• Hallon16

Bf mars 2015

Hej! Plussade igår så hoppar in på denna tråd, enligt min app bör BF vara mitten av mars. :) Är i gravid i v. 7 (6+6). Känner mig dock inte alls gravid, har svårt att tro att det verkligen stämmer. Har inga symtom alls. Vad har ni andra för symtom? Bor i uppsala för övrigt. Kul att vi är så många här!

• Hallon16
    Tail skrev 2014-07-22 17:29:20 följande:

Hej.

Hoppar in här om det är okej.

Jag är gravid i v7 6+2 och BF skulle då va 14 mars :)

Imorgon ska jag på första samtalet. Känns lite spännande.

Mår dock väldigt dåligt och får kämpa med maten och använda armband för illamående hela dagarna. Hoppas på att det ger med sig snart.

Är det någon mer som mår dåligt som att man känner sig sjuk. Är värst från morgon fram till 3-4 på em. Är det något man borde vara orolig över eller är det normalt?

Hej!

Det är fullt normalt att vara illamående under graviditeten, fostret tar inte skada av det utan får i sig den näringen den behöver ändå. Kräks man mycket finns ju risken att man blir uttorkad om du inte få i dig tillräckligt med vätska. Du kan ju också bli yr på grund av det. Hör med din barnmorska imorgon, finns ju faktiskt olika typer av behandling för illamående. Lycka till imorgon! :)
  • Hallon16
    cherrykola skrev 2014-07-22 18:46:30 följande:
    Bor också i Uppsala :)

Mår illa hela tiden och är hungrig hela tiden. Dålig kombination :p
    Vad kul! Vilken barnmorskemottagning har du valt? Jag tänkte ringa i morgon, men har noll koll på vilken jag ska välja :)

Verkligen dålig kombination ;) Jag har helt tappat aptiten och känt en otrolig trötthet hela dagen. Första dagen jag faktiskt känner några grav-symtom. 
  • Hallon16

Alla ni som besväras av illamående och kräkningar. Hur fungerar det att jobba för er del? Igår kväll började jag må riktigt illa och har kräkts flera gånger efter det. Har svårt att få i mig både mat och dryck. Jag har semester nu men börjar jobba igen den 4 augusti. Har svårt att tro att jag klarar av mitt arbete som är väldigt stressigt och tungt. Har inte fått tid förrän den 8 augusti hos barnmorskan. Hur gör ni andra? Kan man vända sig till sin husläkare för att ev. få medicin mot illamående? Någon som vet?

• Hallon16
    Uppsara skrev 2014-07-23 17:17:59 följande:
    Bor också i Uppsala, gick på Årsta förra gången men väljer nog Hjärtat denna gång. När bör man ringa? Är i v 6+4
    Vad kul att du också är ifrån Uppsala! Jag är ringde idag, är troligen i v. 7-8. Nu i semestertider verkar det vara svårt att tajma in något som passar mottagningen och mig. Fick en tid den 8/8, enda dagen både jag och min sambo kunde. Då ska vi dock ha ett lite längre samtal, så det blir både hälsosamtal och provtagning.

Jag valde tillslut barnmorskemottagningen Sinnligt i luthagen. Den ligger närmare mig, men Hjärtat verkar också vara bra. :)
  • Hallon16
    johanniiis skrev 2014-07-23 19:15:43 följande:

Har med bf i mars, runt den 13:e om man utgår från sista mensdagen.

Någon annan som har besvär med förstoppning?

Finns en hel del du kan testa mot förstoppning. Katrinplommon brukar funka jättebra för en del. Annars finns det laktulos att köpa receptfritt på apoteket, det är som olja för tarmen. Funkar inte det finns laxoberal-droppar som funkar väldigt effektivt. Sen finns det även microlax att köpa receptfritt på apoteket. Hoppas det löser sig med magen!
  • Hallon16

Vet inte hur du klarar av att jobba i denna värme och med hemskt illamående! Herregud, jag fruktar den dagen när semestern är över!!

