• Linniscarlsson

Desperat! Snälla hjälp!

Hej
    Jag är desperat och jag vet inte vad jag skall ta mig till. Min kille är 6 månader. Han äter ur flaska och vi använder Mam. Problemet är att jag inte får honom att äta ur napp nummer tre. När han äter ur napp två fungerar det klockrent men går jag över på napp tre vägrar han. Visst jag fattar att det kommer snabbare och antagligen har han ju inte tekniken men hur skall jag kunna träna honom på detta? Jag behöver verkligen tips. Har också testat med avent-flaska och det är lika dant där.

Anledningen till att jag behöver använda napp nr 3 är för vällingen. Det korkar igen i den nappen som är nr 2. Lilleman blir vansinnig. Jag har testat pipmugg från 4 månader och det fungerar inte det heller. Han blir vansinnig och vägrar äta. Byter jag direkt till napp med storlek 2 så äter han hur bra som helst.

Om jag försöker dricka ur glas så försöker han också men han får ju inte i sig något vidare då det rinner bredvid, då det kommer för snabbt.

Alla tips tas tacksamt emot.

Att pappa skall ta över matningen är heller inte ett alternativ. Igår när jag gav honom välling så bytte jag till trean och då gick det bra. Då var han halvt sovandes och kanske var det därför som det gick. Idag gick det inte alls.

• Svar på tråden Desperat! Snälla hjälp!
  • Flickan och kråkan

Inte för att vara dum, men måste du ge välling? Kan han inte äta gröt istället? Inget av mina tre barn har druckit välling. De har ätit gröt till frukost och ett eventuellt senare kvällsmål. 

• Linniscarlsson

Jag vill ge välling för att han sover bättre på natten då. Han vaknar bara en gång, annars när han får sin ersättning så kan han vakna mer än 3 gånger.

Vad gäller gröt så tycker han inte om det. Hans pappa tyckte heller inte om gröt och gör det fortfarande inte. Blandar jag puré i så tar han någon sked gröt bara. Det är inte vällingen som han inte tycker om. Det kommer för snabbt.

Nu skall tilläggas att han inte kan äta vilken ersättning som helst då han inte får äta något med mjölkprotein i.

• Bestemor

Korkad fråga kanske, men kan du inte tunna ut vällingen lite? Alltså lite extra vatten i flaskan.

• Frontline

Gör ett större hål i napp nr 2 det gjorde vi...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Linniscarlsson

Tunna ut spelar ingen större roll då det är vissa korn som fastnar. det går en stund och sedan stoppar det. Jag skall testa att gör ett hål i flaska nr 2 så får vi se om det kan hjälpa. Fler tips mottages tacksam. BVC rekommenderade också, när jag ringde nu, att göra ett hål. Det hade hon fått göra till sina barn.

• MS

Prova att testa andra nappar. Du kan behålla Mamflaskan men testa med andra sorters nappar till. Det funkade för oss. Och om du ska tunna ut, gör det genom att blanda i lite mjölkersättning inte bara gm mer vatten.

• Lovisblomman

Köp färdig blandad välling i tetra, det rinner igenom tvåan. Min tös är två år, har alltid vägrat storlek tre. Stort plus om dom är hungrig under natten så behöver man inte värma. Går att dricka rumstempererad:)

• cloudberry79
    Lovisblomman skrev 2014-06-24 12:44:50 följande:

Köp färdig blandad välling i tetra, det rinner igenom tvåan. Min tös är två år, har alltid vägrat storlek tre. Stort plus om dom är hungrig under natten så behöver man inte värma. Går att dricka rumstempererad:)

Finns dock inte som mjölkfri.

TS, prova skära upp hålet lite om du absolut vill att han ska dricka välling, eller stick ett par extra hål med en tunn, steriliserad nål.
    Just NO.
  • Linniscarlsson

Tack för tipsen! Jag gjorde hålet större med en knappnål och det har fungerat jättebra! Att köpa välling i tetra är inget alternativ då han är mjölkprotein allergisk.

Svar på tråden Desperat! Snälla hjälp!