Inlägg från: Anonym (liten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (liten)

Nyförlösta = diviga narcissister

Vad märkligt och okänsligt ts och en del fler resonerar. De av er som fött barn kanske hade ganska smidiga förlossningar och återhämtningar?

Vi har en liten som är under året. Har nästan hela tiden varit känslig för mycket folk, nytt folk och att bli hållen av andra. Självklart träffar vi ändå familj och släkt, men för vår lillas skull begränsar vi och säger ifrån när vi behöver.

Sen efter förlossningen.... Vi träffade närmaste, men i efterhand hade jag nog önskat att vi begränsat det mera, för vår lilla familjs skull. Det är ändå otroligt viktigt att den nya familjekonstellationen får det utrymme den behöver för att lära känna varann, växa och må bra.

• Anonym (liten)

Att begränsa betyder inte att isolera. Tror inte att ni tycker det är okej om era barn storgråter när de är hos andra? Klart vår lilla får bli hållen av andra, och klart vi träffar folk. Men vi BEGRÄNSAR det. Inte isolerar oss. Hittills denna vecka tex har vår lilla träffat släkt och vänner 3 av 6 dagar. Men vi låter inte alla hålla, och inte heller att flera olika håller vid samma tillfälle. Och vi går undan om det blir för stökigt. Åker hem tidigare då det behövs. Åker inte alls om vi upplevt att det varit för mycket runt om och barnet reagerar negativt. Vi bryr oss mer om vårt barns behov än om vad andra släktingar vill och tycker.

I början försökte vi "träna" bort det, men det gick inte utan blev bara värre egentligen. Jag tror att man kan rubba barns trygghet om man ska "vänja dem" vid att va bland folk, liv och rörelse mer än de klarar av i en viss ålder och med sin personlighet.

Sen vill jag ställa en motfråga till dig ts. Det har inte slagit dig att barn är olika?

Alla barn eller människor över huvudtaget går inte att stöpa i samma form.

• Anonym (liten)

De första veckorna är även extra viktiga för att få chans att knyta an. Så att man begränsar och kanske även isolerar sig första veckorna, tills man återhämtat sig nogorlunda och känner att man "landat", tycker jag är helt rätt. En snabbvisit av närmaste räcker väl i början.

• Anonym (liten)
    Anonym (X) skrev 2014-06-28 14:54:55 följande:

Jag är väl medveten om det, jag har flera barn och alla är olika. Alla kan dock klara av människor, även barnet med autism. Vi son föräldrar är skyldiga våra barn att lära dem fungera i samhället och folksamlingar. Ska ni alltid gå undan med barnet lär ni hen ingenting och hen lär sig inte att världen inte anpassas efter hen. Dåligt föräldraskap enligt mig.

Förstår hur du menar. Men jag tycker det är betydligt viktigare att lära barn vad trygghet, tillit och gränser är tidigt, än att de tidigt ska lära sig fungera i folksamlingar. Det senare lär de sig tids nog, särskilt om man som förälder är medveten om det och jobbar på det i lagom takt. Och lagom takt för oss är vad som känns bra och fungerar för just oss. Inte någon annans norm. :)
  • Anonym (liten)
    Fian88 skrev 2014-06-28 15:33:29 följande:

Låter sunt och bra tycker jag! Vi kör samma fast vi försökte inte träna bort i början. Vi har också valt att anpassa oss efter vår son och hans behov, och därmed respektera honom som person, vilket han förtjänar! Precis som ni gör

Och som sagt, han är oerhört trygg, social och glad så nått måste vi ju göra rätt

• Anonym (liten)
    Batmamba skrev 2014-07-13 00:24:25 följande:

Eller så har det blivit mer socialt accepterat att berätta hur dåligt man mår. Psykisk ohälsa har varit, och är tyvärr fortfarande, väldigt tabubelagt. Detsamma gäller skador och komplikationer i samband med graviditet och förlossning. Om det här tabut har lättat något, så att fler berättar om hur de mår, ser jag det som positivt. Om fler på grund av okunskap blir chockade av vad en förlossning innebär är det däremot mycket beklagligt - men kanske inte helt förvånande med tanke på hur knappa resurser mödravården har idag jämfört med bara tio år sedan. I mitt län har tex antalet träffar på föräldrautbildningen minskat med hälften.

ica skrev 2014-07-05 17:48:06 följande:

Och äldre kvinnor verkar ofta ha glömt hur det var att vara nybliven mamma.Visst är många unga vuxna curlade in absurdum idag under sin uppväxt. Men det hindrar väl inte att få barn är en av de största händelserna vi genomgår. Det är omstörtande med allt det innebär. Och bara för att kvinnor i alla tider gjort det ska det väl inte förringas. Och jag tror att det i alla tider varit nyförlösta som velat ha lite lugn och ro med sitt barn. Vi har ju en unik förmåga att utvecklas och visa hänsyn.

Bra skrivet.

I "stora boken om barn" skriver de om barnsängstiden som förr, och i vissa kulturer idag, lät kvinnan få tid att bara ta hand om sin nya bebis samt vila till sängs, och släktens kvinnor kom till hemmet för att hjälpa till med allt praktiskt, under ca 6 veckor. Det är lite annan syn på detta med att föda barn, även om jag tror få vill ligga till sängs i 6 veckor. Men bara inställningen är stor skillnad.

Jag fick två veckor efter en (även enligt läkare och BM) svår och av personal felhanterad förlossning, frågan av svärmor om vi inte kunde fira deras födelsedagar hos oss... Att knappt orka med sig själv och sitt barn och då ställa upp på andra och engagera sig, näe, det finns gränser för vad man orkar.
Svar på tråden Nyförlösta = diviga narcissister