Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?

Rottiss skrev 2014-06-20 09:52:24 följande:

Då vet jag att det är jag som har orimligt högvarv för jag trodde de flesta la så här mycket på kalas. Mina föräldrar har spenderat mkt pengar på kalas för att imponera på andra antar jag vilket är helt fel, men jag vill ju inte att folk ska tro eller tänka att jag är snål för att jag är student eller något.

Det intressanta är ju VARFÖR du vill spendera så mycket pengar. Det mina äldsta (5 och 6 år) tycker är bäst på sina födelsedagar med släktkalas är att farmor och farfar, morfar och moster kommer och umgås med dem. Inga presenter i världen slår kubbspel eller ett parti boule eller krocket med nära och kära. Min yngsta fyller 1 år på söndag och vi kommer inte i närheten av den summa du nämner.

Vad vill din 1-åring ha? 
  • Flickan och kråkan
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-20 11:16:31 följande:
    Fast har man en stor släkt så blir det dyrt. Vi är 25 st i vår närmsta släkt dvs våra föräldrar, syskon, syskonbarn och vår familj. Jag hade inte kunnat välja bort far och morföräldrarna eller mina bröder och deras familjer eller min mans syskon och deras familjer som är mostrar/morbröder och fastrar/farbröder med mina barns kusiner.

Så visst kan det bli dyrt med mat och ibland även dyrare att göra tårtan själv.
    Men med en så stor släkt/familj med många barn så är det ju suveränt att t.ex köra hamburgare. Går ju att festa till med tillbehör om man så vill. Har svårt att tro att vanlig gräddtårta man gör själv blir dyrare än att köpa färdiga tårtor? Annars får man väl köra glass med maränger och grädde och frukt/bär. 

Klart att det blir dyrare med mat om man är många men flera tusen....
  • Flickan och kråkan
    Currykoalan skrev 2014-06-20 11:43:52 följande:

Kommer 30 personer tycker jag inte att 4000 är speciellt mycket. Om då runt 2000 kr av dessa går till presenter och tårta. 70 kr/person i övrig mat, lite servetter, dekor osv kan jag omöjligt se som överdrivet.
    Med det inte sagt att jag ser något fel i att bjuda 4 personer på korv och bröd vid ett ettårskalas heller och barnet en tom äggkartong i present. 

Våra barns släktingar kalasar gärna med ungarna på deras födelsedagar och de flesta har ett par timmars resande för att komma hit. Med själva kalaset blir det då åtminstone en halv dag som tas i anspråk av kalaset så vi brukar alltid ha mat vid våra barnkalas. Vi är också runt 30 personer, en skara som för tillfället ökas då våra barns äldsta kusiner numera gärna tar med sig sina pojk- och flickvänner. Men detta är alltså vår tradition och inget som någon ser som betungande eller problematiskt.

Men vad bjuder man på för tårta då!? Jag bjuder mina kollegor (50 st) på tårta när det är min tur att ha fika. Inte blir det i närheten av en tusenlapp eller över för det.......eller så köper man väldigt dyra 1-årspresenter.
  • Flickan och kråkan
    Vaniljkex skrev 2014-06-20 12:10:07 följande:

Minns inte vad vi lade pa vara dottrars 1-arskalas, men som en jamforelse hade vi 30 barn pa 6-arskalas hemma nyligen. Med ersattning till dotterns tva gympalarare som kom och holl i lekarna, inhyrda barnbord och -stolar, papptallrikar etc, heliumballonger, ordentligt med mat och frukt till barnen, hembakad tarta, champagne till de foraldrar som stannade kvar under kalaset och fiskdamm vid hemgang gick det hela pa 6.000-7.000kr, och det ar det billigaste kalas vi har haft sedan 3-arskalaset. 

Herregud !
  • Flickan och kråkan
    Currykoalan skrev 2014-06-20 15:28:09 följande:

Ts skriver ju att presenten kostar 1300 och tårtan 500?
    Ja, tokgalet på alla håll och kanter.
  • Flickan och kråkan
    Currykoalan skrev 2014-06-21 10:17:47 följande:

Får man fråga varför du anser det är galet? Är det rent generellt illa att spendera pengar på kalas menar du? För alla? Oavsett personliga val, släkttradition och liknande?
    Det är självklart ett personligt val, men prislappen brukar mycket sällan vara likställt med underhållningsvärdet och trivselfaktorn - varken för vuxna eller barn.

Sedan beror det väl på orsaken. Att som TS göra det för att imponera på/hålla uppe en fasad för andra vuxna när hon samtidigt har en begränsad ekonomi som student känns minst sagt galet.

Mina "stora" har många födelsedagskalas-minnen, men aldrig nämns prylar de fått. Bättre att morfar kommer med lekkläder, gympadojor och en boll under armen än i finkostym och en dyr present. Grillad hamburgare i en skogsglänta efter mycken lek eller sitta på en brygga med farmor i sonedgången och plaska med fötter och äta glass brukar vara mer uppskattat än en flerrättersmiddag med linnedukar.

