• Anonym (Mamma)

Ersättning för ärr? (Bild) Vad fick ni/era barn?

Har nu skickat in bilder på sonens ärr till vårt försäkringsbolag (TH). Baserat på bilden, vad tror ni hans ersättning kan bli? Närbilder på varje ärr är också inskickade.

Ni som fått ersättning, eller barn som fått det, hur mycket fick ni/de och vilken typ av ärr var det?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-05 22:18
    Hittade en bild som visar ärren bättre (Inlägg nr 80)
  • Svar på tråden Ersättning för ärr? (Bild) Vad fick ni/era barn?
  • Påven Johanna
    Haskel skrev 2014-06-19 23:19:15 följande:

Ersättning för SÅ SMÅ ÄRR???

På vilket sätt kan/skulle sådan "fläckar" försämra barnets livskvalitet.

Vad menar du med det? Försäkringar man betalar premier på syftar förstås inte bara till att ersätta människor förlorade livskvalitet. 
  • Anonym (Xx)

Min dotter har typ 15-25 djupa vattkoppsärr på näsroten, pannan och ögonlocken. Hon erbjöds 9000kr, vi överklagade (enkelt brev på 3 rader) och de höjde till 19000kr.

• Anonym (ärrad)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-06-19 22:47:57 följande:

Har nu skickat in bilder på sonens ärr till vårt försäkringsbolag (TH). Baserat på bilden, vad tror ni hans ersättning kan bli? Närbilder på varje ärr är också inskickade.

Ni som fått ersättning, eller barn som fått det, hur mycket fick ni/de och vilken typ av ärr var det?

Det handlar om medicinsk invalidititet, % procent. Hur mycket är erat  barn försäkrat för?? 3% av en miljon är 30.000....
  • Anonym (Hur?)
    Anonym (..) skrev 2014-06-19 23:18:40 följande:

Min sambo har haft cancer och har ett stort ärr på överkroppen, ett på halsen och ett på sidan av bröstet. Inga fina ärr direkt. Syns mkt mer än din sons ärr men detta är dock inte i ansiktet. Han har trygg hansa och fick bara 7000kr för detta vilket är oerhört dåligt tycker jag. Trygg hansa menar att han kan dölja sina ärr....

Skulle gissa på att din son får uppåt 10000kr för sina :)

Jag är bara lite nyfiken på vilket bolag din man hade? Jag har själv haft cancer och fick göra en operation som lämnat mig med ett otroligt stort ärr, men då ärret inte kommit pga olycka utan pga planerad operation så får jag nada av försäkringsbolaget.
    Det verkar tydligen vanligt att man bara får ersättning för ärr om det beror på olyckshändelse.
  • emmianttila

Hur lång tid efter olyckan ska/kan man anmäla till sitt försäkringsbolag? Min dotter har ett rätt fult ärr under knäet, rätt dåligt tejpat vid händelsen. Men i detta fall bryr vi oss inte om ärret utan hennes mående.

Olyckan inträffade vid ca 3 års ålder där hon fick en stor låda över benet som skar ett djupt sår i benet på henne. Det var mängder med blod ÖVERALLT och hon traumatiserades rätt hårt av händelsen. Idag är hon 4,5 år och klarar inte av minsta droppe blod och hon pratar alltid om händelsen. Kan knappt se på sitt ärr utan att bli påverkad så hon vill jämt dölja med långbyxor eller plåster

• Anonym (ärrad)

Anonym (Mamma) skrev 2014-06-19 22:47:57 följande:

Det handlar om hur mycket man hafr fördäkrat sfin , hfund, barn för! % av medicinsk  invaliditet... mer & = mer pengar.....
  • Anonym (ärrad)
    emmianttila skrev 2014-06-20 01:15:20 följande:

Hur lång tid efter olyckan ska/kan man anmäla till sitt försäkringsbolag? Min dotter har ett rätt fult ärr under knäet, rätt dåligt tejpat vid händelsen. Men i detta fall bryr vi oss inte om ärret utan hennes mående.

Olyckan inträffade vid ca 3 års ålder där hon fick en stor låda över benet som skar ett djupt sår i benet på henne. Det var mängder med blod ÖVERALLT och hon traumatiserades rätt hårt av händelsen. Idag är hon 4,5 år och klarar inte av minsta droppe blod och hon pratar alltid om händelsen. Kan knappt se på sitt ärr utan att bli påverkad så hon vill jämt dölja med långbyxor eller plåster

3 år enligt gällande regler. så det är lugnt-
  • Kompismakaron

Jag blev biten av en hund i ansiktet (kinden) kring fyraårsåldern. Ärret syns än idag (är mellan 20-30 år nu).

Jag fick 21000:- av mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar). Detta var alltså någon gång under 90-talet.

• Kompismakaron
    Kompismakaron skrev 2014-06-20 01:54:36 följande:

Jag blev biten av en hund i ansiktet (kinden) kring fyraårsåldern. Ärret syns än idag (är mellan 20-30 år nu).

Jag fick 21000:- av mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar). Detta var alltså någon gång under 90-talet.

Nu blev jag tveksam - det kan ha varit hos Folksam jag var försäkrad...
  • Kompismakaron
    Kompismakaron skrev 2014-06-20 01:57:51 följande:

Nu blev jag tveksam - det kan ha varit hos Folksam jag var försäkrad...

Jag vill för övrigt minnas att dessa 21000 kronorna räknades ut genom en ungefärlig gissning på vad det skulle kosta för mig att lasra bort ärret som vuxen.

Det var det jag fick pengarna för typ.

Fast mamma investerade pengarna, de växte - mycket - så pass att jag hade råd att köpa mig ett trerumsradhus som första egna bostad. Den ni! ;)

Ärret är för övrigt kvar i fejjan. Men det gör inget. Har haft det där så pass länge. Jag gillar det till och med.
Svar på tråden Ersättning för ärr? (Bild) Vad fick ni/era barn?