Inlägg från: Dexter dot com |Visa alla inlägg
  • Dexter dot com

Hunden hatar barnet?

Blir du stressad av att hunden ylar och tror du att hunden hatar barnet bara för att den ylar när barnet gråter?

Det är rätt vanligt att hundar ylar med när barn gråter, människor sjunger, spelar piano osv. Frågan är ju hur hunden mår. Verkar den stressad och orolig? Jag tror det blir svårt att omplacera en så gammal hund som har fysiska problem och måste medicineras men mår hunden dåligt måste du ju naturligtvis försöka.

Har du prövat att avleda hunden när barnet gråter ? Att gråten medför att hunden får ett tuggben, lite extra gos, massage mm kan avdramatisera gråten så hunden inte drar igång ylandet.

• Dexter dot com
    Zuzanne skrev 2014-06-21 23:28:42 följande:
    Som vi förstår det genom erfarenhet av vår hund, så visar han tydligt att han hatar barnets gråt och även ibland glädjetjut. Han försöker gå undan men det duger inte ens om barnet är i ett annat rum. Han vill inte vara nära barnet, han försöker "ta" barnets plats när hon sitter i knät, eller ställer sig framför så att jag inte kan se barnet. Han är svartsjuk och jag vill få bukt med det.

Zuzanne skrev 2014-06-21 23:23:09 följande:
    Ja hunden blir stressad. Han går runt och lägger sig, går runt igen osv. Detta tjutandet sker även på promenader om barnet gråter. Han har som sagt morrat åt barnet. Att ge ett tuggben vid ett oönskat beteende är ju bara att uppmuntra, och det vill jag inte. Han är en hund, inte en människa. Jag tänker inte sitta och gosa med hunden när mitt barn behöver mig, och återigen: vill inte belöna ett oönskat beteende.

En hund som morrar är sund och kommunicerar och talar om att den inte är bekväm med i situationen, inte att den hatar och att avleda är inte att belöna ett oönskat beteende utan att avdramatisera och ge hunden en positiv bild av barnet och dess gråt.

Ja, det är en hund och för en hund är detta inget konstigt beteende alls utan det gäller bara för dig att försöka hantera det men om det är så illa som du skriver , att hunden är stressad och mår dåligt är nog en oplacering det absolut bästa alternativet
  • Dexter dot com
    Zuzanne skrev 2014-06-23 08:00:18 följande:

Vad menar du med att jag inte kan belöna ylanden etc? Om jag gosar/ger godis när han ylar så kommer han ju tro att det är därför att han ylar, inte för att han skall sluta. Låter helt ologiskt. Han är ju en hund, han kan inte resonera kring godiset. Han kommer att märka att ylande = godis.

Avleda betyder att du distraherar hunden med tex godis, ben, en övning eller något annat hunden gillar och när hunden fokuserar på dig i stället för att yla, stressa runt osv så belönar du. Att ge ben tex får ner hunden i stress och får den att tänka på annat än barnet.
Svar på tråden Hunden hatar barnet?