realisten skrev 2014-06-22 14:02:31 följande:
Ja fast för mig tycker jag inte att det är hårt någonstans att sätta gränser. Det är ärligt och självklart sen kan man klicka och belöna hur mycket man vill men regler och gränser och ärlighet bör finnas i en hunds liv. Jag tänkte mer på en hund som är vek och känslig, Då tror jag att det är rättvisare för hunden att sätta den i situationer så man slipper korrigera så mycker utan istället förts och främst stärka den med så mycket positiv träning som möjligt. Men skulle hunden börja ge sig på människor i aggressivitet eller flyga på andra hundar måste man bestämt visa hunden att detta är inte okej. I det fallet tror jag inte det går på något annat sätt faktiskt.
Jag tycker inte heller att det är hårt, men om man ska lyssna på de värsta förespråkarna för den mjuka skolan så får du ju absolut inte tala om för en hund när det gör något fel, utan ska enbart ignorera och belöna när hunden gör rätt. Detta gör, enligt mig, en hund som är osäker (vek, känslig) ännu mera osäker eftersom den inte får veta exakt vad som krävs av den.
Sen ska man ju självklart försöka undvika att utsätta hunden för de situationer den inte klarar av, men det går ju inte alltid att göra det.