• Anonym (:)

Åldersgräns på sex

Vad är det egentligen för åldersgräns på att ha sex? Vissa säger att det inte finns någon och andra säger 15, vad ska man tro på?

• Svar på tråden Åldersgräns på sex
  • annaba

15 år enligt lagen. Men om åldersskillnaden mellan parterna är försumbar (oftast tolkat som ungefärligen ett år eller mindre) så brukar det inte göras någon rättssak av det hela. Allt naturligtvis förutsatt att det är sex som båda är överens om, övergrepp är övergrepp oavsett ålder.

Med andra ord en 14-åring och en 15-åring är OK, en 14-åring och en 16-åring börjar bli problematiskt, en 14-åring och en 17-åring blir definitivt något som utreds.

• Anonym (:)
    annaba skrev 2014-06-26 14:48:51 följande:

15 år enligt lagen. Men om åldersskillnaden mellan parterna är försumbar (oftast tolkat som ungefärligen ett år eller mindre) så brukar det inte göras någon rättssak av det hela. Allt naturligtvis förutsatt att det är sex som båda är överens om, övergrepp är övergrepp oavsett ålder.

Med andra ord en 14-åring och en 15-åring är OK, en 14-åring och en 16-åring börjar bli problematiskt, en 14-åring och en 17-åring blir definitivt något som utreds.

Okej, tack för svaret!:)
  • Joce82

Det finns ingen åldersgräns för sex.. Det finns en gräns för att skydda minderåriga (under 15) från att bli utnyttjade av personer över 15.. Och då funkar det som exemplet ovan..

• Anonym (redan svarat)

Det är väl bra att det är som det är vi tonåringar måste få leva lite också ;)...

• Anonym (Ung debutant)

Jag var rätt ung vid debuten (11 år) men tidig i min utveckling. Killen jag hade sex med var mer än dubbelt så gammal. Jag ångrar det INTE!!! Men skulle någon få reda på det och anmäla så skulle han åka fast och det skulle kallas för våldtäkt. Helt sjukt eftersom jag ville och älskade det. Det var verkligen inte frågan om någon våldtäkt! Ibland slår den där lagen rätt fel!

• annaba
    Anonym (Ung debutant) skrev 2014-06-27 08:50:35 följande:

Jag var rätt ung vid debuten (11 år) men tidig i min utveckling. Killen jag hade sex med var mer än dubbelt så gammal. Jag ångrar det INTE!!! Men skulle någon få reda på det och anmäla så skulle han åka fast och det skulle kallas för våldtäkt. Helt sjukt eftersom jag ville och älskade det. Det var verkligen inte frågan om någon våldtäkt! Ibland slår den där lagen rätt fel!

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. För den absolut överväldigande majoriteten som debuterar väldigt unga med en betydligt äldre partner handlar det dock om utnyttjande. Det är det lagen försöker fånga och vill skydda emot.
  • Anonym (Ung debutant)
    annaba skrev 2014-06-27 09:19:28 följande:
    Det finns alltid undantag som bekräftar regeln. För den absolut överväldigande majoriteten som debuterar väldigt unga med en betydligt äldre partner handlar det dock om utnyttjande. Det är det lagen försöker fånga och vill skydda emot.
    Det sjuka är ju att han skulle åka fast vad jag än sa i rätten om att jag ville och att det inte handlade om någon våldtäkt. Att barn ska skyddas från övergrepp är självklart. Men när det inte är frågan om något övergrepp så ska det heller inte kallas för övergrepp eller våldtäkt tycker jag.
  • Platypus
    Anonym (Ung debutant) skrev 2014-06-27 09:25:55 följande:
    Det sjuka är ju att han skulle åka fast vad jag än sa i rätten om att jag ville och att det inte handlade om någon våldtäkt. Att barn ska skyddas från övergrepp är självklart. Men när det inte är frågan om något övergrepp så ska det heller inte kallas för övergrepp eller våldtäkt tycker jag.
    Saken det handlar om är i rättsligt hänseende så anses det inte att en person under 15 själv kan avgöra objektivt ifall de blir utnyttjade eller ej.

Lagen finns och i de allra flesta fall så är den berättigad, killen du var med borde varit medveten om det.

Sen kanske man skulle kunna tycka att det är vanskligt att säga att det är tillåtet för en person som fyllt 15 dagen innan får ha sex med en hur gammal person som helst när han/hon dagen innan inte fick det.

Bäst hade varit om gränsen istället var om när den unga var mogen, fysiskt och psykiskt, för att verkligen själv vilja, då täcker man även in de över 15 som egentligen kanske inte borde ha sex eftersom de inte är redo. Men då kommer man i en bedömningsfråga och det är aldrig någon lyckad lösning.
Svar på tråden Åldersgräns på sex