18 månader mellan barnen för lite?
Min personliga åsikt är att man bör ha minst tre år mellan barnen - _minst_.
Helst dock fem år, eller mer.
Mellan fem och tio år emellan är, enligt mig, det mest optimala. Det är bra för barn att få vara ensambarn och att ha båda sina föräldrar för sig själv och slippa konkurrera om uppmärksamheten.
En del säger att ensambarn aldrig lär sig att dela med sig - det är så långt ifrån sanningen man bara kan komma. Ensambarn vistas, liksom syskon (och "alla" andra också för den delen) mesta av sin vakna tid utanför hemmet.
Vad ensambarn däremot får, son syskon inte får, är en konkurransfri hemmaplan - att slippa konkurrerar om föräldrarnas uppmärksamhet och kärlek.
Mellan mig och min bror skiljer det tio år. Det har varit positivt på SÅ många punkter, exempelvis:
* Mina föräldrar hade all tid och alla pengar för mig.
* Mina föräldrar slet aldrig ut sig (att ha ett barn ÄR enklare).
* Jag hann bli så pass gammal att jag helt och fullt förstod vad ett syskon var, hela innebörden och allting.
* Jag var så pass gammal att jag fick vara med och hjälpa till med allt. Jag fick även ta min bror på kortare promenader i vagnen, själv. - Jag var så väldigt mycket mer delaktig än vad jag nånsin hade kunnat vara om jag varit yngre.
* När jag var tonåring så började jag, liksom de flesta tonåringar, prioritera kompisar istället. Detta gav ju mina föräldrar ett ypperligt tillfälle att ge mer av sin tid till min bror (som under mina tonår var mellan 3-9 år).
Jag och min bror hade en väldigt bra relation som barn och nu, som vuxna, umgås vi minst en gång i veckan med våra respektive familjer.
Givetvis kan det bli en lika bra utgång för syskon där det skiljer förre år emellan också. Dock tycker jag att man oftare hör om gammalt groll, rivaliteter och osämja hos jämnåriga syskon.
Många vittnar om att de avskytt varann från första stund och att relationen dem emellan bara blivit värre ju äldre de har blivit - och i vuxen ålder umgås de inte alls (utom på högtider och annat). - Nu blir det ju absolut inte så för alla, men uppenbarligen för väldigt, väldigt många.