• Yonndax

Svårt att få sonen att somna.

Har svårt att få sonen att somna på kvällen. Han somnar sällan före 9 på kvällen. På morronen när han ska upp vid halv 7 är han svår väckt, trött och gnällig. Vid lunch på dagis är han trött och vilar då 45 min. När jag hämtar honom på eftermiddagen är han ofta trött och gnällig. Känns inte som rätt väg att ta bort vilan för att han ska somna tidigare. Är vi lediga och han själv skulle få "välja" sov tid blir det ofta 22 på kvällen till halv 8-8 på morronen.Får han sova middag blir det oftast från halv 1 fram tills vi väcker honom vilket kan vara 3 timmar senare. Känns som att han behöver sömnen men har svårt att få till bra tider.

• Svar på tråden Svårt att få sonen att somna.
  • Yonndax

Sonen blir 4 i oktober. Vi börjar vid halv 8 med kvällsrutiner. Bad, mys, sagoläsning. Har fram tills för 1½ månad sedan somnat utan problem i mitt knä medans vi har tittat på tv. När jag hämtar på dagis så har de rätt nyligen fått lite frukt så hungrig bör han inte vara. Åker direkt och handlar och sen hem och börjar med maten.

• Yonndax

Ja vi har som rutin att äta senast 18, titta lite på disney junior till 19, börja runda av genom att plocka undan leksaker, ta fram kläder för morrondagen eller ett bad. Senast halv 8 så tandborstning, natt kissning och ta på pyjamas och sen läsa bok. 20.00 är det dags att sova. tidigare har han somna på 15 min aldra senast halv 9 men nu ligger han och vänder och vrider på sig, sätter sig upp eller vill ligga och prata om en massa saker.

• Yonndax

Mmm...börjar tro att det är de ljusa kvällarna som är boven eftersom det började för snart 2 månader sedan. Frågan är vad man kan göra åt det. Har mörkläggningsgradin i sovrummet men om vi vill ha fönstret på glänt en varm kväll sipprar det in ljus och stör.

• Yonndax

Ta bort vilan kan vi test men svårt att tidigare läggare rutinerna. Både jag och maken jobbar mellan 8-17 så att hämta och laga mat tar lite tid och blir svårt att ha klart till 19. Ska prova att ta bort vilan nu under sommaren och se hur det blir tills det är dax för dagis igen efter semestern.

• Yonndax

Nu när det har varit regn i ett par dagar har det varit lättare att få honom att somna på kvällen dock är det svårt att få honom att inte somna på dagen. Speciellt om vi måste åka nånstans med bilen. Då är det omöjligt. Så jag vet inte om vi ska ta bort vilan. Nu när det är semester spelar det egentligen ingen roll när han somnar på kvällen. Det är när det blir dags för förskola igen som jag hoppas på att vi har hittat en bra lösning.

Svar på tråden Svårt att få sonen att somna.