Inlägg från: Tedrickare1 |Visa alla inlägg
  • Tedrickare1

Decemberbarn!

mammalovis skrev 2014-06-26 15:48:55 följande:

Här blir det nog svårt att få till kalaset så tidigt som möjligt, då hon fyller den 27. Istället får hon nog ha kompiskalas i januari när skolan har börjat igen. Jag hade tänkt haft ett litet med typ 3 kompisar från förskolan, men då vi var sjuka i princip hela januari-februari, så blev det inget av och tösen ställde ju inte krav på det. Tanken med kalas vore mer att komma igång att bjuda hem några kompisar då vi bor på gränsen och tillhör ett annat skolområde. Troligen har hon förskolekompisar från annan avdelning i huset mittemot, men det är inga vi känner.

Vad gället pyntet, så lär det nog vara framme och så blir det ballonger och serpentiner på det. Däremot har jag blivit mindre för att pynta för varje år som går. Visst har vi stjärnor och ljusstakar i fönstren, men knappt några tomtar tog vi fram, då det är svårt med två klåfingriga barn, utöver någon på köksbordet fick de mjuka räcka. Julgran blev det inte heller, dottern fick en en med ljus och småkulor. En barrig gran åker ut när man inte vill sopa längre. Sedan får allt fönsterljus gärna vara kvar några veckor till, då det är så härligt med ljus mitt i mörka vintern, medan resten ska plockas bort vid Knut.

Jag kommer nog inte heller att pynta så värst överdrivet mycket.

Jag hade tänkt mig en stående julstjärna i köksfönstret, julduk, samt levande adventsljus att tända till frukosten (ev även ett kalenderljus).

I vardagsrummet, - framför altandörren som ändå inte används under smällkalla vintern, - hade jag tänkt att ställa (plast)granen, med pynt och elljus.

Eventuellt att jag även ställer dit nån adventsljusstake (el) i nått vardagsrumsfönster - ev. nån hängande stjärna.

Sonen får ha sina lampor (som är som städer med hus, bilar, snö, osv) i sitt fönster. Ev. nån stjärna.

Jag slänger väl dit nån adventsljusstake i mitt rum, kanske.

Utöver detta blir det nog inte så mycket mer. Krans på dörren samt utebelysning på balkong och uteplatsen på framsidan typ.

Lagom är bäst! ;)
  • Tedrickare1
    Alexi skrev 2014-06-26 21:23:51 följande:

Vår dotter fyller år första veckan i december. Vi firar då med kompiskalas och släktkalas, släktkalaset blir dock ofta 1-2 veckor före då det är ihopslaget med lillebrors födelsedag som är tre veckor innan dotterns.

Hon har fått cyklar i födelsedagspresent som hon då får först till våren men i övrigt blir det ingen konstigt, mer än att det är svårt att så tätt med julen komma på bra saker att köpa.

Vi firar inte namnsdagen särskilt och de leksaker osv man vill att barnen ska få till sommaren får de ju ändå då, det behöver inte vara en påhittad firardag sommartid för det.

Dottern har varit väldigt sen socialt och språkligt så framför allt för något år sedan pratade en förskollärare mycket om att ev hon borde vänta med skolan ett år. Men vi har inte velat det om det inte kändes nödvändigt och dottern har knäckt läskoden och är väldigt intresserad av att lära sig och har hela sista året varit så inställd på att börja skolan nu så det har aldrig på allvar varit aktuellt att vänta. Hon har också mognat så rejält så det är ingen som längre tycker att hon borde vänta.

Jag ser till att ta alla tillfällen i akt att fira olika saker. Tycker det är trevligt! :)

Får man vara nyfiken och fråga vilket datum din dotter är född? Och vilket år, framförallt.
  • Tedrickare1
    Alexi skrev 2014-06-26 21:42:27 följande:

2008. Och nej, datum tycker jag inte känns befogat att skriva ut här.

Oki doki. :)

Min son är född under den första delen av december, fast år 2010. ;)

(Jag räknar delar, inte veckor. Så alltså 1-10, 11-20, 21-31).
  • Tedrickare1
    Alexi skrev 2014-06-26 22:02:26 följande:

Varför ville du veta datum?

Var mest nyfiken på om våra barn fyller samma datum. Så hade du sagt att ditt barn var fött samma år som mitt, så hade jag inte gett mig. ;)
  • Tedrickare1
    Scruffy skrev 2014-06-27 08:28:25 följande:

MIn son är december barn. 

Han är nu 7,5 år. 

Vi firar hans födelsedag på den riktiga dagen. Självklart är inte födelsedagspresenterna inslagna i julpapper.

Tråkigt nog blir det hemlagad tårta istället för köpe tårta från bageriet.

Han har följt sin årgång och det funkar utmärkt. 

Han har gått ut 1:an utan några som helst problem. 

Han har börjat tidigt på aktiviteter, men det har varit andra faktorer såsom storesyrran och annat som har påverkat det. 

Han gick t.ex en crawlkurs i simning som är för 8-13 åringar innan han hade fyllt 7. Han hade ju klarat alla nivåer innan så han kan ju inte vänta 1,5 år bara för att han inte hade åldern inne. 

I simningen märks det lite att han är så pass ung för han är inte rikigt mogen mentalt att simma och tävla på den nivå han egentligen kan. Han tycket det är kul så mognaden mentalt kommer.

