• irissiri

Prolaktin kopplat till missfall?

Hej,
    Jag upptäckte idag att jag har bröstmjölk från ena bröstet utan att vara gravid. Jag har haft tre missfall och vid samtliga tillfällen blivit gravid väldigt snabbt och lätt. Sedan förra missfallet (feb 2014) kan jag inte bli gravid trots regelbunden ägglossning och mens... Jag har googlat på att få bröstmjölk utan att vara gravid och förstått att det har med prolaktinvärde att göra. Är det någon av er som haft upprepade missfall som man kopplat till prolaktinvärde?

• Svar på tråden Prolaktin kopplat till missfall?
  • Anonym

Jag har haft 5 missfall och nu i efterhand visat sig ha högt prolaktin. Men har inga symptom, dvs inga läckande mjölk, vanlig ägglossning, mens etc. Tror det hela kan ha och göra med immunologisk orsak också. Men har inte lyckats ännu tyvärr. Det är viktigt att du får behandling med Pravidel/ dostinex med tanke på dina läckande bröst också.

• Anonym

Tack för ditt svar och ursäkta mitt sena svar!

Nu är jag gravid igen, v 13. Allt verkar gå bra. Har ej fått behandling mot prolaktinvärdet. Vet du om det kan ställa till det nu, dvs. ge missfall eller annat nu?

• april12

Grattis- det får vi verkligen inte hoppas. Eftersom du gått så långt som till vecka 13 så tror jag absolut inte det. Utan höga prolaktin nivåer är ju mer problem med implantation och svårt att bli gravid. Men min doktor säger att han inte kan utesluta att det har med mina tidiga missfall att göra. Så nu ska jag börja äta medicin och hoppas på att en ny eventuell graviditet inte leder till missfall. Finns massa trådar om höga prolaktin trådar här på FL.

• irissiri

Tack för svar!

Stort lycka till med medicinering och kommane graviditet!

Vi ska på KUB i morn i v 12+2.

• april12
    irissiri skrev 2014-09-18 21:21:52 följande:

Tack för svar!

Stort lycka till med medicinering och kommane graviditet!

Vi ska på KUB i morn i v 12+2.

Hej Irissiri

Hur har det gått för dig med prolaktin värden? Forstatte graviditeten?
  • Anonymochorolig18
    Anonym skrev 2014-09-15 22:43:07 följande:

Tack för ditt svar och ursäkta mitt sena svar!

Nu är jag gravid igen, v 13. Allt verkar gå bra. Har ej fått behandling mot prolaktinvärdet. Vet du om det kan ställa till det nu, dvs. ge missfall eller annat nu?

hur har det gått för er här? försöker läsa på om allt eftersom jag fått 5 missfall i v5-6. är detta något man kan testa?
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2018-07-13 19:36:03 följande:

hur har det gått för er här? försöker läsa på om allt eftersom jag fått 5 missfall i v5-6. är detta något man kan testa?

Ja, du kan testa själv om du har högt Prolaktin tex via Blodkollen.se Gå in på deras sida och kolla under Provtagningsorter så ser du om de finns i närheten av dig. Man klickar i de prover man vill ta, betalar via hemsidan och nästa vardag går man och tar blodprovet. Man ska ligga runt det lägsta referensvärdet. Läs mer i Stora Prolaktintråden.

Prolaktinblodprov ska tas på CD21, före kl 10.00 på morgonen och då måste varit fastande i 12 timmar innan provet.

Värdet stiger av mat och stress bland annat.

Högt Prolaktin sänks med Pravidel eller Norprolac (båda receptbelagda).

Mät också dina sköldkörtelvärden. TSH ska ligga på max 1.0 i fertilitetssyfte. Sänks med Levaxin (receptbelagt).
Svar på tråden Prolaktin kopplat till missfall?