• Äppelpaj80

Tar era män eget initiativ till "hushållsarbete/städning"?

Städar era män på eget initiativ? Jag vet att jag inte är ensam om att ha en slöhög när det kommer till städning hemma. Men hur ser det ut hos er? Är det många det är tvärt om för? Min man tycker att han städat när han plockat undan i köket, vilket sker typ var 4e dag om jag inte "påminner" honom. Kastruller kan ligga framme en vecka utan att det stör honom alls. Tar era män självmant upp dammsugaren hemma? Sätter på tvättmaskinen, plockar undan barnen leksaker osv? Jag kan räkna på min hand hur många gånger han självmant tagit fram dammsugaren sen vi träffades för 10 år sedan.

Ska tillägga att min man är väldigt effektiv när det kommer till aktiviteter kring huset, men det är jag med om inte mer. Men önskar att han kunde vara lika delaktig inne!!

Jag frågar alltså inte om era män byter däck på bilen. Utan hur det ser ut med det riktiga aldrig sinande hushållsarbetet i hemmet?! :-/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar era män eget initiativ till "hushållsarbete/städning"?
  • Långbenopluto

Alltid, jag är hans fru och inte hans mamma, så skulle jag ens behöva påminna om nåt så skulle han åka ut på ändan

• Äppelpaj80

Jo ibland känner man sig som en "morsa". Värsta att han blir sur för att jag tjatar. Som sagt så är han inte slö annars,annars hade jag varit skild för längesen. När han tycker saker är viktiga eller roliga så kan han slita hårt och gör med huset båten och annat. Men han tycker helt enkelt inte att städning är viktigt och det är inte så att han tycker att jag ska göra det. Fast det blir ju givetvis så när inte han gör det för jag kan inte bo i en svinstia. Vi har helt olika nivå på när de behöver städas och då är ändå jag ingen pedant person.

Tips på vad man ska göra eller nå fram. Är det kört att ändra på en stökig person, tycker han blivit värre med åren, men jag är ju heller inte noga längre som förr? Jag har ju i alla falluppenbarligen inte lyckats hota tillräckligt bra eller nå fram angående detta ämne.

• Harvester

Han ser inte stöket, så jag måste säga till. Han städar väldigt noga när han gör det, dock. Det är också han som sköter tvätten (jag viker) men vi måste boka tvättstugetid så spontana tvättinitiativ händer ju inte.

• Tinnys

Ja, det är bådas hem o bådas ansvar. Skulle aldrig kunna leva med en karl som man måste vara morsa åt, avtändande.

• Äppelpaj80
    Tinnys skrev 2014-06-18 17:03:03 följande:
    Ja, det är bådas hem o bådas ansvar. Skulle aldrig kunna leva med en karl som man måste vara morsa åt, avtändande.
    Ja det är avtändande. Men han har ju andra bra egenskaper givetvis, men just det där att behöva tjata för att saker ska bli gjorda är inte kul. Gör man det själv blir man ju i stället förbannad bara.
  • The past is now

Ja! Jag säger aldrig till om något. Så underbart att leva med en karl som ser skiten själv och gör det som är så självklart.

• The Fugly

Ja, vi tar båda initiativ. Däremot har vi "favoritsysslor". Han tar exempelvis oftare kök och disk och jag tar hellre badrum.

• Julligulli

Röstade på "Ja jämt". Han gör nog mer än jag egentligen, eller är mindre trögstartad iaf. Nu har ingen av oss speciellt höga krav utan snarare har båda rätt hög toleranströskel för stök, så det brukar aldrig bli så mycket gnäll om det.

Jag vägrar vara hembiträde bara på grund av mitt kön. Den som inte har lust att ta sin självklara del av ansvaret betackar jag mig för. Då lever jag hellre ensam. 

• Rafael90

Han kan ta initiativ till att jag ska städa Tungan ute typ säga att jag borde dammsuga imorrn och såna grejer. Jag kräver inte att han ska göra särskilt mycket hemma då han jobbar 11 timmar om dagen 5 dar i veckan, men att plocka undan sin egen disk och lägga sina egna underkläder i tvättkorgen tycker jag han kan göra, det gör han dock bara efter minst en timmes tjat från min sida.

Svar på tråden Tar era män eget initiativ till "hushållsarbete/städning"?