• Äppelpaj80

Tar era män eget initiativ till "hushållsarbete/städning"?

Städar era män på eget initiativ? Jag vet att jag inte är ensam om att ha en slöhög när det kommer till städning hemma. Men hur ser det ut hos er? Är det många det är tvärt om för? Min man tycker att han städat när han plockat undan i köket, vilket sker typ var 4e dag om jag inte "påminner" honom. Kastruller kan ligga framme en vecka utan att det stör honom alls. Tar era män självmant upp dammsugaren hemma? Sätter på tvättmaskinen, plockar undan barnen leksaker osv? Jag kan räkna på min hand hur många gånger han självmant tagit fram dammsugaren sen vi träffades för 10 år sedan.

Ska tillägga att min man är väldigt effektiv när det kommer till aktiviteter kring huset, men det är jag med om inte mer. Men önskar att han kunde vara lika delaktig inne!!

Jag frågar alltså inte om era män byter däck på bilen. Utan hur det ser ut med det riktiga aldrig sinande hushållsarbetet i hemmet?! :-/

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar era män eget initiativ till "hushållsarbete/städning"?
  • Maddi

Vist är de tjatigt när man städar själv och den andra inte ser det. Men här hemma går vi inte och stör oss på det viset, då jag har vissa saker som kan störa honom och inte "rättar till" och andra saker stör jag mig på han. 
    Varken jag eller han är fläckfri, så varför gå och nöta om saker? 

• Äppelpaj80
    Maddi skrev 2014-06-18 17:48:00 följande:
    Vist är de tjatigt när man städar själv och den andra inte ser det. Men här hemma går vi inte och stör oss på det viset, då jag har vissa saker som kan störa honom och inte "rättar till" och andra saker stör jag mig på han. 
    Ja det är väl skönt för dig om du kan strunta i det, önskar jag kunde för husfridens skull. Dock har jag anlitat städhjälp varannan vecka för att vara mindre irriterad. Det är mycket renare och jag slipper dra lika stort lass men han har nog börjat städa ännu mindre efter det.
    Vad har du för "egenheter" som stör honom och som han måste spendera flera timmar mer i veckan med att sköta?
  • Äppelpaj80
    Maddi skrev 2014-06-18 17:48:00 följande:
    Jag har också saker som han kan störa sig på, dock måste han inte göra saker i stället för mig eller tjata. Skulle vara att betala räkningar då som jag helt enkelt vägrat göra. Vi har barn och han är en jättebra pappa. Han lämnar och hämta varje dag från förskolan osv. Men klippa naglar, bada barnen, köpa kläder, planera utflykter, kalas osv är det ju även jag som sköter. Det är ytterligare en sak som är lagd på mig. Dels för att jag nog tagit på mig det från början och dels för att han är ointresserad av sådant och jag är "bättre som det brukar låta. Men där har jag slutat curla, senaste gångerna är det han som fått köpa paket för att jag "gömt".

• MS

Min man tar nog mer initiativ än vad jag gör. Vi har dock städhjälp varje vecka så det handlar mest om att plocka undan. Jag lagar oftast mat och då har vi överenskommelsen att han röjer efteråt. Lagar han mat röjer jag. Sönerna sköter diskmaskinen (urplockning) då det ingår i deras månadspeng. Tvätten för mig och barnen sköter jag. Min man tvättar sina kläder själv. Hushållsarbete är iaf inget vi bråkar om.

• Maddi
    Äppelpaj80 skrev 2014-06-18 17:53:45 följande:
    Ja det är väl skönt för dig om du kan strunta i det, önskar jag kunde för husfridens skull. Dock har jag anlitat städhjälp varannan vecka för att vara mindre irriterad. Det är mycket renare och jag slipper dra lika stort lass men han har nog börjat städa ännu mindre efter det.
    Vad har du för "egenheter" som stör honom och som han måste spendera flera timmar mer i veckan med att sköta?
    Det är väl mer småsaker egentligen som t ex nycklar har jag en förmåga att lägga någonstans och inte där dom ska vara. Istället får man leta när man ska ha dom. 
  • Äppelpaj80
    MS skrev 2014-06-18 17:58:16 följande:
    Min man tar nog mer initiativ än vad jag gör. Vi har dock städhjälp varje vecka så det handlar mest om att plocka undan. Jag lagar oftast mat och då har vi överenskommelsen att han röjer efteråt. Lagar han mat röjer jag. Sönerna sköter diskmaskinen (urplockning) då det ingår i deras månadspeng. Tvätten för mig och barnen sköter jag. Min man tvättar sina kläder själv. Hushållsarbete är iaf inget vi bråkar om.
    Jag har försökt med att sätta såna scheman eller bestämma när vi ska städa osv men sånt tycker han är fånigt. Skulle gärna ha såna rutiner. Får väl försöka ta ett samtal om detta igen när jag är mindre irriterad än idag.
  • Äppelpaj80
    Maddi skrev 2014-06-18 18:01:21 följande:
    Det är väl mer småsaker egentligen som t ex nycklar har jag en förmåga att lägga någonstans och inte där dom ska vara. Istället får man leta när man ska ha dom. 
    Ja det är ju inte så tidsödande, mest irriterande. Hemma hos oss är det även han som tappar bort saker och frågar mig vart det kan vara. Men jag har slutat leta när han tappar bort saker.
  • MS
    Äppelpaj80 skrev 2014-06-18 18:03:10 följande:
    Jag har försökt med att sätta såna scheman eller bestämma när vi ska städa osv men sånt tycker han är fånigt. Skulle gärna ha såna rutiner. Får väl försöka ta ett samtal om detta igen när jag är mindre irriterad än idag.

Lycka till! Det underlättar verkligen när man inte behöver bråka eller att en är irriterad över hushållssysslorna.

Min mamma gjorde scheman till oss barn. Treveckorsscheman. Typ var tredje vecka ansvarade jag för ur och iplockning av diskmaskin, min syster lagade mat, min bror skötte tvätten. Och så roterade vi. Antar att det var hennes sätt att lösa att pappa inte ansåg att det var hans arbetsuppgifter.
  • Nayaa

Min man gör nog mer än vad jag gör. Jag skulle ALDRIG vara gift med en slöhög som inte gör någonting i hemmet, usch.

Svar på tråden Tar era män eget initiativ till "hushållsarbete/städning"?