Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

Bf mars 2015

Lejonhierta skrev 2014-09-24 08:18:27 följande:

Jodå, flera landsting har ultraljud i v 12. Hos oss gör man KUBtest då och vill man inte göra det så får man gå på ett vanligt ultraljud men utan mätningar. Alla oavsett ålder erbjuds dessutom KUB. Så det är väl så att det är väldigt olika var i landet man bor. DEt enda som är samma är ju rutinultraljudet runt v 18-20 som erbjuds samtliga.

Innan mitt landsting erbjöd ultraljud i v12 så lyssnade man på hjärtljuden i ca v 15, det har man tagit bort. Så nu är det ett tidigt hälsosamtal och sedan inskrivning runt v10. ultraljud runt v 12 samt 18-20 och därefter barnmorskebesök runt v23. Sen sker barnmorskebesök med ca en månads mellanrum utom sista tiden då det blir lite tätare...

Så orättvist att vissa får göra kubtest men inte alla. I vårt landsting så är det hälsosamtalet v 6-8, inskrivning v 12 och rul V 18-20, sen bm besök i v 24. Det finns inte resurser till mer än ett ul fick jag till svar av bm.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2014-09-24 08:31:48 följande:

Det är samma i mitt landsting. Undrar just om vi tillhör samma?! :)

Jag tillhör gävleborg
  • LillLouise84
    Lejonhierta skrev 2014-09-24 09:09:30 följande:

Ja det är sjukt orättvist faktiskt. Vården ska ju vara lika oavsett var man bor, men så är det långt ifrån.

Har ett annat exempel på hur det kan skilja sig. En bekant skulle ha barn nr 2 i juni(många år sedan) i februari känner hon att vattnet går. Ringer in till förlossningen (Växjö) och de säger att nej du har nog bara kissat på dig, vilket inte är helt ovanligt. Hon står på sig och åker in. Blir liggande ambulanstransport till Lund (ca 20 mil) direkt eftersom man gjorde bedömningen att öka chanserna för fostret att förlösas där om det krävdes. Hon låg till april innan bebben slutligen föddes två månader för tidigt. Allt har gått bra.

Några år senare råkade en kollega (på annat kontor) utför samma sak, men hon bodde i Sundsvall. Vattnet gick redan i v 19 men där gjorde man ingen åtgärd utan hon jobbade med vattenläckge, i v 23 fick hon plötsligt hög feber visade sig att hon fått en infektion med blodförgiftning och barnet dog. Ändå visste man att denna kvinnan var högrisk då hennes första barn föddes för tidigt och nonchalerade det så totalt. 

Så jävla arg man blir när man hör sånt. Men jag har stött på många som tror att om man bor norr om dalälven så finns det inte ens människor. Bara för att man är född och uppvuxen på landet och har valt att stanna så är man inte berättigad till bra sjukvård . Som sagt vi får ett ul och för att få det måste vi åka 12 enkel resa utan ersättning. Samma sak med förlossning och gyn, 12 mil med värkar låter väl som en höjdare. Vi hade för 18 år sedan Sveriges modernaste förlossningen och BB, med bubbelpool på alla rum. Men det rev dom och gjorde kontor av.
  • LillLouise84
    Lejonhierta skrev 2014-09-24 13:32:19 följande:

Jo fast trots att vi bor i södra Sverige så vet jag flera som trots det har, ja inte 12 mil men 7 mil till sjukhus med förlossning även här har de valt att lägga ner förlossning och BB på vissa sjukhus.

Jo provade på de där 12 milen i somras då ena tvillingen dog då vi var hos svärföräldrarna i Edsbyn, blev Gävle som tog emot oss för Bollnäs hade inga resurser till det öht. Lite snopen blev man allt.

Då förstår du situationen i Gävleborg där jag bor. Gävle eller Hudiksvall som alternativa. Gävle får ibland neka födande kvinnor att komma in för det är överbelagt.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2014-09-24 17:44:01 följande:

Nej, då är det inte samma. Jag tillhör Norrbottens läns landsting.

Men allt ovanför Stockholm är inte så prioriterat typ

Precis, allt norr om dalälven är bortglömt.
  • LillLouise84
    trytofindme skrev 2014-09-25 19:58:38 följande:

Jag tillhör också Gävleborg. Vi ville göra KUB, men var i så fall tvingade att åka till Stockholm, fick jag veta efter att ha letat fram och tillbaka väldigt länge. Kändes inte värt att ta ledigt ifrån jobb för att åka långt, och dessutom betala tusenlappar för att göra testet. I och med att man inte får minsta bekräftelse på liv förrän RUL (som jag måste åka 10mil enkel resa för) köpte jag en doppler för att lyssna på hjärtat. Vet inte hur jag hade stått ut utan att höra hjärtat.

Jag har också funderat på en doppler. Var köpte du? Pris och funkar den bra?
  • LillLouise84
    trytofindme skrev 2014-09-25 20:11:48 följande:

Hann skriva inlägget nedan innan jag såg ditt svar. Jag köpte min begagnad på blocket. 88:- ink. frakt, så det var ju inga pengar att prata om. Märket är Caremaxx.

Okej jag ska kolla om jag hittar någon på nätet. Två veckor kvar till rul idag.
  • LillLouise84

Om inte det finns komplikationer. Förra gången åkte jag på blödning v 15 och fick göra vul på gyn

• LillLouise84
    bb2014 skrev 2014-09-28 22:40:48 följande:

RUL om 2,5 veckor.

Har som sagt kännt sprattel. Som om det är en fisk. Kan också bli väldigt hård där livmodern befinner sig och sen försvinner det. Gissar att det är bebis som rör sig.

