• Äldre 26 Jun 12:03
    3905 visningar
    12 svar
    12
    3905

    Vad använder ni er hushållsassistent till?

    Har insett att jag behöver en hushållsassistent eftersom jag bakar mer och mer eget bröd. Men då det finns en uppsjö av modeller och prisklasser funderar jag på hur avancerad maskin jag egentligen behöver.

    Så utöver att knåda deg, hur och till vad använder ni er assistent?

    Tack

  • Svar på tråden Vad använder ni er hushållsassistent till?
  • Äldre 26 Jun 12:11
    #1

    Jag har en gammal Kenwood som jag plockar fram när det är dags att baka bröd, bullar, knäcke, kakor och vispa grädde. Det finns köttkvarn, mixer och korvstoppare till som jag inte använder. Vad jag saknar är en hållare till min elvisp då hade jag använt den istället för assistenten till lättare saker.


  • Äldre 26 Jun 12:16
    #2

    Vi använder den mest när vi gör pasta, maler kött och bakar bröd. Sen kan man pressa frukt och göra glass men fet har jag inte,provat än ????

  • Äldre 26 Jun 12:31
    #3

    Ingenting. Den står och samlar damm. Jag jobbar med händerna istället. Inget fel att använda en maskin, missförstå mig rätt, för mig går det snabbare och är enklare att bara göra det jag ska göa än att dra fram en maskin...


    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Äldre 26 Jun 12:50
    #4

    River grönsaker, gör smoothie, bakar kakor, hackar typ nötter och liknande, vispar grädde och liknande.

  • Äldre 26 Jun 14:06
    #5

    Tack för er input. Javisst är det så att mycket kan man göra för hand men det är ju skönt med hjälpmedel
    Skulle tro att det blir en enklare variant som jag är ute efter då det trots allt är degblandaren jag vill åt.
    Tack!

  • Stårsc­han
    Äldre 26 Jun 14:13
    #6

    Min samlar också damm. Jag tycker helt enkelt att det är mindre besvär att göra saker för hand, än att ta fram en assistent och få stor och krånglig disk. Kanske är det inte värre att diska assistentdelarna än de bunkar och slevar jag använder istället, men jag upplever det i alla fall så.

  • Äldre 26 Jun 15:06
    #7
    Stårschan skrev 2014-06-26 14:13:05 följande:

    Min samlar också damm. Jag tycker helt enkelt att det är mindre besvär att göra saker för hand, än att ta fram en assistent och få stor och krånglig disk. Kanske är det inte värre att diska assistentdelarna än de bunkar och slevar jag använder istället, men jag upplever det i alla fall så.


    Ja det är ju lite det jag misstänker kommer att hända... Det är egentligen alla dessa brödrecept där det står "knåda degen noga" som fått mig att tro att jag behöver en assistent. Får väl se till att bli en riktig bullmamma då för att rättfärdiga ett köp av assistent (annars lär jag ju bli ordentligt tråkad av maken). Finns väl billigare varianter också, sådana som bara har degkrogar och visp som tillbehör
  • Äldre 26 Jun 17:44
    #8

    Både jag och min man använder den hela tiden, kanon när man har två barn som man måste hålla koll på under tiden också.

    Jag gör bröd,maräng,frostings,massa olika smetar mm
    Används flitigt!
    Vi har en Obh Nordica first kitchen som är helt underbar.

  • Äldre 27 Jun 00:34
    #9

    Bakar, mal kött och mixar och passerar frukt och bär. Har en gammal Bosch som jag är jättenöjd med. Hoppas den håller länge än
    Mitt tips är att du ska kolla på storleken på degbunken och hur degkrokarna fungerar innan du köper. Tycker de flesta har alldeles för liten bunke. Min rymmer deg på 2 l vätska, vilket jag tycker är minimum. Många andra modeller rymmer bara 0,5 liter.
    Sedan har den nya Bosch modellen degkrokar som inte fungerar, skrapar inte kanterna, utan rör bara lite i mitten... Vet inte hur det ser ut på övriga märken, men det var lite tips från mig.

  • Äldre 27 Jun 00:44
    #10
    Kejo skrev 2014-06-26 15:06:36 följande:
    Ja det är ju lite det jag misstänker kommer att hända... Det är egentligen alla dessa brödrecept där det står "knåda degen noga" som fått mig att tro att jag behöver en assistent. Får väl se till att bli en riktig bullmamma då för att rättfärdiga ett köp av assistent (annars lär jag ju bli ordentligt tråkad av maken). Finns väl billigare varianter också, sådana som bara har degkrogar och visp som tillbehör
    Om det "bara" är brödbaket du vill ha assistenten till så köp en bakmaskin istället. Gör limpor direkt i maskinen, ska du göra bullar eller frallor eller nåt så kan man göra degen i maskinen (de brukar ha ett degprogram men jäsning) och sedan baka ut som vanligt.....
    You are imperfect, permanently and inevitably flawed. And you are beautiful - Amy Bloom
  • Sun 12 Apr 2020 08:08
    #11

    maskinen kommer att ta över världen

  • Tue 14 Apr 2020 16:21
    #12

    Mest när jag bakar, så jag har en äldre maskin med stor degbunke.
    Sedan används den också för att mala kött några timmar om året och en stund varje höst för att passera äppelmos.
    Men jag drar aldrig fram den stora maskinen för att vispa, mixa, skiva eller riva. Antar att ni som skriver att ni gör det har mindre varianter?
    För att skiva och riva är mandolinen oumbärlig, och för att vispa och mixa använder jag helt enkelt vanlig elvisp och stavmixer. Smoothies gör vi i en fristående mixer som är mindre och lättare än den på assistenten.

Svar på tråden Vad använder ni er hushållsassistent till?