• önskarnr2

3,5 åring ska sova nääära

Min 3,5 & 2åring har sovit i min säng länge, vet inte varför det blev så men det var lättare att lägga barnen i min säng tillsammans än att lägga dom var för sig antar jag.
    Nu har situationen dock blivit ohållbar för min äldsta ska ligga på mig helst, max en halv millimeter ifrån mig, han vaknar såfort jag flyttar på mig & börjar störtgrina och väcker minsta om han inte får sova så nära.
    Det här har gjort att jag inte sover alls på nätterna eftersom att jag inte kan sova med någon så nära inpå,
    sen så kan jag inte göra nått på kvällarna utan måste lägga mig vid 8 då de ska sova för att han inte sover utan mig.
    Hur ska jag göra för att få han att sova själv?
    orkar inte mer.

• Svar på tråden 3,5 åring ska sova nääära
  • Tocopherol

... lägg honom i sin egen säng? Han kommer såklart att protestera men 3.5 år är tillräckligt för att kunna resonera lite med. Han ska sova själv, helt enkelt. Ha dörren öppen med dig utanför, om det hjälper till en början.

• SIN74

Ta det i steg. 
    Börja med att förklara vad du vill och varför. 
    Första kvällen sitter du bredvid tills han somnar. 
    Andra liten bit ifrån och så vidare...

Hoppas att det löser sig!

• önskarnr2

Snart läggdags & dag 1 med att sova i egen säng, får se hur det går, tänkte prova sitta bredvid deras sängar som SIN74 föreslog.
    Måste ju göra med båda eftersom att d et blir väll orättvist annars, hoppas att det här fungerar nudå, längtar efter att få ha sängen för mig själv!

• SIN74

Stå på dig! Visa att du är trygg med detta. Varmt. Lycka till.

• mammalovis

Det är ju inte säkert att det blir orättvist om det ena barnet gillar läget snabbare. Räkna med kamp, då 3,5-åringar är riktigt envisa med att få sin vilja igenom, åtminstone min. Det kan nog ta en vecka innan det sker mer friktionsfritt, så ha stort tålamod. Lycka till!

• missnea

Jag började faktiskt så att min flicka 3,5år fick ligga i egen säng i vårat rum. Nu när det funkat bra ett tag så ska vi flytta in sängen i hennes rum.. JAG tänkte som så att hon ska bli trygg o sin säng först innan vi flyttat henne till annat rum...

Svar på tråden 3,5 åring ska sova nääära