Bättre att använda pengarna då till något som verkligen är för BARNET, då det är barnet som fyller år. Vad önskar/behöver barnet? Så tänker jag. Man måste inte göra som släkten. Sambons familj och min familj har väldigt olika traditioner. Hos hans släkt så är det mer traditionella vuxenbjudningar oavsett vad eller vem som firas. Jag är van vid 80-årskalas där det spelas brännboll. Den senare varianten brukar vara mest uppsluppen och uppskattad oavsett vilken tradition man har med si i bagaget. Enkelt och lekfullt. Det ena måste givetvis inte uteslutande det andra, men har man en begränsad ekonomi så förstår jag verkligen inte varför? Och enbart för andra?
  • Flickan och kråkan
    WSalma skrev 2014-06-21 14:14:42 följande:

@Flickan och kråkan:
    Jag både håller med och inte håller med. Har man inte ekonomin och inte heller verkligen själv lust så tycker jag precis som du att det är helknäppt!

Men samtidigt kostar det ju att bjuda på mat och där vill jag inte (alltid) spara - vilket inte nödvändigtvis innebär finkostym och dyrt porslin. Grillad korv/hamburgare med bröd på papptallrikar kan var helt rätt på vissa kalas (t ex i skogsgläntan med brännboll till, det låter väldigt mysigt). Ibland vill man äta något annat och det kanske kostar lite mer. Och det är också helt ok om man har råd med det.

Personligen tycker jag att det känns virrigt att köpa massor med dyra dekorationer när man kan göra det mesta själv. Men har man lite tid/lust och mycket pengar och vill ha mycket deko är ett väl en bra lösning.

Vi hade precis treårskalas tillsammans med en grannfamilj och faktiskt var det så trevligt att vi funderar på att ha någon sorts kalas bara för att i höst igen för att slippa vänta till nästa år! Däremot lägger vi inga 4000 kronor på det! Utan att vi har planerat någonting så gissar jag på en budget på runt 200 kronor för ca 5-8 barn (eventuellt med tillhörande mammor).

Jag säger inte alls emot dig. Jag reagerade på TS och hela resonemanget.....om att inte verka snål och visa upp hur goda föräldrar man är genom prislappen på tårtor och presenter. I kombination med att ha en tajt ekonomi. En 1-åring kunde ju inte bry sig mindre. Personligen skulle jag som äldre släkting och gäst snarare tycka att det var oansvarigt och rätt omoget.

Vill man själv som vuxen ha världens partaj med champagne, oxfilé och fyrverkeri för att det är så fantastiskt kul och gott och festligt och man har en bottenlös plånbok så är det självklart helt ok. Men inte bara för att hålla uppe något slags fasad, göra som alla andra i familjen/släkten/vänskapskretsen eller för att man tror att det är vad som förväntas av en. Då får man helt enkelt bidra med nya traditioner .
  • Flickan och kråkan
    Rottiss skrev 2014-06-22 00:06:16 följande:

Jag har tänkt om efter att jag läst era kommentarer.. Har halverat kostnaderna för presenterna till exempel och maten ska min mamma laga.

När jag frågade henne idag vad hon anser är rimligt att spendera på ett kalas så sa hon "runt 3-4000 kr". Kände mig ganska dum som nästan trodde er! Hon som arbetar på en bra skola säger att de flesta föräldrar ordnar med typ 3 kalas på restauranger och dyra presenter med mera, vilket får mig att känna att jag också måste prestera typ.

Jag tycker att du ska sätta dig ner och fundera över vilka värderingar DU har och vilka värderingar du vill föra vidare till ditt barn. Du är ju inte din mamma. Du är nu själv mamma och därmed förebild för ditt barn.

Min yngsta fyllde 1 år idag. Nu är vi lite småkrassliga så ställde in besök av mor- och farföräldrar (vilket så klart var jättetråkigt), men annars hade vi ändå ungefär samma kalas.

Vi åt spagetti och köttfärssås.....som födelsedagsbarnet älskar, liksom storebröderna. Vi dukade med färgglada tallrikar och la fram hiskeligt kitschiga servetter som storebröderna valt. Sugrör givetvis . Sedan hembakad gräddtårta med jordgubbar.

Så härligt att se lycklig 1-åring iförd partihatt - förundrat tittandes på oss andra med lika färglada och glittrande partyhattar - först klabba runt lite i tårtan och sedan öppna sitt födelsedagspaket. Blev bara ett från oss i familjen då vi öppnar ett sparkonto åt honom istället och det finns kvar mycket leksaker från storebröderna ändå.

Tog ganska lång tid för honom att riva upp pappret (även om han fick lite hjälp från en av storebröderna) och det ver festligt att se hans min när han förstod att det var något inuti och inte bara roligt papper. Han stack in handen och skrattade....om och om och om igen.....tills han drog ut en mjukiskanin som han gått runt med större delen av dagen. Förutom att vi  är krassliga så var det ett lyckat 1-årskalas.......för det handlade bara om honom

Vad vill DU ha för 1-årskalas? Vad får din 1-åring att vara trygg och lycklig och lysa upp? Hur vill barnets pappa fira? Är ditt barn verkligen något som ska "visas upp" Skulle du uppskatta att bli "uppvisad" på det viset med samma syfte? Om svaret på den frågan är nej, så bör du vill visa samma respekt för ditt barns integritet.
Svar på tråden 4000 kr budget för 1 års kalas. För lite pengar?