18 månader mellan barnen för lite?
Jag är uppvuxen i en syskonskara där det varit tätt mellan vissa av barnen. Min bror är bara 15 månader yngre än mig. Under uppväxten var jag väldigt glad åt mina syskon, jag har alltid älskat dem och vi har fortfarande en god relation, men som vuxen ser jag tyvärr att det var negativt för mig på många sätt.
Hade det bara varit jag och min bror hade det nog varit okej, för två barn tror jag att man klarar av och vi var ju dessutom pseudotvillingar, så jag var inte så mycket storasyster i relationen till honom. Däremot tog de yngre syskonen all tid och fokus från mina föräldrar, och jag hade också mycket storasysteransvar för dem. När jag själv hade problem och mådde dåligt under många år (från mellanstadiet till gymnasiet) fanns inget stöd hemifrån eftersom mina föräldrar alltid var upptagna och stressade småbarnsföräldrar.
Jag tror alltså inte att det är avgörande hur långt det är mellan barnen, utan istället att man inte har fler barn än vad man har tid med. En ålderskillnad på tio år, som HereAndNow föreslår, innebär att man samtidigt har en treåring och en trettonåring och det ställer höga krav på föräldern.