Inlägg från: viseversa |Visa alla inlägg
  • viseversa

Grannen stjäl "vår" uteplats

anyword skrev 2014-06-22 11:57:21 följande:
    Märkligt beteende, har själv något av det motsatta problemet: På våran gård har hyresvärden ställt ut lite utemöbler. Det är jättetrevligt att sitta där i solen, men man har direkt insyn i en av lägenheterna på första våningen. Tanten som bor där har dessutom en ytterport så att platsen nästan blir "hennes". Hon har ställt lite blommor och saker på borden för att markera revir, och öppnar alltid fönstret om man sätter sig där och stirrar elakt rakt på en. Känns ju inte kul att sitta på den allmänna gården när en tant har gjort den till sin privata uteplats liksom.

I vilket fall som helst är det ju knepigt med allmänna platser.Tycker dock loftgången utanför er lägenhet borde räknas som just eran. 
    Om det är så skulle jag höra av mig till hyresvärden och påpeka att denna tant gjort dert till "sitt" ställe och "kör bort" andra som vill nyttja det. Kanake måste flytta borden och stolarna någon annan stans?
  • viseversa
    Ramborg Persdotter skrev 2014-06-22 14:13:19 följande:
    I husen med loftgångar i min stad, är det kutym att utrymmet straxt utanför ytterdörren och eventulla fönster, utnyttjas av den som bor där. Det vill säga om det finns plats att ställa några möbler där. 

Jag anser att en vettig människa inte sätter sig i andras möbler precis utanför deras fönster, oavsett att loftgången samtidigt är gångsträcka och är gemensam för alla grannar. 

Bor en person i början av loftgången, finns det ingen anledning att gå längst bort, där grannarna har turen att få plats med ett bord och ett par stolar. 
    Håller med. Väldigt konstigt beteende av denna granne. Ts säg ifrån på skarpen. Säg att det är ERA utemöbler och att du itne vill att hon nyttjar dessa. Klart slut!
  • viseversa
    Anonym (Tjipp) skrev 2014-06-25 10:44:54 följande:
    Nästa gång hon sätter sig där kan du gå ut och säga: "Kan du flytta på dig, jag ska ta in våra möbler". Om du gör så några gånger kanske hon tycker det är jobbigt.
    Eller bara helt enkelt. "flytta dig VI ska sitta här nu"
Svar på tråden Grannen stjäl "vår" uteplats