Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

Svårt att få sonen att somna.

Jag känner igen problemet även om det kommer och går. Tösen är 3,5 år. Hon sover middag ibland och på förskolan får de kolla dagsformen. Idag hade hon bestämt att hon inte skulle sova. Hemvägen gick bra och sedan satte hon sig i soffan och läste en bok och plötsligt sov hon. Det var knappt jag fick upp henne efter 1,5 timme, men så fort jag nämnde barnkanalen vaknade hon till. Samma gäller annars också då hon kan ligga och dra sig länge i sin säng. Igår hade hon bara vilat/sovit en stund och somnade gott på kvällen. Idag är hon fortfarande vaken. Dock går hon just nu lätt upp på morgnarna utan att jag märker det, så jag vet inte riktigt när mer än att hon oftast sover när sambon går. Förra veckan var hon seg på morgnarna, så här har vi inga mönster på vad som är bäst, utan testar oss fram. Tanken är att hon ska somna vid 20 och vi behöver gå upp strax innan 8.

Så barnen är nog som oss vuxna att dagsformen varierar, men självklart försöker vi hålla på rutinerna. Här äter vi runt 18 och sedan får hon se på barnkanalen till 19 och sedan vet hon att det snart är nattningsrutiner med toa, tandborstning, nattlinne och sång innan god natt.

• mammalovis

Kanske behöver han en extra stund att prata med er för att varva ner på kvällen. Barn i den åldern upplever/lär sig mycket nytt som de behöver sortera. Men att ta bort vilan är ju ett sätt att få dem tröttare på kvällen.

Svar på tråden Svårt att få sonen att somna.