Varför kan ni inte få tårta från bageriet?

Men, åh, så bra att du nämner detta! Att din son får vara med en annan årskull än sin egen inom sporten! Då måste det ju även vara okej för ett äldre barn att vara med en årskull yngre (om man nu skulle behöva det i framtiden).

Min son är ju bara 3,5 år, så framtiden får väl utvisa om han är mogen nog att följa sin egen årskull. Han är stor och lång, så på så vis passar han in med sin egen årskull. Sedan är det ju annan utveckling som ska passa också.

Han har en nära vän som är född i januari samma år, och där märker man inga skillnader. Ändå är kompisen ett helt år äldre.

Äh, det blir säkert bra detta. ;)
  • Tedrickare1
    Mamman02 skrev 2014-06-27 10:09:32 följande:

Det går oftast att som yngre vara med en äldre årskull i idrott. Kan vara svårare tvärtom - då äldre oftast inte får vara med och tävla.

Aha, okej.

Fast ett barn som är fött i december borde kunna vara med en ett år yngre årskull.

Det skiljer ju kortare tid mellan en december-10 och en januari-11, än vad det gör mellan en oktober-10 och december-10.

Jaja. Än så länge är min son bara intresserad av att spela teater (på teaterskola), och där är det flera årskullar tillsammans. ;)

Fotboll har han börjar intressera sig lite för nu också, så vi får väl se. :)
  • Tedrickare1
    Mamman02 skrev 2014-06-27 10:26:37 följande:

Fast man räknar inte i faktiska månader/dagar - utan i just årskullar!

Yes, detta är jag medveten om. Men jag tycker att det är lite förlegat. Och många menar ju på att barn som är födda sent på året, sällan lyckas inom idrottsvärlden. Vill man få fram fler talanger så kanske man ska rucka lite på reglerna?

Detta är ju som sagt inget "problem" för oss. Jag tänkte mest rent allmänt.

För min sons del, så kan jag tänka mig att han bara kommer att ha en fysisk sport som en hobby - inget han kommer att satsa seriöst på (som det känns nu). Han älskar däremot sin teaterskola. Tidigare har han gått på teaterlekis, där han började redan vid 21-månaders ålder. ;)
  • Tedrickare1
    Sanjos skrev 2014-06-27 10:28:25 följande:

Visst det är en dyr månad men man vet ju om det så man kan ju planera i förväg...

Vi fyller den 9, 13, 18, 20 och 28 Dec.

Oj, haha! Fast det var ju en bra spridning på datumen dock. :)
  • Tedrickare1
    Boel skrev 2014-06-28 21:54:10 följande:

Min lille skulle ha fötts i januari, men kom i slutet av december istället.

Jag ser mycket fördelar med detta, för många vänner jag har har fått barn samma år och därför hamnar de i samma årskurs :)

Sen tycker jag det kan bli en bra utmaning att vara bland de yngsta - då har man lite högre press på sig i exempelvis sporten eller skolan.

Är det förresten någon som vet hur bestämmelserna ser ut kring ifall man vill att barnet ska börja en årskurs senare? (är dock lite tråkigt kanske eftersom man då inte får samma kompisar i skolan som i idrotten)

Hej!

Välkommen hit. :)

Jag vet faktiskt inte hur bestämmelserna ser ut idag. Jag vet bara att när jag började i skolan (sexårsverksamhet år 94), så fick min mamma välja huruvida jag skulle gå direkt till åk 1 (och således gå med årskull 87), eller börja med min årskull ( -88). Jag vet inte om alla hade den valmöjligheten, eller om det bara gällde oss som var födda tidigt på året. Sexårs var nytt när jag började skolan, så valmöjligheten kanske berodde på det?

Hur som helst så vet jag att för barn som var födda sent på året, fick föräldrarna valmöjlighet att låta sitt barn gå kvar ett extra år på dagis (som det hette då), om föräldrarna ansåg detta nödvändigt och fördelaktigt för just sitt barn.

Hur det är idag, vet jag inte. Jag har läst en del trådar här på FamiljeLiv, där föräldrar vittnat om att det är en jäkla process att få sitt barn beviljat ett extra år på förskola, innan det är dags för förskoleklass(sexårsverksamhet). Nu ska tydligen personalen på förskolan, samt personal och rektor på den tilltänkta skolan, lägga in sitt veto och sedan i samråd med varann, ta beslut i frågan. Heldumt om detta stämmer.

Det du sa ang olika kompisar inom skolan och sporten, är sällan ett problem för de flesta. Som barn växte jag upp i Sthlms innerstad. Där fanns massvis av olika aktiviteter och olika grupper, inom samma årskull, inom varje aktivitet. Så det var sällan någon man ens kände igen, gick i samma grupp - eller ens på samma aktivitet som en själv.

Nu bor jag med min son i en liten kommun, i ett litet radhusområde. Här leker barn mellan 3-10 år tillsammans på gårdarna och i parkerna och på varandras tomter. Här verkar man inte alls bry sig om att hänga med folk inom samma årskull, så min son har vänner som är snäppet yngre samt en bra bit äldre än honom själv.
  • Tedrickare1

Puffar tråden i hopp om att få hit lite fler föräldrar med barn födda i december! <3

Svar på tråden Decemberbarn!