Jobbigt är att jag läcker riktigt mycket råmjölk nu (alltså inte så det sprutar, men droppar)! Inte så det läcker igenom BHn. Men ändå. Känns löjligt att köpa amningsinlägg i vecka 17.

Nån annan som börjat läcka?

Jag har klarat mig från att läcka än så länge. Men med dottern fick jag ha amningsinlägg från v 22 tror jag, för då var det så mycket så jag var blöt om tuttarna hela dagarna och fick byta bh ofta. Men då klarade jag mig med ett par inlägg om dagen.

Det är positivt att få mjölk tidigt för det visar bara att du har mjölk. Ett bra tecken på att det ska gå bra att amma.
  • LillLouise84
    LillaSandy skrev 2014-09-29 16:55:28 följande:

Jag har varit halvsjuk sen jag plussade, hosta ont i halsen snorig... sen blir de bättre o så kommer nåt av de tillbaka... usch jag vill bli frisk. Någon annan som varit sjuk mycket? Annars är jag kanske sjuk en gång om året.

Jag blir som sjuk när jag är gravid fast jag inte är riktigt sjuk. Som en konstant bihåleinflammation, det beror på att mina slemhinnor inte funkar som gravid. Och täppt i näsan hela tiden och hes. Jag är sjuk en gång om året rejält i vanliga fall.
  • LillLouise84
    bb2014 skrev 2014-09-29 18:23:05 följande:

Har ni börjat handla grejer redan? Jag är lite vidskeplig och vi vill inte börja handla förrän efter RUL. Även om vi sett bebis två gånger redan.

Ni som har barn sen tidigare har väl redan det mesta :)

Är ju massvis att köpa, men roligt också såklart!

Vi har en 15 månaders tjej så mycket har vi, men syskonvagn står på shoppinglistan och vinter/vårkläder. Dottern är född i juni och hade bara sommarklänningar första 10 veckorna. Så blir det en pojk nu har vi typ inga kläder. En bra bärsele ska inhandlas också.
  • LillLouise84
    Skumbollen skrev 2014-09-29 19:05:34 följande:

Indikerar råmjölk att man kommer ha mjölk sen? Hur mycket man kommer producera och om det räcker går väl aldrig att veta? Mina bröst har haft råmjölk i sig i tio år sen min första graviditet, det försvann aldrig :)

När jag frågade bm om det var normalt att få mjölk så tidigt förra gången, så sa hon att det är bara positivt för då har man liksom fått igång produktionen. Och jag fick mjölk så tidigt och hade mjölk ganska långt efteråt också. Jag var som en kossa. Enda amningsinlägg som funkade var natusans, alla andra gick det igen direkt. Jag brukade klämma ur mjölk i duschen när jag ammade för att lätta på trycket, för jag höll på att explodera. Men mjölken kom inte igång direkt utan jag satt med den där jävla pumpen på BB dag två och tre och pumpade så jag trodde tuttarna skulle gå sönder. Och plötsligt kom det hur mycket som helst.

Sen hörde jag någonstans att om man föder med ks så är det mycket svårare att få amningen att funka. Men alla är olika.
  • LillLouise84

Idag har jag äntligen berättat på jobbet, som jag haft ont i magen över det. Ledningsgruppen tappade hakorna, men nu är det sagt.

• LillLouise84
    bb2014 skrev 2014-09-29 21:52:32 följande:

Skönt att berätta på jobbet! Jag berättade innan jag åkte på semester. Nu kan jag bli lite trött att alla bara ska prata barn och barnafödande och komma med råd hela tiden. Vi är en stor arbetsplats och många känner jag bara ytligt. Gissar att en får stänga av öronen lite

Känner på mig att jag har en framtid som mjölkko!

Jag har nu berättat för två kollegor och ledningen. Kollegorna tycker att det är skitkul, fast det innebär mer jobb för dom att hjälpa mig med det jag inte klarar av. Sånna gånger är det skönt att jobba med bara "Gubbar" de flesta har barn i min ålder och blir som mina pappor allihopa, och springer och passar vad jag får göra och inte göra. Med bara gubbar runtomkring så slipper jag barnpratet.

Det är skönt om man är en mjölkkor, maten är med och klar hela tiden.
  • LillLouise84
    Tjollahopp skrev 2014-09-29 23:08:35 följande:

Ja födde med ks och det kom igång direkt när dem la min bebis till bröstet . Sen hade jag hur mkt som helst , fick pumpa som en galning för att bli av med lite..!! Elektrisk bröstpump denna gång JA TACK!!! : )

Skönt när det fungerar. BBs elektroniska pump var kanon. Min handpump är hur seg som helst.
  • LillLouise84
    Lindulf skrev 2014-09-30 14:09:28 följande:

Har exakt samma! Vaknade utan halsont härom morgonen, men det var tillbaka morgonen efter igen.. Jag har visserligen lätt för att bli sjuk, men det har aldrig hållt i sig i flera månader som det gjort nu! :(

Jag var sjuk typ hela förra graviditeten och det verkar inte bli bättre den här gången. Jag är helt knäckt nu. Jag har sån hosta att jag kan inte ens prata. Mina slemhinnor är totalt katastrof. Just nu vill jag bara snabbspola fram till mars.
  • LillLouise84
    Lindulf skrev 2014-09-30 23:48:42 följande:

fy vad jobbigt! Jag hade inga problem förra, men nu är jag hemma med pojken och det känns som att vi smittar varann om vartannat hela tiden..

Hoppas du får njuta snart ist för att hosta!

Här håller vi på att skola in dottern på dagis, så nu är hon dunderförkyld. Ligger i sängen och har en sjuk ettåring på armen som är brännhet och har hosta. Själv har jag hostat så jag har sammandragningar och har helt förlorat rösten. Så det ska bli spännande att se om rösten kommer tillbaka innan bf.
Svar på tråden Bf mars 2015