Batmamba skrev 2014-07-13 00:24:25 följande:
Eller så har det blivit mer socialt accepterat att berätta hur dåligt man mår. Psykisk ohälsa har varit, och är tyvärr fortfarande, väldigt tabubelagt. Detsamma gäller skador och komplikationer i samband med graviditet och förlossning. Om det här tabut har lättat något, så att fler berättar om hur de mår, ser jag det som positivt. Om fler på grund av okunskap blir chockade av vad en förlossning innebär är det däremot mycket beklagligt - men kanske inte helt förvånande med tanke på hur knappa resurser mödravården har idag jämfört med bara tio år sedan. I mitt län har tex antalet träffar på föräldrautbildningen minskat med hälften.
ica skrev 2014-07-05 17:48:06 följande:
Och äldre kvinnor verkar ofta ha glömt hur det var att vara nybliven mamma.Visst är många unga vuxna curlade in absurdum idag under sin uppväxt. Men det hindrar väl inte att få barn är en av de största händelserna vi genomgår. Det är omstörtande med allt det innebär. Och bara för att kvinnor i alla tider gjort det ska det väl inte förringas. Och jag tror att det i alla tider varit nyförlösta som velat ha lite lugn och ro med sitt barn. Vi har ju en unik förmåga att utvecklas och visa hänsyn.
Bra skrivet.
I "stora boken om barn" skriver de om barnsängstiden som förr, och i vissa kulturer idag, lät kvinnan få tid att bara ta hand om sin nya bebis samt vila till sängs, och släktens kvinnor kom till hemmet för att hjälpa till med allt praktiskt, under ca 6 veckor. Det är lite annan syn på detta med att föda barn, även om jag tror få vill ligga till sängs i 6 veckor. Men bara inställningen är stor skillnad.
Jag fick två veckor efter en (även enligt läkare och BM) svår och av personal felhanterad förlossning, frågan av svärmor om vi inte kunde fira deras födelsedagar hos oss... Att knappt orka med sig själv och sitt barn och då ställa upp på andra och engagera sig, näe, det finns gränser för vad man orkar.