazister enligt etablissemanget inte att förglömma..
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2014-07-22 12:10:54 följande:

Jaha, är det så.

Och då menar du att det är ok att snyta ett påstående om att Uppsala universitet har beräknat invandringens kostnader till 100 miljarder årligen ur näsan.

Något som är utmärkande för toksekten är att anhängarna vare sig har förmåga att avgöra vad som är rimligt eller vad som är sant.

Jag har också läst att det finns en rapport från Uppsala universitet på att kostnaderna för invandringen var 100 miljarder per år. Så är nog inget han snytigt ur sin näsa.

Sedan vad är det som är så orimligt att invandringen kostar? Det där skulle jag vilja höra en förklaring på? Annars kan du läsa Tullbergs bok, där har du de senaste och mest korrekta uppgifterna om kostnaderna.
  • Molle1981
    realist14 skrev 2014-07-22 15:25:51 följande:

Inte orimligt, schhhhhhhh..man får inte prata om det bara.

Nä jag vet. Det är aldrig tillåtet, även om det skulle bli akut kris, speciellt ett valår som detta. Tidningarna vägrar att ta upp något som skulle kunna gynna SD. Skulle det ske ett islamistiskt terrordåd nu eller nya invandrakravaller i Husby eller annan segregerad förlåt nu, så skulle nog den etablerade skvallermedian ha svårt att rapportera om det ;)
  • Molle1981
    FDFMGA skrev 2014-07-22 15:43:17 följande:

Det var som tusan!

Är det Åkesson som tycker att offerblöjan blivit för full och att ni i sekten inte bara ska prata om att ni inte får prata

För här gör ni ju inget annat än pratar om invandringens kostnader. Jag kan verkligen förstå att Åkesson har tröttnat på gnället.Endast fantasin sätter gränser för SD-sekten.

Det finns ingen sådan rapport från Uppsala universitet.

Det 100 miljarderna är bara en vandringssägen som i åratal traderats mellan olika anhängare till SD-sekten - utan att någon förstått att kolla källan.

SD är verkligen okunnighetens källa.

Jag skulle aldrig våga posta något sådant här öppet tex på Facebook eller liknade, kan vara väldigt farligt. Men här inne är man anonym, iallafall så länge inte vänsterextremister från expo hackar sig in och gräver fram identiteterna på folk här inne.

Så enligt dig, koster det inte oss skattebetalare något, när dessa människor ska ha först en asylprocess, sedan boende, bidrag och sedan få in barnen som inte kan svenska i skolan. Ge dem fri sjukvård och tandvård för en ynka 50-lapp. Kostnader för en ökad kriminalitet och upplopp. Kan du berätta för mig, hur detta inte kostar något?
  • Molle1981
    realist14 skrev 2014-07-22 17:25:39 följande:

Som jag sa:

Ja det pratas, men många vill inte ha fram sanningen....vill inte veta.

De spenderar gärna tid på att tjafsa, men det är inte samma sak.

Sanningen kan vara obehaglig och skapa ett underläge i diskussionen alt överläge beroende på vilken åsikt man har då....

Gå igenom trådarna själv och se det hätska motståndet när siffror nämns.

Det borde väcka intresse hos alla som betalar skatt i landet, men den verkar skrämma många snarare än verka upplysande-

Lite  på samma sätt som att tiggar-förespråkarna skriker i högan sky när man påstår att de tjänar pengar.......vurmar man för dem borde den nyheten vara glädjende, men nehej, så är det inte.

De SKA bara vara offer, med sina smååå muggar med bara några stackars kronor i...oj oj...då uppstår ett lugn, såå ska det vara...men påstå att de har förmågan att tjäna och tom mörka det i pressen om de får frågan, herregud det är ju som att gå in på ett barnforum på nätet och påstå att inte tomten finns.

Lite samma sak, fast om ett annat icke-ämne.

Det är just vad de flesta är här inne.. "Barn" ;)
  • Molle1981
    realist14 skrev 2014-07-25 09:34:08 följande:

Det hände igår igen, såg bilder på twitter. Inte sååå mycket i pressen om det annat än en kortis på SVT. Def inget i tv-nyheterna iaf om jag inte missat något.

www.svt.se/nyheter/sverige/bilar-sattes-i-brand-i-rinkeby-1

Det hände igår igen, såg bilder på twitter. Inte sååå mycket i pressen om det annat än en kortis på SVT. Def inget i tv-nyheterna iaf om jag inte missat något.

Ja de svenka ungdomarna har blivit stökiga på senare dar! ????
Svar på tråden Välfärd eller invandring?