Inlägg från: Bella 89 |Visa alla inlägg
  • Bella 89

Hämtade ut Pergotime idag

Var på apoteket idag och hämtade ut min första dos med Pergotime. Har dock inte fått mens ännu men den bör dyka upp om 1-2 veckor. Så undrar om det finns någon annan därute med PCO eller annan anledning till varför de skulle behöva ta denna medicin som vill följas åt. Det är sjukt nervöst, efter 2 års försök, om inte detta funkar är IVF nästa. 

• Svar på tråden Hämtade ut Pergotime idag
  • Bella 89

Hej la84!

Vad kul att ni äntligen får ta nästa steg mot ett litet barn. Har ni några barn sedan tidigare? Några bieffekter från proveran? Känner inte till den men tänker att den också bör innehålla ganska starka hormoner för att få igång en mens. 

• Bella 89

18 kilos viktnedgång, väldigt starkt jobbar måste jag säga. Själv behövde jag gå ner 9 kilo, eller behövde och behövde, läkaren skrev ut det ändå, men kände själv att ett BMI på över 30 skulle ställa till med för mycket problem. (Har dock 30,5 nu). Har inga barn sedan tidigare men en graviditet som slutade i missfall på grund av havandeskapsförgiftning. 

Har egen mens med ca 47 dagars cykel. Däremot fick vi reda på att jag bara har ÄL ungefär en tredjedel av gångerna under utredningen. Varav vi fick pergotime utskrivet. Känner en viss oro för att det ska bli tvillingar...läkaren uppskattade vår risk till över 50%. Har du funderat något på flerbörd?

• Bella 89

Missfallet var i September förra året så var visserligen ett tag sedan men det tog väldigt mycket tid att lyckas komma vidare med sorgen. Vi blev gravida av egen maskin, otroligt nog. 

Tvillingar eller trillingar ses som väldigt stor möjlighet delvis på grund av att jag har PCO och även i normala fall släpper fler ägg. Och då pergotime dessutom tiodubblar chansen kommer jag med högsta sannolikhet släppa mer än ett ägg per kur. Dessutom finns det tonvis med tvillingar och trillingar på både mamma och pappas sida, hela bunten fleräggs. 

Läkaren ansåg av någon anledning inte VUL nödvändigt, väldigt underligt tycker jag men sen litar jag verkligen inte på honom. Den enda kontrollen är ett blodprov i andra cykeln, dag 22 för att kolla så ägglossning skett. Tror ändå jag kommer göra VUL privat, för min största rädsla är att behöva plocka bort ett par foster om de blir för många. 

Ska ni in och göra VUL? Har din man också undergått tester för att se så allt är rätt till med honom? Har ni fått någon information om vad som händer sen om inte pergotime funkar?

• Bella 89

Hej Rockabilly!

Har aldrig förut hört talas om att man kan vara för ung för utredning eller IVF, känns som om det vore diskriminering, menar att så länge man är över 18 ska man ha samma rätt som alla andra att skaffa barn. Vad tråkigt det måste ha känts. Men vad skönt att ni äntligen fått pergotime utskrivet!

Tar också järntillskott samt folsyra och d-vitamin dagligen. Trycker i min man en folsyretablett med då det uppenbarligen ska hjälpa sperimerna. 

Har du känt några bieffekter från pergotimekuren?

• Bella 89
    Ia84 skrev 2014-06-23 16:00:09 följande:
    Ja fy vilken sorg ett missfall måste föra med sig :(. Tog det hårt på din kille med? Hur långt gången var du då?

Vad känner du inför att kanske få tvillingar eller trillingar?

Jag ska inte på något VUL. Fick en lapp med information om när jag ska ta pergotime osv. På lappen så står det att de gör VUL den och den tiden i cykeln, men när sköterskan gav lappen till mig så sa hon att dem slutat med det och strök över det med VUL så antar att det är olika på olika stället. Ska iaf ta blodprov CD 23 för att se om jag haft ägglossning.

Min man har lämnat spermaprov vilket var helt normalt. Din?

Läkaren sa att nu testar vi pergotime i ett halvår, börjar på lägsta dosen och kan höja dosen två ggr om det ej ger någon effekt. Jag ska ta pergotime varannan månad. Annars blir det remiss till ivf-enheten men då måste jag gå ner lite till i vikt. Sa dem till er?
    Var i vecka 27, och missfallet träffade oss som en bomb. Blev igångsatt och födde en underbart söt liten pojke. Det tog mycket, mycket hårdare på mig av en enkel anledning, jag fick träffa vår son, min man ville det inte, och det respekterade jag. 

Det vore såklart jobbigt med fler barn, allt blir dubbelt så dyrt till att börja med, och även om man har en stabil ekonomi är barn dyra nog som de är. Dessutom vill min make egentligen bara ha ett barn, han är väldigt orolig för att han inte skulle hinna med att ge två barn den tid och kärlek de förtjänar. 

Var konstigt de hade tagit bort VUL, men skönt att veta det är fler som ska skippa det. Hur kommer det sig ni ska ta pergotime varannan månad? 

