• Chasingdreams

IVF hösten 2014

Nu är det äntligen vår tur. Efter flera misslyckade försök på egen hand och konstaterad manlig infertilitet (få och långsamma spermier) väntar vi nu på ivf (mest troligt icsi) till hösten. Finns det fler som också väntar och längtar? Skulle vara skönt att få prata av sig med andra i samma situation.

• Svar på tråden IVF hösten 2014
  • Mallan82

Hörrni, det här med Synarelsprayen - jag tycker det verkar komma väldigt lite med varje sprayning, om man jämför med en vanlig nässprayflaska... nån som har erfarenhet? Ska det vara mindre eller gör jag fel??? *Hjälp* :-S

• karro 2014

Ahh okej, förstår på ett sett att man vill försöka få reda på så mycket som möjligt vad som är bäst o så, men vad jag tror skall man nog inte försöka fördjupa i sig i det för mycket nu i början..visst har man genomgått två el fler försök utan något resultat så förstår jag. Alla är ju olika, de ända jag skall försöka tjata till mig är blodförtunnande läkemedel pga jag hade ett ma i v11 där fostret dött i v9 (den veckan fostret övergår till moderkakan) och den minsa lilla blodpropp stoppar ju näringsflödet till bebisen... De är de ända sen får jag ta de som de kommer, jag själv blir bara stressad utav allt runt om vad man skall göra, bör göra osv... Hur tänker du inför första försöket?s

Moolie skrev 2014-08-23 18:45:08 följande:

Många som genomgår IVF vill ha så många råd som möjligt. :) Och vissa råd är påhittade eller skrivna av någon som påstår att det hjälper...!

• Speck

Shit jag fick plötsligt värsta ångesten, tänk om det inte går denna gång?? Tänk om det inte blir några till frysen och vi måste betala 34000 till på en gång efter första försöket? Det har inte vi råd med så snart inpå och då måste vi vänta in pengarna... Åh va tungt det känns. Men samtidigt - tänk om det skulle ta sig på första försöket, vilken lycka! och tänk om vi skulle ha några i frysen för ett eventuellt tredje barn! Åh denna tankekarusell...

• Mallan82
    Mallan82 skrev 2014-08-23 19:57:48 följande:

Hörrni, det här med Synarelsprayen - jag tycker det verkar komma väldigt lite med varje sprayning, om man jämför med en vanlig nässprayflaska... nån som har erfarenhet? Ska det vara mindre eller gör jag fel??? *Hjälp* :-S

Eh oj då... jag hittade slutligen en broschyr jag fått där det stod att man skulle "aktivera" sprayflaskan med 5-7 tryck. Missade visst det... Glöm mitt inlägg! Får vara glad att jag hittade broschyren på dag 1... Skäms
  • TreTriss
    karro 2014 skrev 2014-08-23 13:11:57 följande:
    Va härligt för dig!!

Jag längtar bara och önskar att dessa tre veckor går fort. Men det kommer dem ju inte göra.. Men men det som väntar på något gott säg;)
    Vi fick vänta över hela sommaren pga sommarstängt på Huddinge samt vår egna semester, men det var ganska skönt att koppla av :)

Ang fler ägg, jag själv är enäggstrilling, och visst det är underbart nu men ganska slitigt för både oss som bråkade mycket när vi växte upp samt en massa merjobb för våra föräldrar! :) Tänker också att man inte hinner ge barnen samma uppmärksamhet som om man får ett!

På Huddinge sätter de bara in fler om man tror att chansen ökar med fler ägg, annars sätter de bara in ett eftersom flerbarnsgraviditet är en förhöjd risk! Men är säkert olika från landsting till landsting!
  • Saturnus

Hej! Hoppar in här. Min resa startade idag! :) Jag kör korta varianten och har blivit ordinerad att ta 300 IE om dagen i 8 dagar. Troligtvis äggplock 2/9 dvs på 10:e dagen Fast det var beroende på vul:en.

Hur många dagar har ni blivit stimulerade, vilken dag blev det äggplock för er och vilken dos hade ni?

