• Aila

Bruten fot, tips?!

Hej! Jag har lyckats bryta foten och nu är jag fast med gips i sex veckor!

Nu undrar jag om den är någon annan som har erfarenhet av detta och kan hjälpa mig med lite tips och trix!

Ex.
    Varför har jag som allra ondast i foten på morgonen?

Varför mår jag så illa av morfintabletterna, kan det unvikas?

Får ont i händer, axlar och lår av att hoppa på kryckorna hela tiden, när kommer det gå över?

Finns det något smidigare sätt att ta sig runt i lägenheten?

Vad kan man hitta på för sysselsättning nu när man inte längre kan gå och handla, städa, gå ut på promenad osv..?

Grymt tacksam för alla svar jag kan få!
    Mvh Aila (Invalido)

• Svar på tråden Bruten fot, tips?!
  • viseversa

Jag bröt också foten för många år sen. Mitt i sommaren cokså som du=(. Gick ner för ETT trappsteg trampade snett och hela foten vred sig ett halft varv(höjden av otur)

Har du balkong/uteplats är det toppen. Se om några vänner kan komma och hälsa på. Mina vänner var tyvärr inte speciellt intresserade av mig när jag satt inne med bruten fot.=(

Att det gör ont på morgonen är nog för att man legat stilla hela natten. Och när man reser sig så forsar allt blod ner i foten. 

I början måste man hoppa på kryckor men efter ett tag kan man stödja lite på foten ändå och behöver då inte kryckorna lika mycket. Dom första två veckorna var jobbigast sen blev det bättre och bättre.

Dom sista två veckorna kunde jag gå utan problem på gipset. Och min fotled var i stort sett krossad i början. Har en platta 6 skruvar och en spik i foten som håller ihop allt. Jag kunde tom vara ute en sväng på krogen(drack ej) i slutet=).

Fråga om du kan få andra tabletter utskrivna om du mår illa av morfinet. Men du kommer itne behöva dessa tabletter allt för länge heller. Beklagar att du råkat ut för detta=(. VET hur jobbigt det är.

• Eleonor01

Sov m foten i högläge så gör det mindre ont

En Ipren å två panodil brukar funka. Prova det istället för morfin piller.

En kontorsstol m hjul är användbart för att ta sig fram.

Smärtan i armar etc lägger sig när musklerna får vila å måste dessutom få vänja sig av sin nya träning

Sola surfa läsa sticka korsord etc funkar väl fint tills din värsta smärta lagt sig sen orkar du mer

Lycka till :)

• Aila

Aj aj! Jag har lyckats klara mig från diverse skruvar i foten iaf. Jag flög av en häst och fastnade med foten i stigbygeln, vred foten och sen landade jag med samma fot, snett i ett dike och bröt fotknölen! Så den är både stukad runt hela ankeln och bruten -.-

Ah trappor är farliga, ännu farligare när man inte har lärt sig att hoppa på kryckor än, höll på att göra en favorit i repris häromdagen när jag skulle nerför en trappa, som tur var fick jag grepp om räcket i sista sekund!

Åh vilka bra tips! Jag har balkong som tur är, och två katter som sällskap! Ang. Morfinet så har jag också fått Alvedon 665 mg som jag ska ta 2 st 3 gånger om dagen, dom hjälper ganska bra (dock inte lika bra som morfintabletterna) men jag tror att jag ska köra bara på alvedonen ändå.

Jaha så det är därför man får som ondast på morgonen, ja det låter ju rimligt, man kanske för röra lite på benet först innan man ställer sig upp ordentligt. Borde ju hjälpa?

Längtar tills jag kan göra mer saker! Tycker synd om min stackars sambo som får ta hand om allting här hemma medans jag ligger och vilar i soffan! Haha..

Men jag ska åka in till sjukan om en vecka igen och bli röntgad och få ett nytt gips, tror ni att det är någon chans att jag får sånt där plastgips? :)

Svar på tråden Bruten fot, tips?!