HereAndNow skrev 2014-06-24 10:54:11 följande:
Det var just detta som fungerade så fint.
Mina föräldrar tog varannan morgon med lillebror som skulle iväg till dagis, så jag fick äta frukost med mamma varannan dag och pappa varannan dag.
Efter skolan ville jag alltid vara med nån kompis fram till middagen. Middag åt vi hela familjen tillsammans.
Efter middagen gick min bror och la sig (kring 19-tiden), då hade jag båda mina föräldrar för mig själv (om jag ville - det var ju långt ifrån varje kväll som jag ville sitta och hänga med mina föräldrar som 13-åring. Så under helgkvällarna hade mamma och pappa all tid i världen för sig själva, för då var jag alltid ute med kompisarna. På vardagarna gick inte det då det var skola dagen efter).
Absolut bästa upplägget nånsin.
Fast det intressanta i det du skriver är ju att det du hela tiden betonar är din egen ensamtid med dina föräldrar. Ni åt inte frukost tillsammans. Alla var i förskola, skola eller på jobb under dagen. På eftermiddagen var du med en kompis. Middag tillsammans. Kväll själv med dina föräldrar.
Det jag ser hos mina täta är sådant du inte nämner och som du missat. Som att somna tillsammans tätt hopslingrade. Som att vid nya aktiviteter hålla sin bror tryggt i handen och prova på det nya och lite läskiga tillsammans. Att få vara hemma länge innan man skolas in i förskola. Att gå i förskola med tryggheten med att även ha brorsan där. Att äta frukost tillsammans och dela samma humor då man befinner sig på samma nivå.
Inte ens om jag hade haft enbart två barn med längre emellan hade jag valt det upplägg dina föräldrar valde. Optimalt för er kanske, men inte i min värld

. "Absolut bästa upplägget nånsin"? Nej, det tycker faktiskt inte jag.