• Anonym (Vill ha ett hem)

Vad är er lön och vad är er hyra? Vad är rimligt?

Jag har i många år bott utomlands, och när jag kom hem till sverige bodde jag i mitt föräldrahem medan jag sökte jobb och ny lägenhet... Mitt i processen någonstans så fick jag en sambo....

Och ett jobb...

Nu är jag singel igen och har hastigt och lustigt flyttat hem till mamma igen *yeah*... 34 år gammal och mambo.... Kan tänka mig roligare saker....

Realiteten ser ut så här:
    Jag är inskriven på Boplats sedan 2010 (tack gode gud att jag aldrig gick ur!!!)

Har fast jobb sedan februari som var ett vikariat innan. Har i lön 25500 varje månad, plus OB... skiftjobb som än så länge inte innebär natt (kommer det göra någon natt i månaden längre fram), men däremot tidiga mornar och sena kvällar.

Jag söker febrilt lägenhet och skulle såklart helst hamna inne i Centrala delarna av Göteborg för att kunna ta mig även till fots till jobbet vid behov. Men är inte ensam om att söka där om man säger så....

Jag har nu fått erbjudanden på lägenheter... Några i områden där jag inte känner att jag skulle kunna bo (Södra Tynnered) och några i områden där jag kan tänka mig om det finns bussar som tar mig in till stan alla tider som behövs för mitt jobb....

Idag skall jag titta på en lägenhet 2:a för 6600.... Har tittat på en 3:a för 7600... båda i Norra Tynnered där det finns bra kommunikationer. Och ska se en 2:a i Mölndal (borta vid Astra = inga kommunikationer näst intill) för 5800.

Sitter här och försöker räkna på kostnader och inte... Har jag råd och inte...Och tänkte som så att om andra kan berätta vad de tjänar och vad de betalar i hyra så kanske jag kan skapa mig en bild av vad som är realistiskt.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-19 13:12
    Alltså 25500 INNAN skatt.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-19 13:18
    Jag får ut 25 500 innan skatt....
    Jag är ensam inga barn

har dock ett lån jag betalar av varje månad på (1500) på den bil jag har nu... även om jag säljer bilen kommer jag inte kunna betala av lånet då jag blev lite lurad....farligt att köpa bil när man inget kan......
    har CSN som skall betalas....

Men annars så är jag relativt skuldfri... (alltid något)

Inget sparat

Men pga av min tid utomlands och sedan sambo med en man med eget hus som inte ville involvera mig i kostnaderna utan sa en summa jag skulle betala varje månad, så har jag ingen koll på vad som är normala utgifter här i Sverige Känner mig helt handikappad!!!!
  • Svar på tråden Vad är er lön och vad är er hyra? Vad är rimligt?
  • nymedlem

Du har bra lön och kan därav välja vilken du vill av de där lägenheterna!

• Anonym (m)

jag får ut ca 23.500 efter skatt, bor i en 4,5:a med 2 barn v.v. och min hyra är på ca 9000! 

Jag vill inte flytta för jag har så bra läge och vill att barnen ska kunna ha varsitt rum, annars kunde jag skaffa nåt mindre. 
    Jag klarar det men det blir inte mycket över. 

Om du är ensam utan barn så klarar du galant de hyror du nämnde

Jag får ut 25 500 innan skatt.... 
    Jag är ensam inga barn

har dock ett lån jag betalar av varje månad på (1500) på den bil jag har nu... även om jag säljer bilen kommer jag inte kunna betala av lånet då jag blev lite lurad....farligt att köpa bil när man inget kan...... 

har CSN som skall betalas....

Men annars så är jag relativt skuldfri... (alltid något) 

Inget sparat

Men pga av min tid utomlands och sedan sambo med en man med eget hus som inte ville involvera mig i kostnaderna utan sa en summa jag skulle betala varje månad, så har jag ingen koll på vad som är normala utgifter här i Sverige Känner mig helt handikappad!!!!

• Anonym (k)

Jag har drygt tiotusen kvar efter att jag betalat hyran. Det räcker bra för mig. Jag har dock ingen bil och betalar bara ca 700 i månaden på lån (CSN). Något som kan vara bra att tänka på är vad som skulle hända om du blir arbetslös eller långtidssjuk. Skulle a-kassa/sjukpenning räcka, eller har du sparade pengar som du kan täcka upp med ett tag tills du får jobb, blir frisk eller flyttar till något billigare?

• Kjell2

En tumregel är att boendekostnaden ska landa kring 30% av nettoinkomsten, väldigt ogärna över 50%.

Hyr du blir det inte mycket extrakostnader, några hundralappar per månad för försäkring, el och internet.

Vill du ha budgetschabloner kolla konsumentverkets hemsida.

Hmm en tredjedel ja då är ju 6600 för högt med en tusing

Shit vad krångligt detta är!!!*ångest*

• Anonym (IH)

Hur gammal är du? Under 30 år? 

Anonym (IH) skrev 2014-06-19 18:53:12 följande:

Hur gammal är du? Under 30 år? 

Nej jag är 34... Saken är den att jag bott utomlands i många år... i ett land där saker funkat väldigt annorlunda än här.... Så har ingen ordentlig koll på vad som är kostnaderna här i Sverige... Där får man betala så mycket mer och framförallt andra saker än här...

Sen när jag flyttade hem så blev jag sambo ganska så snabbt (innan jag skaffade mig eget hem...) Och han har varit den som skött allt helt enkelt... Samt att det var hans eget ägda hus så var liksom inte hyror eller det som behövs i en lägenhet.... 

Jag blev kär i lägenheten idag... Jag har suttit och räknat och räknat... och enligt konsumentverkets hemsida så bör jag klara det.... Kan ju hoppas.... Sattsar på det iallafall... Får se om jag får den.....

Men jag är fortfarande nyfiken på vad folk har för hyra och lön
  • Anonym (IH)
    Anonym (Vill ha ett hem) skrev 2014-06-19 20:37:34 följande:
    Nej jag är 34... Saken är den att jag bott utomlands i många år... i ett land där saker funkat väldigt annorlunda än här.... Så har ingen ordentlig koll på vad som är kostnaderna här i Sverige... Där får man betala så mycket mer och framförallt andra saker än här...

Sen när jag flyttade hem så blev jag sambo ganska så snabbt (innan jag skaffade mig eget hem...) Och han har varit den som skött allt helt enkelt... Samt att det var hans eget ägda hus så var liksom inte hyror eller det som behövs i en lägenhet.... 

Jag blev kär i lägenheten idag... Jag har suttit och räknat och räknat... och enligt konsumentverkets hemsida så bör jag klara det.... Kan ju hoppas.... Sattsar på det iallafall... Får se om jag får den.....

Men jag är fortfarande nyfiken på vad folk har för hyra och lön smile1.gif
    Ok, annars hade du eventuellt varit berättigad bostadsbidrag. 

Tänk på att räkna på om du klarar dig som sjukskriven/arbetslös. Sedan vi flyttade hit har jag blivit arbetslös och maken blivit långtidssjukskriven. Vi har ca 30 tkr netto och boendekostnaderna ligger kring 14 tkr, vi har andra lån att betala av så det känns som att vi går precis runt varje månad. Vi har två barn och två hundar också. 
  • Anonym (IH)

Räkna på hur mycket dina övriga kostnader ligger på: csn, mobil, radiotjänst?, kabeltv?, bredband?, fack, försäkringar..
    Om du tar en lägenhet i centrala GBG behöver du månadskort i lokaltrafiken? 

Svar på tråden Vad är er lön och vad är er hyra? Vad är rimligt?