Har ni andra berättat att ni är gravida för familj och vänner? Jag vill gärna vänta till efter v. 12, men ska bila ner till Danmark med hela familjen i helgen och vara där i en vecka. Tvivlar på att jag kommer lyckas hålla det hemligt när jag lider av både illamående/kräkning och trötthet.

• Hallon16
    Uppsara skrev 2014-07-24 16:27:46 följande:

Jaså! Har för mig att vi fick betala runt 1500 spänn... Men det kanske var för att jag var under 35? Hur gamla är ni?

KUB kostar i Uppsala län, vet inte om det är fler län som tar betalt men Uppsala är i alla fall ett av dem som tar betalt. 1500 kr för kvinnor under 35 år och 300 kr för kvinnor över 35 år. Trist att det inte är lika för alla. Har för mig att det stod något om det här i UNT för inte allt för lång tid sedan. 
  • Hallon16
    RoZ29 skrev 2014-07-25 12:10:15 följande:

Nu har vi berättat för mina föräldrar och min bästa vän. Ikväll ska vi berätta för hans föräldrar. Min pappa fick tårar i ögonen så glad blev han!

Men när jag berättade för mamma att jag kände värk i magen så blev hon orolig. Är det nått jag också ska oroa mig för? Har bara antagit att det är normalt med lite värk!?

Lite värk i magen ska du inte oroa dig för, din livmoder växer ju och det kan kännas som mensliknande värk. Lycka till! Själv ska jag berätta för min familj ikväll Glad
  • Hallon16

Hallå alla ni omföderskor eller ni andra som kanske vet. Är (som säkert det flesta) rädd att mitt foster inte har något hjärtljud (är i vecka 8 nu). Jag har inskrivning hos barnmorskan den 8/8. Hur går det till efter det? Måste man vänta till ultraljud för att se om barnet faktiskt lever? I vilken vecka gör man ultraljud? Känns som det kommer gå många veckor innan man vet att allt är safe. :- /

• Hallon16

Hej! Hur går det för alla?? Har varit lite frånvarande pga semester, men nu är vardagen tillbaka :) Har ni varit på era inskrivningssamtal ännu? Jag ska till barnmorskan nu på fredag. 

Har fortfarande svårt att förstå att jag är gravid. Vissa dagar känner jag mig inte alls gravid, men andra dagar så har jag både illamående, kräkningar och extrem trötthet. Brösten är dock konstant ömma och har nog blivit lite större till och med. Glad

• Hallon16
    HoppasHoppas1 skrev 2014-08-06 10:51:32 följande:

Hej alla!
    Var på "info" möte hos BM igår och fick tid till inskrivning, känns fortfarande helt overkligt. Har inga jättesymptom mer än väldigt ömma bröst/tydliga ådror och ibland illamående.... annars mår jag bara bra. Hoppas att det håller i sig och att den lilla stannar där inne!!

Jag känner precis som du! Har inte heller några jättesymtom, utan mest ömma bröst, blir tröttare än vanligt, illamående stundtals. Illamåendet har jag dock fått kontroll över, äter jag bara direkt på morgonen så släpper det. 

Har svårt att tro att jag faktiskt är gravid. Men ska till barnmorskan imorgon så det kanske blir lite mer verkligt då :)
  • Hallon16

