Inlägg från: Penida |Visa alla inlägg
  • Penida

18 månader mellan barnen för lite?

Har 18 månader mellan våra barn och inga negativa erfarenheter men då har också pappan varit väldigt närvarande från början med andra barnet. Är du ensamstående eller finns där en annan förälder?

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-24 10:22:30 följande:
    Hur tänker du att ett barn med ett äldre syskon på sådär 5-7 år eller för all del 10 år är ett ensambarn ? Har du barn själv? Jag undrar mest, för det är ju liksom inte så att ett barn i den åldern inte pockar på uppmärksamhet eller har stort behov av sina föräldrar i form av både psykisk och fysisk närvaro. 

Mitt yngsta barn är 1 år. Hans äldsta bror ska fylla 7 år. Den andre är 5. Min yngsta är så långt ifrån ensambarn man bara kan vara . Trots att det är så pass många år emellan så är han inte i närheten av att få den exklusiva uppmärksamhet som äldsta fick i samma ålder. Och det är verkligen inte enbart av ondo.

Det är 7 år mellan mig och min syster. Vi har alltid haft en väldigt nära relation. Min sambo har lite längre åldersskillnad mellan sig och sina bröder. De har inte mycket till relation alls. Pliktskyldiga födelsedagskalas är ungefär nivån på det hela. Orsaken till relationerna är troligen andra än åldersskillnaden.

OM det hade varit färre år mellan dig och din bror, du tror inte att du tänkt samma sak då.....att det finns sådant som syskon med större åldersskillnad missar ? Jag har som sagt både tätt och längre mellan mina barn. Jag ser för- och nackdelar med båda varianterna.
    Jag tror som du att det har andra orsaker än åldersskillnad. Själv kände jag mig lite som ett ensambarn när jag växte upp trots att jag har två systrar, 10 och 14 år äldre än mig. De flyttade hemifrån tidigt för att gå på gymnasiet. Jag minns inte mycket av den tid då de bodde hemma. För min del var det dock inte en positiv känsla, jag var avundsjuk på kompisar som hade syskon i närmare ålder. Jag saknade (eller trodde att jag gjorde det i alla fall, jag kan ju omöjligt veta hur det hade varit) någon att leka med på samma nivå, prata hemligheter med, busa med och stå enade mot mamma och pappaGladJag saknade någon när kompisarna hade gått hem kan man säga.
    Jag har inget ont att säga om mina föräldrar, de är och var toppen. Jag kände däremot inte att de på något sätt kunde ersätta det jag saknade.
    Hursomhelst har jag och syrrorna en jättebra relation idag. Jag och mellansyrran har barn i nästan exakt samma ålder vilket är roligt.
    Vi har alla olika erfarenheter, bra och dåliga, och jag kan tänka mig att det många gånger spelar in när vi själva planerar för syskon eller inte planerar något syskon. Att med det säga att det finns ett rätt förstår jag däremot inte. Min erfarenhet är en annan än HereAndNow t.ex. De flesta jag känner med täta syskon ser enbart positivt på detta i vuxen ålder. Det betyder inte att jag tror att det är bäst eller det enda rätta.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-24 00:48:10 följande:

. Det viktigaste är väl att man låter den äldsta vara just så liten som han/hon är och inte börjar kräva en massa märkligheter bara för att han/hon blivit storasyskon. En 1,5-åring är väldigt liten .

Håller med. Tror just att det är det viktigaste, inte åldersskillnaden. Vi hade nog väntat något om det hade sett annorlunda ut för oss, vad vi tror på.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Jag ser inte hur det ena skulle utesluta det andra när det gäller familjegemenskap och ensamtid med ett enskilt barn om man lever i en parrelation där båda föräldrarna är närvarande oavsett om barnen kom tätt. Vi delar upp oss med barnen då och då men har också mycket familjetid, det har väl ändå inte med ålder mellan barnen att göra utan snarare hur föräldrarna ser på det hela?

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    mammalovis skrev 2014-06-24 21:02:05 följande:

Penida. I sista inlägget är vi nog överens. Jag tror inte en anknytning förstörs bara för att ett syskon kommer, däremot förändras delar av situationen. Jag ser syskon som en gåva att växa och lära sig både leka och kompromissa med. Att ett barn får sina föräldrars fulla uppmärksamhet jämt tror jag inte heller är av godo.

Det jag försökte påtala är att egentid med föräldrarna är inte allt som är värdefullt.

Delar av anknytningsteorin är nog inte heller helt korrekt även om den är svår att motbevisa där den brister.

Vad i mitt andra inlägg säger du emot? Blev lite nyfiken..

Jag tror att anknytningen kan påverkas negativt om man får barn tätt om det äldsta barnet tvingas bli äldre än det är efter påtryckningar från föräldrarna eller på grund av omständigheter inom familjen som att den ena föräldern inte är villig  eller intresserad och den andra har svårt att klara allt på egen hand t.ex och det äldsta barnet hamnar i skymundan. Är föräldrarna medvetna om att barnet fortfarande är väldigt litet och är lyhörda för det och varandra ser jag inte vad problemet skulle vara. Dessutom är anknytning en väldigt komplex process och man kan fela som förälder utan att anknytningen påverkas.

Jag säger inte emot det du skriver ovan.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    mammalovis skrev 2014-06-24 21:04:02 följande:
    Som ts skrev skulle ju alla tvillingar och trillingar få en otillräcklig och otrygg anknytning om teorin stämmer son hon skrev innan. Frågan är hur den trygga-otrygga anknytningen utvärderas.
    Så är det inte. Det är givetvis mer komplext om det är tvillingar eller trillingar eftersom de alla är behovsstyrda. Det står dock inte och faller med att en tvilling får vänta något nån gång.
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Utlandssvensk skrev 2014-06-24 21:48:19 följande:
    En annan förälder finns lyckligtvis!
    Då går det nog finfint om ni delar ansvaret!Glad
    Avskyr CIO-metoder
  • Penida

Ditt nick tyder på att du inte bor här, var bor du? Det är givetvis svårare i andra länder där män (pappor) inte har så stor rätt.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Utlandssvensk skrev 2014-06-24 22:17:53 följande:
    I Frankrike
    Alright, då står du ganska ensam gissar jag? Fransmän uppmuntrar väl inte pappor att vara hemma eller är jag ute och cyklar? När pappan är hemma ska han ta lika stort ansvar som dig så du får tid för dig själv och barnet får en chans att knyta an till honom. Om du inte redan har skaffat ett bärverktyg  till bebisen är det ett tips. Bebisen är nära, du har händerna fria för att göra allt annat, laga mat eller leka med syskonet t.ex. Vi hade syskonvagn vilket jag kan rekommendera om ditt äldsta barn gillar vagn och bebisen inte har något emot det. Trevligt på långa promenader tyckte vi. Andra bär båda barnen istället. Alla är vi olika.

Avskyr CIO-metoder
Svar på tråden 18 månader mellan barnen för lite?