• Ladysoul09

Cerazette

Är det någon som har erfarenhet av minipillret Cerazette? Hur funkade det för er? Jag har en liten dotter på 3 mån och borde väl börja tänka på prev medel! Man kan ju bli gravid trots att man ammar:) Hur gör ni?
    Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-13 15:44:53:
    Tackar för alla svar! Jag har också varit lite skeptisk till att börja använda dem. Nu när jag mår hur bra som helst, så vill jag inte ha huvudvärk, inte gå upp i vikt, inte bli deprimerad och inte få acne!:)
    Tips på andra prev medel? Jag ammar min dotter och kan därför inte äta vanliga p-piller. Har också haft lite högt blodtryck efter förlossningen, vilket också gör att jag inte kan använda vanliga p-piller!

• Svar på tråden Cerazette
  • JonnaT

Hej!
    Jag tog min första Cerazette tablett idag! Min skrutta är 2 månader. Har ju förstås inga erfarenheter av det så det här var väl ett meningslöst inlägg...
    Jonna

• jajja

Jag blev otroligt deprimerad av dom åt dom nu efter Erik föddes och mådde rent utsag piss.(jag har aldrig reagerat på mini piller eller p-piller)
    Mitt råd:
    VÄLJ NÅGOT ANNAT.

• Lilla Linnéa

Jag åt cerazette i 2½ månad. Rent värdelösa mini-piller tycker jag. Mådde jätte dåligt psykiskt av dom. Kände mig deppig och lättirriterad. Typ som att ha pms varje dag. Tappade mycket hår av dom och hade småblödningar hela tiden.

Men men, vissa tycker att dom är bra så det kan ju vara värt att testa. JAg kanske hade otur som mådde så dåligt av dom.

• LabLover

Jag har!

Använde Cerazette i flera år innan vi bestämde oss för att skaffa barn. Hade mens endast varannan månad och minimalt med biverkningar. Mycket nöjd!

Nu efter att vår dotter fötts började jag med dem igen. Har ännu inte fått tillbaka min mens trots att jag nu endast ammar liiiiite morgon och kväll. Annars verkar de fungerar nu också!

• Me76

Jag åt dom efter minstingen o jag tillhör dom som inte kan äta dom.. Mådde skitdåligt,vart jättenedstämd o blödde nästan hela tiden under dom 3 månaderna jag åt dom..Min faster däremot tycker att d e d bästa hon har ätit.. Mår toppen o har inte haft mens sen hon började käka dom för ca ett o ett halvt år, det enda hon får e jätteont i bröstvårtorna 3 dar/mån..

• Cassanna

Jag har ätit cerazette i 1 månad o några dagar...
    Jag inbillar mig att jag fäller jättemycket hår på grund av dessa små tabletter...fast jag vet ju inte om det verkligen är pga dom.
    Har haft småblödning varje dag i ca 3 veckor nu men det börjar avta så jag tänkte ge cerazette några veckor till sen får vi se hur det funkar...för slutar inte blödningarna o håret fortsätter falla av så ska jag ringa min bm så man kan få något annat eller om man snällt får köra med gummi...=(
    Hoppas det går bättre för dig!!!

• Vicke

Hej jag har ätit cerazette två ggr. Första gången var för över 2 år sedan å då hade jag ingen mens alls trodde jg var gravid helatiden. Sen slutade jag och blev gravid (vilket var planerat)... Nu är min dotter 4 månader å jag började äta dom igen när hon var 2 månader. Jag mådde jättedåligt utav dom. Illamående, mens jämt kanske 2 dagar utan mens i veckan... Så nu har jjag slutat. Min erfarenhet utav fom är inte positiv. Hoppas dom funkar bättre för dig!!!

• Dinturiel

Jag provade cerazette i somras och kan bara sæga en sak. De ær værdeløsa. Mensen hoppade fram och tillbaka, småskvætte konstant i 4 veckor. Och humøret ska vi inte ens børja næmna. Rekomenderar det inte før fem øre. Har hørt att fler har samma erfarenheter med det.

Jag skulle rekomendera ett mini-piller som heter exlutena istællet. Hade dem efter min førsta graviditet, och var inte alls lika hemsk som med cerazette. Humøret var stabilare och mensen høll sig dær den skulle, alltså inget småskvettande mellan mensperioderna.

www.exlutena.nu/

• Pablo

De fungerade bra för mig i tills dess att mensen skulle komma igång. Efter fem månader fick jag konstanta mellanblödningar (vilket inte är ovanligt med Cerazette). Jag bytte tillbaka till min gamla sort eftersom jag slutat amma under tiden.

Sammanfattningsvis så tyckte jag de var ok. De fyllde sitt syfte den tid jag ammade.

• Helen72a

jag har oxå ätit dom ...men gör det INTE igen... blev som många andra dålig av dom... små blödde ibland för att sedan inte blöda på några månader.... så varje månad va jag "orolig" att jag va med barn.... blev lätt irriterad o hade inget som hellst tålamod

• Zeraphia

Ojojoj, vilka blödningar jag fått av dessa jäkla tabletter. Kan ha blödningar i ca 10-12 dagar och sedan ett härligt uppehåll på ett par dagar, för att sedan börja om igen. Har fått recept på ett nytt mini-piller som jag ska hämta ut i morgon - yay!

• FKKC

Jag har oxå dåliga erfarenheter av dem

Småblödningar hela tiden och et j*a humör. Gubben har förbjudit mig att äta dem igen

Skall testa Mini-Pe nu om mensen kommer snart...

• evita

jag har ätit dom sedan våren -02... tycker dom är suveräna... framföralt "biverkningen" utebliven mens... jätteskönt... hade ett avbrott när jag väntade sonen, men började igen när han var född... fick mens 2 veckor efter sista pillret och blev sen gravid...

• Esrael

jag käkar de och tycker dom är kanon...käkade p-piller förr som gjorde mig galen och överviktig...men dessa känner jag inte av nnting..plus att jag slippet mens

• Jelon

Låter som att många har haft bekymmer av Cerazette. Har bara ätit dessa piller i ca 3veckor. Började blöda för ngr dgr sen och har även kännt mig lite deppig, vet nu inte om det beror på pillren eller om det är mensen som kommit tillbaka. Antar att det bara är att vänta och se....

• Tirnanog

Hm läser här att många känner sej deppiga av cerazette... Jag har ätit dom i 6 månader snart, och har vart heldeppig på sistone.. humöret vänder på en femöring. Har inte sett sambandet me pillrena och humöret men nu när ja läser här så verkar det ju va så..

• Helen H 79

Jag äter oxå Cerazette.. Har haft några mellanblödningar och vissa dagar mår jag lite sämre..allmänt deppig och ledsen..men för det mesta funkar de bra. Tänker äta dem i några månader till innan bebbeverkstan kör igång igen!!..

Svar på tråden Cerazette