• Mellanmjölkens land

Åka i höst eller nästa höst?

Jag längtar efter en utlandsresa. Nånstans varmt i november så man slipper det värsta höstrusket. Antingen blir det i höst eller hösten därpå och eftersom min sambo drömmer om Karibien blir det antagligen dit. 10-12h flygresa alltså.

Till hösten är barnen 3,5 år resp 12-13 mån. Sambon är föräldraledig så vi måste bara få det att passa med mitt jobb. Den lilla reser billigt men får inget säte och är för stor för "baby cot". När vi reste med stora vid 13 mån var det tortyr, värsta resan vi varit med om eftersom hon bara ville klättra och var omöjlig att distrahera.

Nästa år är de 4,5 resp 2 år och då jobbar vi bägge två. Alla får säten men säkerhetsbältena är inte anpassade till en 2åring. När vi reste med stora i den åldern fick vi hålla fast henne med våld eftersom hon ville glida ur sätet och krypa upp i våra knän. Lättare att distrahera under själva flygningen däremot.

Vi vill ha värme, sol, bad och avkoppling från vardagssysslorna.

Vad skulle ni välja?

• Svar på tråden Åka i höst eller nästa höst?
  • Alexi

Aldrig att jag skulle göra varken det ena eller andra. 12-13 timmar när man kan få värme på betydligt närmre håll förstår jag inte. Vi ska åka till Kanarieöarna i november, verkar väldigt varmt och bra enligt statistiken. Vi var på Kanarieöarna när yngsta var 2,3 år och det funkade jättebra. Mycket passning förstås men eget säte, gick att roa med film på DVD-spelare osv.

• Mellanmjölkens land

Allt över 2-3h är för mycket i 1årsåldern och vid 2 är det dels dyrare och dels måste man få barnet att sitta stilla under start och landning. Alternativet skulle väl vara att vänta ytterligare ett år, tills de är 5,5 resp 3 men eftersom vi pratar om att göra en långresa när stora går i förskoleklass blir det för tätt inpå så då får vi plocka bort någondera resan

• daimstrut

Nästa höst helt klart. Ettåringar är värst att resa med. Tvååringar kan distraheras av iPad och liknande och går att muta En fördel är att syskonet är ännu större också.

• Dixie

Jag skulle istället satsa på ett resmål som är närmre, tex Kanarieöarna - då kan ni säkert åka både denna hösten och nästa, jämfört med vad det kostar att åka till Karibien!

• daimstrut

Vi reste i höstas till Kanarieöarna med en på 2,5 och en på 4,5. Gick strålande. Däremot var det en familj med på planet med barn som var cirka året yngre, drygt ett och drygt tre och mamman sa själv att det var den värsta resa hon gjort, led med dem. Ettåringen var överallt och ville inte sova när hon blev trött.

• Bling1975

Aldrig i livet med en ettåring. Ska prova att flyga med en tvååring i sommar, hoppas att det är bättre men vi vågar inte åka så långt innan vi vet. Funkar det bra i sommar så kanske vi kan drömma lite till vintern.

Om ni åker med ettåringen så rekommenderar jag att ni kollar platser med flygbolaget. När vi flög med bebis så var alla platser med vagga slut på hemresan och då kunde vi boka ett säte där det var för lågt i tak på innersta platsen så den såldes inte. Finns även ibland platser som flygvärdinnorna använder vid start och landning som barnet kan nyttja när säkerhetsbälteslampan är släkt. Och flyg på natten.

• Mellanmjölkens land

Tyvärr är jag oxå inne på att undvika onödiga resor i 1årsåldern.

Min sambo är uppvuxen i sydeuropa och hans föräldrar bor fortfarande kvar. Att åka till Kanarieöarna blir därför lite som att åka till Enköping på senester. Inget fel på det men inte värt 6h på flygplan  

• Alexi

Men det är väl ni som ska ha en egen lägenhet hos svärföräldrarna? Varför inte satsa på fler resor dit de här värsta småbarnsåren och vänta lite med de dyrare och längre resorna?

• Vaniljkex

Man kan boka ett eget sate aven till yngsta barnet! Da betalar man samma pris som for det aldre barnet. Det enda ar att man inte kan boka det pa internet pa alla flygbolag, utan maste ringa och boka. Nattflyg ar definitivt att foredra.

Men ar ni sakra pa Karibien? Urdalig service och dyrt, ingen gor nagonting utan att fa dollarsedlar tryckta in handerna forst. Ak till Dubai, det ar rent och frascht med bra service, harligt vader i november, och inte lika lang flygresa. Det ar mitt tips iaf.

• Mellanmjölkens land

Vi kommer ha en lägenhet hos svärföräldrarna (de kommer även låna ut den till andra gäster när vi inte är där) men vädret i där i november är bara marginellt bättre än här hemma För sambon blir det dessutom inte nån riktig semester att åka dit, inte mer än vad det är för mig att åka till min hemstad. Det är roligt att träffa föräldrar och barndomsvänner, skönt att få avlastning etc men det blir inte samma sak som att åka till ett nytt land.

Karibien är vi inne på eftersom min sambo drömt om att få åka dit sen innan vi träffades. Vi har gjort totalt 3 semesterresor under våra 12 år tillsammans så det är inte direkt som att vi åker på långresor varje vinter Jag som är uppvuxen med nya resmål varje år (charter eller bilsemester) kan inte komma ifrån att jag känner ett sug efter att få resa.

Antagligen blir det inget mer än drömmar från min sida. Antagligen kommer vi packa ner skalkläder, stövlar och tjocktröjor och åka ner till svärföräldrarna (och bo i deras hus eftersom lägenheten inte har nån uppvärmning även om den är underbar på sommaren). Men om man inte får drömma, även om det inte blir något av drömmarna, vad ska man göra då?

Svar på tråden Åka i höst eller nästa höst?