Ang. Gonal-f. Jag har inte fått några instruktioner på hur eller vart man ska sätta nålen. Det står på förpackningen att läkaren ska ha talat vart och hur. Jag tog den i magen och typ 10 över 12. Alltså lite i vinkel. Vad har ni fått för instruktioner? Några tips?

Tacksam för svar.

• TreTriss
    Saturnus skrev 2014-08-23 21:39:59 följande:

Hej! Hoppar in här. Min resa startade idag! :) Jag kör korta varianten och har blivit ordinerad att ta 300 IE om dagen i 8 dagar. Troligtvis äggplock 2/9 dvs på 10:e dagen Fast det var beroende på vul:en.

Hur många dagar har ni blivit stimulerade, vilken dag blev det äggplock för er och vilken dos hade ni?

Ang. Gonal-f. Jag har inte fått några instruktioner på hur eller vart man ska sätta nålen. Det står på förpackningen att läkaren ska ha talat vart och hur. Jag tog den i magen och typ 10 över 12. Alltså lite i vinkel. Vad har ni fått för instruktioner? Några tips?

Tacksam för svar.

Hej!

Jag tog precis min sista gonal-f samt organutral, och äggplock på tisdag (vilket är dag 12 sedan mensstart, dag 11 sedan stimulansstart)

Tog 150 dos av gonal-f.

Jag fick instruktion att ta nedanför naveln (alternera gärna sida från dag till dag), och de sa att bara sticka in den rakt!

Vart går ni på behandling?

Önskar er lycka till :)
  • sesanka
    pco skrev 2014-08-21 23:06:33 följande:

Sesanka: jag förstår precis vad du menar med allt. Alla blir gravida till höger o vänster.
    Min närmaste vän har nu en dotter på snart 1 år som bara blev till utan att försöka och är nu gravid igen som bara blev av och de övervägde abort för att det inte passar just nu, ( de vill inte ha två blöjbarn) men efter att pratat lite förstånd med de om allt och bl.a. Att det är en gåva varje gång någon blir gravid och aa massa sånt så är de nu glada o ska behålla det. .. En annan kompis är ensamstående med sin snart 4 åring och träffade ny kille som hon snabbt blev gravid med ( han flydde när hon fick höra att hon va gravid, vilket svin) och hon iaf klagar på att det bliiiir sååå jobbigt med två st själv o bla bla bla men att hon heller har det så här än jag o min man dvs har inget barn, inte heller så kul att höra .. Och sen min systers killes syster ( en av min närmre vänner) ska nu ha sitt första sååå när vi ses allihopa så kan du säkert räkna ut vem som är jääääklit utanför i allt prat. Kul! Jag är super glad för deras skull men självklart så är man avis oxå :/
    Min mamma bor i Sthlm så vi brukar åka dit lite då o då .. Men tycker det är mest jobbigt när det typ är julafton o så, då alla samlas på min mammas mans sida med alla deras familjer t o m min LILLASYSTER har två barn.. O min man har aldrig lixom tyckt det är jobbit ute bland folk o så men nu har t o N han börjat tycka det( han säger typ, vi åker inte dit nu när alla familjer kommer saftigt va) sviiin jobbigt.. Och vi är de ända sin vi umgås med som inte har barn ( förutom en annan vän som bor på annan ort som dessutom har partner av samma kön så det är inte så enkelt för de) o detta resulterar oxå i att vi oftast ska komma till alla få vi är de ända som inte har barn att anpassa sig till.

Vi känner samma som er, vi orkar inte heller mer, vi kommer oxå bara göra detta sista försöket nu ( FET) och sen ger vi upp, trots att vi har ett köpt försök kvar. Jag orkar inte med allt från början igen. .. Dock kommer vi ställa oss i kö för adoption, det känns lite naturligt för oss då min man oxå är adopterad, så får vi se sen om vi nångång framöver kör på sista försöket ( kanske pararellt med adoptions utredningen för då har vi ändå en annan möjlighet på gång o kanske då inte känner oss lika stressad över det.

Jag vet att det är svårt, och man orkar varken kämpa eller hålla modet uppe hyr länge som helst. VI ÄR STARKA,TJEJER!
    Nu jädrar ska vi lyckas!!

