• Vickisen

Hjälp med bagageregler på flyg!

Hej, jag ska snart ut och flyga och har läst igenom diverse regler. Har dock fortfarande några frågor jag inte hittar några svar på och hoppas att någon här kan hjälpa mig som har erfarenhet Skäms

I handbagage får man ha med sig en st 1 liters förslutningsbar påse med ex. hudlotion, foundation m.m. där behållarna rymmer max 100 ml....

Kan jag ta med en elektronisk cigarett innehållande s.k. e juice (med nikotin) i denna påse?

I incheckat bagage...

Kan jag ta med ex. hårspray/torrshampo eller får detta ej tas med alls på flyg p.g.a. brandrisk? (Dock står det ju att hårspray á 100ml får tas med i handbagage...)
    Bör den incheckade väskan vara låst eller riskerar man att de då "klipper upp" den om de behöver kontrollera något?

Tack på förhand!
  • Svar på tråden Hjälp med bagageregler på flyg!
  • isabellab

Lås inte väskan med ett eget lås, men om det är ett lås som hör till väskan så är det inga problem. De har nycklar att låsa upp med om de vill kolla något i den.

• Hoppfull84

i det incheckade bagaget får du ha hårspray eller hudkräm eller vad du vill i stora behållare, men förpacka väl så det inte läcker på kläderna, lufttrycket i bagageutrymmet kan få deo och schampo flaskor att läcka om man har otur.

väskan kan du absolut låsa! sätt också gärna adresslapp med både din adress på resmålet och hemadress om väskan skulle komma bort.

e-cigarett innehåller ingen vätska, men om den ryker/luktar kan det uppfattas störande för övriga passagerare så det fins risk att du inte får använda den ombord. om den inte ryker/luktar ska det inte vara nåt problem.

ett annat tips kan vara att ta med ett ombyte och badkläder(om ni ska på solsemester) i handbagaget så att du slipper rusa ut och leta nytt det första du gör om det incheckade bagaget mot förmodan skulle komma bort och ta en dag att komma fram.

• Vickisen

Tack för era svar!

Jag har ett litet hänglås till väskan, det gör i.o.f. inget om de skulle klippa upp det, förstör ju inte själva väskan (hoppas jag!). Kommer egentligen inte ha några "värdesaker" i den förutom kläder, skor, schampo m.m. men är ju inte roligt om någon rotar i den och saker trillar..

Tack för tipset att packa ner kläder för kvällen i handbagaget, det ska jag göra

Ang e-ciggen så verkar det vara ok efter att ha hittat några länkar på utländska forum och flygbolaget jag ska resa med verkar sälja e cigg på sina flyg (?). Jag får väl chansa där då jag inte kommer fram på telefon och de skulle ta dem ca 30 dagar att svara på mitt mail... Den innehåller vätska i en påfyllbar behållare på ca 10 ml. Jag tänkte inte använda den på själva flyget, men vill gärna ha den i handbagaget

• Frontline
    isabellab skrev 2014-06-25 10:52:44 följande:

Lås inte väskan med ett eget lås, men om det är ett lås som hör till väskan så är det inga problem. De har nycklar att låsa upp med om de vill kolla något i den.

Var har du fått det ifrån att dom har nycklar att låsa upp låsta väskor med?

Har dom koder till våra väskor där vi har kodlås med tror du?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • isabellab
    Frontline skrev 2014-06-25 14:01:09 följande:

Var har du fått det ifrån att dom har nycklar att låsa upp låsta väskor med?

Har dom koder till våra väskor där vi har kodlås med tror du?

De flesta moderna väskor har en lösning, tex TSA-lås, där även väskor med kombinationslås går att öppna med en universalnyckel som tullen har.

Har man däremot ett gammalt lås eller låser med tex hänglås så kan de bryta upp, och då ersätter de inte heller skadan.
  • SVejsan

Det finns hänglås som har TSA-funktionalitet och även bagageband. Det är den amerikanska tullen  (TSA-anställda) och  HMRC-anställda på flygplatser i Storbrittannien som kan öppna dessa lås.  I övriga världen så bryts låsen upp om det finns skäl att tro att det finns problem eller man inväntar folk vid bagagetransportbanden. Jag låser alltid mina gamla resväskor vid resor till Asien eller inom Europa... Så störst risk är det i terrorhysteriska USA...

• london

Japp, TSA-låsen kan inte öppnas överallt men i USA och Storbrittannien som SVejsan skriver. Bagageband och vanligt hänglås har jag haft innan jag köpte TSA.

• Godnatt

Det är ofta samma tryck i lastrummet som inne i kabin. Det är därför katter och hundar överlever att fraktas där. Vätskebehållare kan börja läcka p.g.a. tryckfallet, men samma tryckfall sker inne i kabin och motsvarar om jag inte har helt fel samma tryck som på 2000 meters höjd. Man kan märka av detta om man köpt en chipspåse och ser hur den ser ut när man väl är uppe i luften.

Torrschampo som innehåller flytande gas och flytande denaturerad alkohol är ofta 200ml.

Sverige använder inte TSA-lås. Väskan lastas helt enkelt bara inte ombord om det är några tveksamheter och resenär inte finns på plats.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • Godnatt

E-cigg är okej att ta med sig i kabin, men tänder du den och den avger vattenånga kommer brandvarnarna troligtvis reagera vilket kan innebära en nödlandning. Jag förmodar att brandvarnarna i ett flygplan reagerar på rök/partiklar och inte går på värme som andra brandvarnare kan göra.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
Svar på tråden Hjälp med bagageregler på flyg!