• AnooYoo

Är det ok att barn 10-13 år är ensamma hemma efter skolan fram till ca 21 på kvällen?

Med anledning av en annan tråd undrar jag om ni som är föräldrar anser att er uppgift består av mer än att se till att det finns mat barnen kan laga själva om ni jobbar eftermiddagsskift, till exempel till klockan 21.00.

Vad anser ni att man som förälder bör göra i omsorgen av barnen på vardagar?

• Svar på tråden Är det ok att barn 10-13 år är ensamma hemma efter skolan fram till ca 21 på kvällen?
  • Dixie

Beror på barnet och beror även på om det är någon gång de är själv hemma eller om de är själva varje vardag!

• AnooYoo
    Dixie skrev 2014-06-19 23:13:17 följande:

Beror på barnet och beror även på om det är någon gång de är själv hemma eller om de är själva varje vardag!

Det skulle vara varannan vecka enligt exemplet.
  • Lillusen

13 åringen inget problem, 10 åringen är på gränsen. Men ibland har man helt enkelt inget val. Sen beror det på många olika faktorer, hur ofta är det? Kan man ringa föräldern? finns det andra kontaktpersoner som barnet kan kontakta? hur fungerar barnet i allmänhet?

Min äldsta gick själv och handlade i centrum när hon var sju år, min yngsta vill inte ens gå 300 m hemifrån skolan själv

• AnooYoo
    Lillusen skrev 2014-06-19 23:16:29 följande:

13 åringen inget problem, 10 åringen är på gränsen. Men ibland har man helt enkelt inget val. Sen beror det på många olika faktorer, hur ofta är det? Kan man ringa föräldern? finns det andra kontaktpersoner som barnet kan kontakta? hur fungerar barnet i allmänhet?

Min äldsta gick själv och handlade i centrum när hon var sju år, min yngsta vill inte ens gå 300 m hemifrån skolan själv

Det finns en deprimerad mamma som går och lägger sig klockan sju.
  • KlokSomSkalman
    AnooYoo skrev 2014-06-19 23:17:34 följande:

Där bör barnen inte vistas alls. Vart är pappan?

Fast det vet ju både du och jag - han lever inte tillsammans med den deprimerade mamman. Han bor med sin nya och varannan vecka jobbar han eftermiddagspass.

Jag ser inget fel i att barnen, 11 och 13 år ska det vara, är hemma själva om kvällarna varannan vecka. Så stora barn klarar av det.
  • AnooYoo
    KlokSomSkalman skrev 2014-06-19 23:21:46 följande:
    Där bör barnen inte vistas alls. Vart är pappan?

Fast det vet ju både du och jag - han lever inte tillsammans med den deprimerade mamman. Han bor med sin nya och varannan vecka jobbar han eftermiddagspass.

Jag ser inget fel i att barnen, 11 och 13 år ska det vara, är hemma själva om kvällarna varannan vecka. Så stora barn klarar av det.
    Det förvånar mig att de flesta verkar tycka att det är ok med tanke på hur det brukar se ut i trådar där barn lämnas ensamma. Jag tror säkert att det kan bli hur bra som helst att barn lagar mat själva. I andra länder är det ännu vanligare att barn inte har någon passning efter skolan.
  • Lillusen
    AnooYoo skrev 2014-06-19 23:17:34 följande:
    Men det kan finnas andra kontaktpersoner. Sen så till kl 21 är det inget problem, då är han ju hemma innan barnen lägger sig.
  • AnooYoo
    Lillusen skrev 2014-06-19 23:43:14 följande:
    Men det kan finnas andra kontaktpersoner. Sen så till kl 21 är det inget problem, då är han ju hemma innan barnen lägger sig.

Om det inte finns några andra kontaktpersoner? 

Jag har fått uppfattningen att barn behövde föräldrar för mer än sin försörjning, men uppenbarligen är jag lite av en hönsmamma.

• Vinterankan

Det beror ju på barnet. Jag hade inte klarat det eftersom att jag var mörkrädd men min syster hade inte haft några problem att vara ensam då. Och rent omsorgsmässigt så spelar det ju in om barnet alltid är ensamt för att föräldern struntar i det och går ut och festar eller om det är någon gång i veckan för att man jobbar.

• Vinterankan

Ok, nu har jag läst lite mer. Om man har en depression så att man går och lägger sig kl 7 så kanske man inte är så lämpad att ta hand om barnet. Handlar inte om själva klara sig själv i 2 timmar (om hon sover där så är ju faktiskt inte barnet ensamt på riktigt) utan att hon inte verkar klara av att ta hand om ett barn när hon mår som hon mår. Vad säger barnet? Varför bor det inte mer hos pappan om mamman inte klarar av att ta hand om det?

Svar på tråden Är det ok att barn 10-13 år är ensamma hemma efter skolan fram till ca 21 på kvällen?