Vad är er lön och vad är er hyra? Vad är rimligt?
Jag har i många år bott utomlands, och när jag kom hem till sverige bodde jag i mitt föräldrahem medan jag sökte jobb och ny lägenhet... Mitt i processen någonstans så fick jag en sambo....
Och ett jobb...
Nu är jag singel igen och har hastigt och lustigt flyttat hem till mamma igen *yeah*... 34 år gammal och mambo.... Kan tänka mig roligare saker....
Realiteten ser ut så här:
Jag är inskriven på Boplats sedan 2010 (tack gode gud att jag aldrig gick ur!!!)
Har fast jobb sedan februari som var ett vikariat innan. Har i lön 25500 varje månad, plus OB... skiftjobb som än så länge inte innebär natt (kommer det göra någon natt i månaden längre fram), men däremot tidiga mornar och sena kvällar.
Jag söker febrilt lägenhet och skulle såklart helst hamna inne i Centrala delarna av Göteborg för att kunna ta mig även till fots till jobbet vid behov. Men är inte ensam om att söka där om man säger så....
Jag har nu fått erbjudanden på lägenheter... Några i områden där jag inte känner att jag skulle kunna bo (Södra Tynnered) och några i områden där jag kan tänka mig om det finns bussar som tar mig in till stan alla tider som behövs för mitt jobb....
Idag skall jag titta på en lägenhet 2:a för 6600.... Har tittat på en 3:a för 7600... båda i Norra Tynnered där det finns bra kommunikationer. Och ska se en 2:a i Mölndal (borta vid Astra = inga kommunikationer näst intill) för 5800.
Sitter här och försöker räkna på kostnader och inte... Har jag råd och inte...Och tänkte som så att om andra kan berätta vad de tjänar och vad de betalar i hyra så kanske jag kan skapa mig en bild av vad som är realistiskt.....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-19 13:12
Alltså 25500 INNAN skatt.....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-19 13:18
Jag får ut 25 500 innan skatt....
Jag är ensam inga barn
har dock ett lån jag betalar av varje månad på (1500) på den bil jag har nu... även om jag säljer bilen kommer jag inte kunna betala av lånet då jag blev lite lurad....farligt att köpa bil när man inget kan......
har CSN som skall betalas....
Men annars så är jag relativt skuldfri... (alltid något)
Inget sparat
Men pga av min tid utomlands och sedan sambo med en man med eget hus som inte ville involvera mig i kostnaderna utan sa en summa jag skulle betala varje månad, så har jag ingen koll på vad som är normala utgifter här i Sverige