• pigglet

6½ åring ...orolig

Oj! Förstår att ni inte har det lätt!

Remisser hit och dit och väntelistor osv, det är ju så man kan bli galen. Trist att det inte ska gå att få till ett fungerande system.

Ni behöver ju få mer hjälp, men tills vidare: Har ni provat att ta bort all skärmtid? För vår äldsta gjorde det stor skillnad faktiskt, på just sovandet. Det är visst något med det blå ljuset som påverkar melatonin-halten i kroppen (vissa påstår att det handlar om intryck, snabba bildklipp osv, vad vet jag...)
    En annan sak dottern absolut inte tål är koffein, dricker hon tex Coca cola kan hon på riktigt inte sova! Vissa mediciner reagerar hon lika start på - hon kan alltså vara uppe dygn i sträck av hostmedicin eller tavegyl. Det är som att hon reagerar supereffektivt på vissa ämnen.

Hoppas nu att det ska få gå snabbt för er att komma till rätt instans!

• pigglet

... och eftersom hon nu reagerar så starkt på vissa saker undviker vi även trådlösa nätverk så mycket som möjligt. Ingen mobil, ingen trådlös telefon här hemma, inget trådlöst nätverk.

• pigglet

Här är det ingen tv från typ 16 som gäller. 19 låter sent i mina öron, om man tror att det påverkar så löns det kanske inte att sluta när hon egentligen ska vara på väg i säng?

Nu provar vi kedjetäcke här. Sydde ett i helgen, 8 kg tungt. Men dottern blev sjuk i samma vända, så än vet vi inte. Första kvällen somnade hon som en klubbad säl i alla fall, om det beror på att täcket hade avsedd effekt eller om det helt enkelt är så tungt att hon inte kommer sig upp ur sängen ska jag låta vara osagt... 8 kg kedja är TUNGT! Hon har sovit längre på morgonen också.

Men innan provade vi ett 5 kg täcke, det gav ingen effekt alls. Så jag vet inte om det här blev rätt, vi får väl se när hon är frisk igen.

• pigglet

Samma här - dottern är superkänslig för koffein. Innan vi fattade det! Om vi var på restaurang när hon var liten och drack cola, hon somnade faktiskt på kvällen men vaknade senare och var KLARVAKEN! I flera timmar. Tog ett tag innan vi såg sambandet, då vi inte dricker cola så ofta.

Här kan jag i alla fall meddela att hittills funkar kedjetäcket ofantligt bra! Hon har nu sovit med det 9 nätter, inte en enda gång har hon kommit upp på kvällen. Hon somnar som en stock, säger att hon inte ens hinner tänka på att hon ligger i sängen. Ett par nätter har hon tydligen somnat med lampan på, hon har inte ens hunnit släcka innan hon somnat. (Och här pratar vi ändå om ett barn som i hela sitt liv inte kunnat somna om det inte är kolsvart, helt tyst och hon ligger i sängen, det här är inte ett barn man liksom söver i famnen eller som somnar i bilen osv). Vågar inte tro att det är sant, än är hon förkyld och vi vågar inte lita på att detta verkligen ska funka när hon är helt som vanligt.

Sydde täcket själv, köpte kedja på lakkapää - 8 kg kedja blev 30 meter. Flera timmars syning blev det, jag sydde så kedjan går i 18 kanaler i täcket (med 18 tomma kanaler mellan), räknade ut att det var 72 meter sicksack som syddes. Tungt som bara den, det är inget jag gör om heller för det var rätt knepigt hela projektet. Kostnaden var 660 kronor för kedjan, och så ett täcke att sy i, ett lakan, och en massa sytråd.
    Annars finns det ett begagnat på blocket, för 3 800.  

Svar på tråden 6½ åring ...orolig