BF MARS 2015 

27/2 - Sola - 1:a barnet, 18 år 

1/3 - CarolineSC -1:a barnet, 22 år 

1/3 - Aiphos - 1:a barnet, 25 år 

1/3 - Petra334 - 2:a barnet, 35 år 

1/3 - Combat90- 1a barnet, 24 år 

1/3 - lisohl - 1:a barnet, 26 år 

1/3 - carooanna 1:a barnet, 31 år 

1/3 - MariaTheres - 2:a barnet, 28 år, Dalarna 

1/3 - ekmali - 3:e barnet, 35 år 

1/3 - Stjärnhimmeln - 2:a barnet, 23 år

1/3 - Mon Dieu - första barnet, 28 år

2/3 - wappilif - 1:a barnet, 24 år 

2/3 - Marie 1983- 1.a barnet 31 år 

2/3 - Ella8803 - 2.a barnet, 26år 

2/3 - Mollemolle81 - 2-a barnet, 33 år 

2/3 - Malin1992 - 1-a barnet, 21 år 

2/3 - Cotton - 2a barnet, 36 år 

3/3 - Sandran - 2a barnet, 24 år 

3/3 - Sparkliie - 1a barnet, 27 år 

3/3 - MirandaMay - 4-e barnet, 30 år 

3/3 - LyckligMalin - 2:a barnet, 36 år 

3/3 - Madelia - 1:a barnet, 27 år 

4/3 - Mamma_amy - 4:de barnet, 26 år 

5/3 - Jessiica_L - 1:a barnet, 24 år 

5/4 - Therese84 - 2:a barnet, 29 år 

6/3 - CarinWyou - 2:a barnet, 22år 

6/3 - Snartsommar - 2a barnet, 28år 

6/3 - Bubbelsoda - 1:a barnet, 22 år 

6/3 - Carro90 - 1:a barnet, 23 år 

6/3 - Tjollahopp - 2:a barnet, 25 år

7/3 - Lola8200 - 1a barnet, 28 år 

7/3 - Ananaspapaya -2:à barnet 26 år

7/3 - Stephi - 2:a barnet, 28 år

7/3 - Cherrykola - 2:a barnet, 24 år 

7/3 - Harryett - 2:a barnet, 26 år, Sörmland 

7/3 - Briella - 1:a barnet, 18 år, Bussum

8/3 - Aztec - 2:a barnet 

8/3 - Juni81 - 1:a barnet, 33 år 

8/3 - ImseVimseSpindel - 25 år, andra barnet

9/3 - Tovemaja - 1:a barnet, 29 år 

9/3 - Nallebjörnins - 2:a barnet, 31 år 

10/3 - Murrmys - 2:a barnet, 30 år, Dalarna 

10/3 - Johannapanna87 3:e barnet, 26år

10/3 - Teresiat - första barnet, 26 år. 

11/3 - Jossii - 1:a barnet, 25 år

11/3 - Milov - 1:a barnet, 27 år, Östergötland

11/3 - Hallon16 - 1:a barnet, 24 år, Uppsala 

12-13/3 - jessi84 - 1:a barnet, 30 år

13/3 - M i a - 2:a barnet, 37 år, Bohuslän

• Hallon16

Jag har precis gått in i vecka 11 (10+0). Har under den senaste två veckorna listat ut hur jag ska göra för att slippa illamående. Gäller att hålla blodsockret på en jämn nivå och äta direkt på morgonen (även fast jag inte är hungrig). Så har faktiskt gått väldigt bra att gå tillbaka till jobbet, var så rädd att jag skulle behöva springa på toaletten och kräkas hela tiden. Har ju fortfarande inte berättat för chefen eller kollegorna, håller detta hemligt någon vecka till.

Annars så har jag som några andra här varit rädd att fostret inte lever. Mina bröst ömmar fortfarande, men inte lika mycket. Tröttheten försvann när jag började äta vitaminer. Jag tycker min mage har blivit uppsvälld, märker det ganska tydligt eftersom jag inte fick på mig mina favoritjeans i morse! Men annars så har jag inte så mycket symtom vilket ibland gör mig orolig. Hoppas bara att det är så att kroppen vant sig med alla hormoner och den nya omställningen. :)

Känns väldigt långt att vänta till RUL (har fått tid i mitten av oktober)! Har seriöst funderat på att kontakta någon klinik som gör VUL för att lugna mina nerver, vi får se. 

