• tulip79

Nattblöjan läcker

Vi har provat olika blöjor till sonen på 2,5 år (han är lång o smal, väger ca 14 kg). Pampers 12-timmars är bäst men inte alltid. Några nätter per vecka svämmar kissblöjan över o killen blir genomblöt. Någon som har tips vi kan testa? Försöker få honom att kissa innan vi sätter på blöjan, men det är ingen garanti för att det inte blir läckage. Han brukar dricka 1 flaska välling, eller 1,5 flaska innan sovdags.

• Svar på tråden Nattblöjan läcker
  • Joelle

Vi har samma problem med flicka i samma ålder. Hörde mig för bland bekanta och förstod att en del byter en extra gg innan de själva går och lägger sig, alltså medan barnet sover. Vi har börjat med att byta ibland då hon kommer in till oss om vi märker att blöjan är väldigt full...

• Dr to be

Ge gröt strax innan sängdags istället för 2-3 dl välling vid nattning. Ett barn på 2.5 år bör somna utan att sövandet förknippas med mat. Ge en skvätt vatten om han prompt måste ha något.

Libero har för övrigt fungerat väldigt bra på vår dotter som blir 2.5 höst

• The Fugly

När vår dotter började vägra pyjamasbyxor började hon läcka. Fick då tips om underbyxor över blöjan då en kisstung blöja inte har samma passform. Vi kör nu underbyxor över i kombination med att hennes pappa byter på henne när han lägger sig. Funkar bra!

• tulip79

Tack för era svar!

Sonen sover i pyjamas. Bör kanske testa med "sovande byte". Har gjort det nån enstaka gång. Har provat havregrynsgröt, men han ville prompt ha välling vid sänggåendet ändå... Kanske värt att testa gröten igen.

• tulip79
    Paincake skrev 2014-06-24 23:21:00 följande:

Testa gå upp en storlek i blöjor, det är mitt tips. 

Lycka till!

Kan vara värt att testa. Sonen väger ca 14 kg o de blöjor han har nu är för 7-18 kg, visst kan vi testa nästa storlek 11-25 kg!
  • Caladhiel

Jag skulle också rekommendera att testa en större storlek. Sonen kissade sällan men mycket i gången så vi bytte alltid storlek så fort han passerade undre viktgränsen på nästa storlek. Alltså då han vägde 7 kg bytte vi till 7-18 kg:s blöja och då han va 11 kg bytte vi till 11-25 etc...

• hanna021

Vi hade samma problem som er så fick vi av Donationshjälpen Västerås ett par blöjor av fabrikat Bambo som suger upp mycket mer en både Pampers och Libero.
    De funka utmärkt som nattis.
    Har flera föräldrar på vårat dagis som testat dem ch fort satt använda dem och är helnöjda.
    Tror man kan maila dem för varu prover.

Här köpte vi dem i alla fall vet ej om man kan köpa dem någon annanstans.

www.abenashop.se/index.php

• PetraMunchen

Mitt tips är att vänja av blöjan dagtid, brukar kunna ge effekter också nattetid och de håller sig bättre och kan tom vakna om de är kissnödiga. Vid 2,5 kan de ju prata hyfsat och säga till om blöjan blir full. Annars är det väl bara att byta en extra gång som andra säger. Själv har jag kört med EC på båda barnen så när de vaknade till på nätterna fick de kissa om de var kissnödiga och vid 2,5 var båda torra dag och natt. Nu vid 3,5 går lilltjejen själv upp på toa mitt i natten om hon behöver.

Mina barn har alltid sovit oroligt eller vaknat till när de är kissnödiga och eftersom de var vana att pottas kunde de i princip kissa i sömnen vid behov. Ni kan ju prova att samsova och potta när han börjar vrida sig och sova oroligt.

• tulip79
    PetraMunchen skrev 2014-07-02 22:51:58 följande:

Mitt tips är att vänja av blöjan dagtid, brukar kunna ge effekter också nattetid och de håller sig bättre och kan tom vakna om de är kissnödiga. Vid 2,5 kan de ju prata hyfsat och säga till om blöjan blir full. Annars är det väl bara att byta en extra gång som andra säger. Själv har jag kört med EC på båda barnen så när de vaknade till på nätterna fick de kissa om de var kissnödiga och vid 2,5 var båda torra dag och natt. Nu vid 3,5 går lilltjejen själv upp på toa mitt i natten om hon behöver.

Mina barn har alltid sovit oroligt eller vaknat till när de är kissnödiga och eftersom de var vana att pottas kunde de i princip kissa i sömnen vid behov. Ni kan ju prova att samsova och potta när han börjar vrida sig och sova oroligt.

Jo vi håller på att vänja av med blöjan dagtid. Men det går sakta. Det viktiga äe att få honom att kissa innan nattblöjn åker på.

Samsovning funkar inte då jag nattammar lillasyster o vanligtvis somnar med henne vid bröstet.
  • Umman

Varför ger du välling innan läggdags? Går det att byta ut mot gröt -> mindre vätska.

• Sommarlöv
    tulip79 skrev 2014-06-24 22:53:36 följande:

Tack för era svar!

Sonen sover i pyjamas. Bör kanske testa med "sovande byte". Har gjort det nån enstaka gång. Har provat havregrynsgröt, men han ville prompt ha välling vid sänggåendet ändå... Kanske värt att testa gröten igen.

Han kanske inte gillar havregrynsgrönt. Vår tvååring tycker inte om havregrynsgröt, men älskar mannagrynsgröt. Den påminner ju lite mer om välling i både smak och konsistens. Du kanske kan göra den lös från början för att sedan göra den tjockare och tjockare? 
Svar på tråden Nattblöjan läcker