Min man har inte lämnat spermaprov, med tanke på att vi har varit gravida. Skulle först testa pergotime i 3 månader nu, sen skulle han lämna ett prov. Ser det fint ut ska vi ha pergotime i 3 månader till efter ett kort avbrott. Och funkar inte det hoppas jag på IVF. Men blir nervös nu när Rockabilly skriver man kan vara för ung. Är ju bara 25 och min man 30. Hur gamla är ni?

Tar du några kosttillskott som folsyra, järn och vitaminer? 
  • Bella 89
    Rockabilly skrev 2014-06-23 16:07:59 följande:

Fyller 24 i dec och mina man 25 i nov.
    Nepp han har inte fått lämna några prover.

Har ni gått på privat eller kommunal klinik?
  • Bella 89
    Ia84 skrev 2014-06-23 17:00:05 följande:

Vad jobbigt att få missfall så sent, man tror ju ändå att det är lugnt när det har gått så långt i graviditeten. Jag hade också valt att se mitt barn.

När jag var på gyn för snart två veckor sedan och gjorde en äggledarspolning, så hade jag varit så nervös innan så jag kom knappt på några frågor alls att ställa, vara bara glad att undersökningen var över och att nu få hjälp. Sist de försökte sig på en äggledarspolning så blev jag riktigt dålig.

Har läst en del på forum och har sett flera som tar pergotime varannan månad och det är tydligen så att det kan sitta kvar i kroppen månaden efter med så man kan bli gravid på pausmånaden.

Tar inga vitaminer eller så, kanske borde?! Gör du? Äter däremot levaxin för att jag har hypotyreos, fel på sköldkörteln, det kan också påverka fertiliteten. Pratade med min vct-läkare idag o dem värdena ligger bra nu.

Usch, äggledarspolning låter läskigt. Någon speciell anledning till varför du behövde göra det? Gjort det flera gånger till och med. 

Det är tråkigt när man måste ta en medicin som påverkar fertiliteten. Kommer du kunna ta den när du är gravid med eller göra uppehåll? Jag slutade med paroxetin i Mars, var fruktansvärt svårt men tänkte att det var bättre nu än när man väl är gravid och hormonerna flödar. 

Alla som försöker bli gravida rekommenderas att äta folsyra och järntillskott. Sen finns det en massa andra saker, när jag blev gravid åt jag bidrottninggele som naturligt ska hjälpa ägglossningen till exempel. Nu använder vi ett glidmedel som heter conceieve plus som ska få sperimerna att överleva längre. Tar även d-vitamin tillskott som enligt min barnmorska var den viktigaste vitaminen för bebisen. 

Blev väldigt glad nu, jag har fått mens!! Har nog aldrig blivit glad över mens i hela mitt liv före, men om några dagar kommer första kuren börja. Undrar nu, hur var det, jag har 5 tabletter och på instruktionen står det att jag ska ta tabletten 5-10 cykeldagen, men det går ju inte ihop. Ska jag ta dem dag 5-9 eller dag 6-10?
  • Bella 89
    Ia84 skrev 2014-06-23 19:10:25 följande:

Äggledarspolning gör man för att se så det inte är något stopp i äggledarna som gör att man inte blir gravid. du gr sälert sluppit det i o med att du redan varit gravid. När jag först sökte gyn för två år sedan så försökte dem göra en äggledarspolning men fick då fick dem inte in den lilla katetern genom livmodertappen o då jag fick så ont så ville de inte försöka mer i och med att de ändå tyckte jag behövde gå ner i vikt. När jag fick klä på mig igen så höll jag på att svimma så fick sätta mig på golvet o sedan började jag kräkas. Man kan visst reagera med svimning men läkaren hade bara varit med om mig som kräkts också. Efter tio min var jag som vanligt igen, men var riktigt otäckt. Min man sa att han aldrig hade sett mig så dålig. Var därför jättenervös denna gång o då var inte min man med, men han skickade ett sms innan om roliga saker att tänka på så gjorde det. Gjorde ont, blev illamående o så men det gick bra iaf o allt var bra.

Kanske skulle införskaffa lite vitaminer o sådant då. Har du köpt på Apoteket?

Medicinen mot sköldkörteln gör mig inte mindre fertil men om värdena inte ligger bra så påverkas det. Nu ligger värdena bra så hoppas inte det ska påverka mig då.

Har ni berättat för anhöriga om att ni försöker o ska gå på tabl osv?

Vilken hemsk upplevelse, förstår att andra gången måste ha varit jättejobbig. Men vilken gullig man du verkar ha som verkligen engagerar sig trots att han inte kunde närvara. 

Ja, rekommenderar att du åker till apoteket och pratar med dem så kommer säkert de kunna peka ut vad du behöver för att försäkra en framtida välmående bebis. 

Har inte berättat för någon, så fort jag nämner något litet om barn blir det ett fruktansvärt tjat från omgivningen. Planerade inte att berätta om något innan vecka 20 tidigast. Har du berättat för familj eller vänner? Och du Rockabilly, kämpar ni i hemlighet eller öppet för omgivningen?
  • Bella 89
    Ia84 skrev 2014-06-23 19:11:45 följande:

Vad kul att du fått mens, då får du snart börja då :). Jag hoppas jag får mensen till helgen.