• Hallon16

Jag har precis gått in i vecka 11 (10+0). Har under den senaste två veckorna listat ut hur jag ska göra för att slippa illamående. Gäller att hålla blodsockret på en jämn nivå och äta direkt på morgonen (även fast jag inte är hungrig). Så har faktiskt gått väldigt bra att gå tillbaka till jobbet, var så rädd att jag skulle behöva springa på toaletten och kräkas hela tiden. Har ju fortfarande inte berättat för chefen eller kollegorna, håller detta hemligt någon vecka till.

Annars så har jag som några andra här varit rädd att fostret inte lever. Mina bröst ömmar fortfarande, men inte lika mycket. Tröttheten försvann när jag började äta vitaminer. Jag tycker min mage har blivit uppsvälld, märker det ganska tydligt eftersom jag inte fick på mig mina favoritjeans i morse! Men annars så har jag inte så mycket symtom vilket ibland gör mig orolig. Hoppas bara att det är så att kroppen vant sig med alla hormoner och den nya omställningen. :)

Känns väldigt långt att vänta till RUL (har fått tid i mitten av oktober)! Har seriöst funderat på att kontakta någon klinik som gör VUL för att lugna mina nerver, vi får se. 

• Hallon16

Jag känner samma oro som många av er andra här. Jag går in i v. 12 i morgon och planerar att berätta för både familj och vänner så snart som möjligt. Har mitt RUL i mitten av oktober. Känns väldigt lång tid kvar. Jag vet ju inte ens om barnet lever? Har inte varit på VUL, men har funderat på att göra ett.  

Samtidigt så känner jag att jag bör lita på min kropp, eftersom jag ändå inte kan styra något av vad som händer i magen. De flesta graviditeter går ju faktiskt bra. Jag kanske ska lita på min barnmorska och följa det basprogram som hon har lagt upp till mig. Det finns ingen annan anledning, än att lindra min oro, med att göra ett VUL. 

Herregud vad kluven jag är. Vill ju så gärna att allt så gå bra. Har så svårt att förstå att jag faktiskt är gravid.  

• Hallon16
    Kurona skrev 2014-08-20 16:47:49 följande:

Nej det är riktigt jobbigt med ovissheten, därför är jag glad att vi här erbjuds ett ultraljud gratis i vecka 14, men bara det känns långt bort när man är svullen som en ballong och folk redan börjat märka. 

Jag vill lita på min kropp och den säger mig att barnet mår bra, så jag hoppas den gör det. 

Är det ditt första barn? 

För jag tycker inte att det är lättare nu och då väntar jag ändå mitt andra barn. Glömmer bort hela tiden att jag faktiskt är gravid, även om jag mår illa som tusan och har en stor mage redan. 

Vad avundsjuk jag blir på er som får ett UL redan i v. 14! Får ni göra ett UL senare i graviditeten också? 

Det är mitt första barn. Allt blir så nytt, vet inte hur det ska vara. Men antar att alla graviditeter är olika.

En fråga till er som redan har barn sedan tidigare, när blir det verklighet att man faktiskt har ett barn i magen? När man gör UL? Har väldigt svårt att se mig själv i förlossningsrummet med ett barn i famnen. Mammarollen kanske växer i samma takt som magen ;)
  • Hallon16

Precis nyligen upptäckte jag en liten brun flytning när jag skulle gå på toaletten, inget färskt blod, ingen direkt smärta i magen. Men oroande så klart! Gud vad det kan pendla från total glädje till oro att förlora barnet. 

Hur går det för er andra?

• Hallon16

Idag fick jag missfall, hade så svåra smärtor att jag fick åka in till gynakuten. Fostret hade troligen dött för några dagar sedan, är i v. 11+5. Håller alla tummar att det går bra för er andra! Jag och min sambo är hoppfulla om en bebis lite senare på 2015 :) lycka till! Nu lämnar jag denna tråd.

Svar på tråden Bf mars 2015