Men på vilket sätt för er blir D inget? Är det att det bara inte tar sig eller blir D mf? Man kan göra en utredning o se tex att blodflödet till livmodern är okej för utan det är det svårt för embryot, eller om kroppen stöter ut det och tror att detta ska lixom inte vara här, bort med det, eller att det blir mf av olika anledningar bl.a. Kanske att det bildas blodproppar i livmodern elr så.. Så det finns alternativ för allt o dr går att kollas upp.
    För vår del har vi fått 4 mf på rad nu och har tyvärr fortfarande ej fått göra utredning men får iaf inför detta FET prova mer crinone och även fragminsprutor.

Oj va långt detta blev. Sorry.

Pco: Vi har gjort ett ET och det blev MA i v6+ men akademiska upptäckte det först i v10+ och sen har vi gjort tre FET och det har inte tagit sig. Mensen har kommit på utsatt datum och det har inte blivit något plus dagarna innan. Jag vet inte varför äggen inte överlever för dom två sista var perfekta enligt läkaren. Akademiska är inte intresserade av att ta reda på varför. Jag har frågat om det inte finns något mer man kan undersöka eller om det finns något läkemedel vi kan testa för att hjälpa kroppen på traven men det enda svaret jag har fått är att vi bara har otur och måste fortsätta att försöka. En missfalls utredning är nog också utesluten eftersom jag bara blivit gravid en gång... :(

Karro 2014: Vi går på Akademiska i Uppsala och de tillåter inte oss att sätta in fler ägg. Deras ursäkt är att det tydligen ska minska risken för en lyckad graviditet och enda gången de skulle gå med på de är när risken för tvillingar är ytterst liten... De ser hellre att man gör fler försök med ett ägg än få försök med fler ägg.

Saturnus: Jag fick öva på en på sjukhuset vid första besöket. Jag fick fästa en liten plast kudde runt midjan. Man greppar tag i fläsket strax snett nedanför naveln. Jag stack nålen bara rakt in, man ska undvika att vinkla nålen så den inte blir böjd och går av. Jag stack varje dag inom samma område med några millimeters mellanrum och efter några dagar hade jag ett blåmärke stort som en enkrona. Man märker ganska snabbt vart man har känsligare hud och då är det bara att flytta nålen någon millimeter :)
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 20:03:10 följande:

Ahh okej, förstår på ett sett att man vill försöka få reda på så mycket som möjligt vad som är bäst o så, men vad jag tror skall man nog inte försöka fördjupa i sig i det för mycket nu i början..visst har man genomgått två el fler försök utan något resultat så förstår jag. Alla är ju olika, de ända jag skall försöka tjata till mig är blodförtunnande läkemedel pga jag hade ett ma i v11 där fostret dött i v9 (den veckan fostret övergår till moderkakan) och den minsa lilla blodpropp stoppar ju näringsflödet till bebisen... De är de ända sen får jag ta de som de kommer, jag själv blir bara stressad utav allt runt om vad man skall göra, bör göra osv... Hur tänker du inför första försöket?s

Detta är mitt andra försök som vi börjat med nu. :) En ostimulerad FET.

Jag tycker det är bra att ha så mycket kött på benen som möjligt! På inskrivningssamtalet får man så OTROLIGT mycket information att det är lika bra att ha den mesta informationen redan innan. Jag som läst på kunde ifrågasätta behandlingsschemat men min man som inte läst på alls satt mest och lyssnade på informationen vi fick.

Sen tycker jag att ni som kunnat försöka själva har en OTROLIGT stor fördel. Ni känner era kroppar på ett annat sätt, ni har ofta varit gravida tidigare och vet problemen där osv. Så jag som aldrig försökt mer än en gång tycker detta är ganska jobbigt när allt är så nytt...
  • pco

Sesanka: åh man blir så arg, bara för att de säkert har en familj hemma o detta är 'bara' deras jobb, åh sånna människor ska inte ens jobba med sånt här! ..men du, köp babyklister från Danmark, ät folsyra, tjata att du vill ha blodförtunnande (om inte så köp receptfritt på Apoteket, tab. Albyl minor) så känner du att du iaf gjort allt som står i din makt!

Svar på tråden IVF hösten 2014