Känns sjukt skoj, den kom 11 dagar för tidigt, det har inte hänt på över ett år. Får försöka va glad imorgon med när de fruktansvärda menssmärtorna börjar. Dag 2 för mig brukar vara ett rent helvete. Vet inte om det har med min PCO att göra. Får hoppas din mens med kommer till helgen, så ni kan börja med pergotime i slutet på nästa vecka!
  • Bella 89
    Ia84 skrev 2014-06-23 21:11:34 följande:

Vad sa dina nära när du var gravid sist då Bella? Positivt tjat eller negativt?

Mina föräldrar fick veta för en dryg vecka sedan, dem har inte vetat något innan men de har fört det på tal om att vi bör börja i tid osv men jag har bara velat avsluta samtalet då. Min mamma hade nämligen svårt att bli gravid så hon har många gånger sagt att det kan ju vara ärftligt, vet dock inte om det är det är en ärftlighet. De försökte länge innan de fick mig med hjälp av något liknande pergotime tror jag, när de skulle försöka med nr 2 gick de längre, till insemination. Det känns skönt att dem vet om det, de tycker inte jag behöver vara orolig, finns ju många sätt att få barn på nu för tiden o det är ju inget uppenbart fel på oss. De hade anat att vi försöker. Inga andra än min familj vet o tror inte vi kommer berätta för några fler heller. Många vänner frågar o det är jobbigt, jag är nästan den enda som inte har barn. Om inte gyn kan hjälpa mig o de vill skicka mig för ivf så funderar jag att istället innan ivf söka mig till den privatläkare mamma gick till, han är fortfarande verksam o ska vara väldigt duktig, skadar ju inte iaf.

Får nog göra ett besök på Apoteket.

Eller hur känns det ibland som att ens lyckliga vänner som faktiskt lyckats få barn inte kan fatta att alla har det inte lika lätt. Önskar att folk kunde tänka sig efter en extra gång innan de tar upp en sån fråga, menar att egentligen, vad har de att göra med om man har en unge på väg eller inte. 

Tänkte att vad roligt om ni skulle vända er till samma läkare, då skulle han ha hjälpt två generationer i samma familj att få barn, så gulligt och speciellt på något sätt. 

När jag var gravid var det delade reaktioner, vi berättade i vecka 10 och min mamma blev jätteglad, men hon är speciell, hon verkade veta vad som skulle hända hela tiden, hon förberedde mig nästan för det, sa från början att jag ska passa på att njuta, att saker händer osv. Men hon föredrar rent generellt att anta det värsta och hoppas på det bästa. Det var min mormor och morfar som var det största helvetet, de hade verkligen 1000 frågor och behandlade mig som om jag vore handikappad. Fick inte gå upp ur soffan för att hämta en macka ens, var hemskt. Näst värst var svärföräldrarna, när vi berättade om att vi skulle få barn började de tjata om hur fantastiskt det var att de äntligen skulle bli farföräldrar, deras barnbarn, hur de skulle passa den osv. Inte minsta lilla grattis ni ska bli föräldrar utan bara grattis till oss, vi ska bli farmor och farfar. Reaktionen från min makes farmor och farfar var visserligen liten underhållande med, de ifrågasatte varför, vi kommer ju ändå inte vara gifta livet ut. 
  • Bella 89
    carro90 skrev 2014-06-23 21:45:34 följande:

Hoppas in här om det är ok?! Jag (23 år) o min sambo (28 år) har försökt att få barn sedan mitten av 2013. Men då min mens inte kom efter att jag slutat med p-ring så sökte vi hjälp i mars. Fick då veta att jag har lite polycystiska äggstockar (inte pco) o något förhöjt testosteronvärde. Jag har alltså ingen ägglossning av min själv eller bara ytterst få gånger per år. Så jag har fått primolut-nor (samma som provera) för att få en blödning, tog enkel dos med pergotime o har nu troligtvis fått ägglossning igår på cd 23! Solig  Så det blir blodprov på fredag för att bekräfta ägglossning o så klar hoppas på att vi blir med barn snart! 

Måste bara inflika på er tidigare diskussion om IVF, redan på första besöket fick jag fylla i papper inför IVF, här går det undan med min gyn! Flört

Hej Carro90! 

Vilken fantastiskt gynekologmottagning du verkar ha! I vilken stad ligger den? 

Får hoppas att ditt blodprov visar på ägglossning på Fredag, man är ju alltid orolig för att inte pergotime ska funka. När har du beräknad mens i så fall? 
  • Bella 89

Varannan dag rekommenderade min läkare mig. Så finns det alltid spermier tillgängliga för ägget Hoppas det tar sig!!

• Bella 89
    lolsing skrev 2014-06-26 15:03:16 följande:

Jag har pcos. Har försökt bli gravid snart två år. Börjar på min första kur pergotime imorgon!

Oh vad roligt att det äntligen händer lite. Börjar också med pergotime imorgon :). Hur gammal är du?
Svar på tråden Hämtade ut Pergotime idag