• Kurona

Bf mars 2015

Hej!

Jag hoppar in här, har en son på 1 år och 8 månader och väntar nu bebis nummer 2, BF - 30/3 - 2015, gick idag in i vecka 9. 

Mår mycket mer illa den här graviditeten och magen är lika stor som den var i vecka 20 med sonen. Vågar knappt gå ut på "byn", för här känner alla varandra och vill inte att alla ska veta att jag är gravid innan risken för missfall minskar, men alla som vet säger att det verkligen syns att jag är gravid. 

• Kurona

Jag kan inte dölja min mage överhuvudtaget, det syns på långa vägar att jag är gravid, men vill ju inte att alla ska veta innan vecka 12. Har dock insett att min garderob mest innehåller t-shirtar som sitter tajt, även de som inte sitter tajt syns magen i. 

Den blir inte heller mindre, den växer snarare, lika stor när jag ligger ner och står upp typ. Den började växa för en och en halv vecka sen, fast min familj sa att de hade sett magen redan innan det. Vad blir det?! 

KUB-ultraljudet är gratis i Örebro Län, Örebro län erbjuder ganska mycket gratis, på min vårdcentral är det gratis till man är 25 dessutom. Jag har fått ett datum för mitt, det blir den 22 september, när jag är i vecka 14.

Vad säger ni om kalaskulan? Den här bilden tog jag för några minuter sen, kan ni förstå att jag har svårt att dölja den? haha!

• Kurona
    RoZ29 skrev 2014-08-20 10:57:18 följande:
    Fin mage! Längtar tills det börjar synas på mig med, just nu är/ser jag bara ut å bara fet...

Vi döljer inte graviditeten för våra vänner längre.. Skriver inte ut det på sociala medier men när vi träffar vänner så berättar vi, även att första UL inte är gjord.
    Tack, men tror att det bara är tarmarna som är sega dessvärre :/ Den är lika stor dock som jag var i vecka 20 med sonen... 

Jag är så orolig för missfall dock, vill gärna berätta, men tycker att det skulle vara så jobbigt om något hände med den lilla och alla visste :/ Två och en halv vecka kvar till 12 fullgångna......
  • Kurona
    RoZ29 skrev 2014-08-20 13:19:38 följande:

Jag gick in i vecka 12 idag (om jag räknar sista mensens första dag)

Skönt när vecka 12 är över, själv känns det som att det är långt kvar dit! :(
  • Kurona
    Hallon16 skrev 2014-08-20 16:37:25 följande:

Jag känner samma oro som många av er andra här. Jag går in i v. 12 i morgon och planerar att berätta för både familj och vänner så snart som möjligt. Har mitt RUL i mitten av oktober. Känns väldigt lång tid kvar. Jag vet ju inte ens om barnet lever? Har inte varit på VUL, men har funderat på att göra ett.  

Samtidigt så känner jag att jag bör lita på min kropp, eftersom jag ändå inte kan styra något av vad som händer i magen. De flesta graviditeter går ju faktiskt bra. Jag kanske ska lita på min barnmorska och följa det basprogram som hon har lagt upp till mig. Det finns ingen annan anledning, än att lindra min oro, med att göra ett VUL. 

Herregud vad kluven jag är. Vill ju så gärna att allt så gå bra. Har så svårt att förstå att jag faktiskt är gravid.  

Nej det är riktigt jobbigt med ovissheten, därför är jag glad att vi här erbjuds ett ultraljud gratis i vecka 14, men bara det känns långt bort när man är svullen som en ballong och folk redan börjat märka. 

Jag vill lita på min kropp och den säger mig att barnet mår bra, så jag hoppas den gör det. 

Är det ditt första barn? 

För jag tycker inte att det är lättare nu och då väntar jag ändå mitt andra barn. Glömmer bort hela tiden att jag faktiskt är gravid, även om jag mår illa som tusan och har en stor mage redan. 

• Kurona

Jag är så glad att vi får den möjligheten här! Underbart! Ja jag får sedan ett RUL i vecka 20 cirkus. 

Det är spännande med första, det enda som är skillnaden nu är att allt fokus inte kan ligga på barnet i magen, utan jag fördelar uppmärksamheten på båda. Mest då min son nu eftersom det är så tidigt i graviditeten. 

Alltså, när man såg bebisen sparka på ultraljudet och samtidigt känna det på utsidan var det som fick mig att förstå vad det var som hände. Men sen när han väl kom ut (via akutsnitt) så kändes det så overkligt, men jag kände obeskrivlig kärlek från första sekunden. Jag var vaken under snittet så jag fick ha han på mitt bröst medan de sydde mig. Det var underbart. 

Men det som blev konstigt var när man skulle åka hem från BB, man tänkte lite "men gud? får jag verkligen ta med mig den här lilla söta krabaten hem nu?"

Livet blir aldrig detsamma som det var innan och jag har inte ångrat det en sekund. Nu tänker man mest "vad tusan gjorde vi innan vi blev föräldrar?"

• Kurona
    lovley00 skrev 2014-08-20 19:38:27 följande:

På kub och RUL ser dom olika saker så bara för du får fina siffror på kub kan fostret ändå ha andra skador som ses på RUL.

Jag vet mycket väl vad KUB innebär, jag vet att det är skador som inte kan ses och att siffrorna man får kanske inte stämmer. Jag ser mest KUB som ett vanligt ultraljud, en chans för mig att se att den lilla där inne mår bra lite innan rutinen. Jag gjorde ett KUB-ultraljud med sonen, där jag fick se honom liggandes och sparka, det var underbart, gifte mig två år senare på samma datum för att det betydde så mycket att få se min son. 

• Kurona
    Mimipig skrev 2014-08-20 22:29:59 följande:
    Jag ringde och frågade om jag fick göra ett tidigt ultraljud för att jag inte visste när jag blev gravid (halvsant) och det fick jag. Jag ville egentligen bara veta om det fanns nåt där inne och om det levde. Och det gjorde det. Jätteskönt att få veta ju! Jag bor i Sthlm och de verkar givmilda med ul här. Men man kan ju göra ett privat annars.
    Skulle nästan vilja göra det jag med, men bor i en liten by och därför blir mötena med barnmorskan lite mer, ja, det känns som att vi känner varandra lite mer, så har svårt för att ljuga för henne. Hon grattade mig det första hon gjorde nu till att jag hade gift mig för hon mindes ju att jag hade haft ett annat efternamn. Känns bekvämt att prata med henne även om hon är lite jobbig ibland. Skulle därför inte kunna ljuga.... Tungan ute
  • Kurona
    Mimipig skrev 2014-08-20 22:46:44 följande:
    Ahaaaa! Storstadslyx = lögnfrihet. ???? Konstig fördel...
    Haha, nja men det skulle bara kännas så fel för mig eftersom jag gick dit ganska nyligen när jag var gravid med sonen, sen för preventivmedel och nu igen för ett till barn, inom tre år. Gick dessutom varje vecka på slutet då jag var så rädd för att sonen inte skulle må bra och ville höra hjärtljuden. 

Här finns det bara en barnmorska som jobbar heltid och den andra jobbar halvtid. 
  • Kurona
    stinaa skrev 2014-08-21 09:54:39 följande:

Är det någon här som väntar tvillingar i mars? :)

Vet tyvärr inte än :(
Svar på tråden Bf mars 2015