Jag skelade redan som barn och behövde då lapp för ögat. Hos mig har synen påverkats då jag delvis kopplat bort väster öga. På mitt sämsta öga kan jag läsa bilarnas registreringsskyltar utan glasögon på ca en meters avstånd. Någon samsyn har jag aldrig haft., vilket medför sämre avståndsbedömning, så bollspel har aldrig tilltalat mig.
Jag har blivit retad för min skelning, då den var ganska kraftig, vilket jag egentligen fattade dagen innan operationen då jag tog kort. Mina föräldrar fick valet att jag skulle opereras som barn, men då fanns det nog någon risk att operationen skulle misslyckas och bli ett synhandikapp, om jag fattade det rätt. Jag är 38.
För ca 5 år sedan valde jag att opereras då det påverkade mitt arbete som lärare. Jag kunde i princip dela in barnen i tre grupper; de som är nyfikna och frågar varför, de som inte bryr sig samt den mer påfrestande gruppen som ifrågasätter "Men du tittar ju inte på mig" och vill hitta fel.
För mig har skelningsoperationen minimerat skelningen. Medvetet så gör de ingen perfekt operation, då risken är stor att man får en skelning åt andra hålet istället. För mig skiljer det lite höjdmässigt, vilket jag inte tror att andra noterar. Jag tror dock att en liten skelning har kommit tillbaks (min subjektiva uppfattning).
Förutom rent kosmetiskt, så har det ju inte påverkat någonting mer än att ingen påpekar skelningen så klart. Jag saknar samseende och synen är likvärdig.
Själv operationen kan göras med lokalbedövning, men jag valde att sövas, då jag är nojig med ögonen. De gör en justering av några av ögats 6 muskler. Det gick ganska fort allt och jag var lite grusig några dagar efteråt och fick ha lapp för ögat. Det hindrade dock inte att jag var på intervju en eller två dagar efter operationen. Lite extra smärtstillande fick jag med hem, men använde det bara första kvällen, då sambon krävde det för säkerhets skull.
ts: Påverkas inte synen behövs nog inga glasögon vad jag vet. Har de kunnat klargöra om han har samseende eller ej. Jag skulle gissa att en felaktig bild gör honom yr, om han bara skelar ibland. Min skelning var ju större om jag var trött eller hade druckit alkohol, men då jag inte har samseendet så spelade det ingen roll.