7 v
Hej!
1. Står det i någon lag angående möjlighet att gå ner i arbetstid (antingen helt eller delvis?) sex månader innan förlossning och framåt? Eller är detta bara en policy från Försäkringskassan som eg. bara handlar om SGI-skydd?
Kan man ta tjänstledigt utan lön sex månader innan förlossning och fram till förlossningen och ändå få SGI-baserad föräldrapenning efter förlossningen, om man uppfyllde 240dagarskravet innan man tog tjänstledigt? Eller måste man skydda SGI:n under dessa sex månader på något sätt? I så fall hur?
Kan man vara tjänstledig sex månader - om arbetsgivaren tycker att detta är ok - och uppge graviditet som skäl, eller är det eg. max tre månader man får vara tjänstledig av denna anledning? Måste man ha skäl som t ex studieledighet, starta företag osv. för att få vara tjänstledig dessa sex månader (innan förlossning)?
Blir det sedan någon skillnad på den SGI-baserade föräldrapenningen från när barnet är ett år, om man jobbade heltid fram till dagen före förlossning jämfört om man var tjänstledig sju veckor utan föräldrapenning före förlossning, jämfört om man tjänstledig sju veckor med föräldrapenning före förlossning, jämfört om man var tjänstledig sex månader utan föräldrapenning före förlossning?
2. Stämmer följande påstående?
Jag som gravid med första barnet kan kräva av min arbetsgivare att få gå hem på 100% ledighet de sista sju veckorna innan förlossningen och jag måste inte ta ut någon föräldrapenning för att skydda min SGI under denna tid, jag kan vara helt ledig utan någon som helst ersättning eller lön någonstansifrån, leva på mina besparingar dessa veckor och sedan efter förlossningen börja ta ut föräldrapenning som baseras på SGI uträknad utifrån lönen innan de sju veckorna då jag uppfyllde 240-dagarskravet?
Kan min arbetsgivare neka mig att gå på hel ledighet 7 v före beräknad förlossning om jag talat om att jag vill detta tre månader i förväg, om de inte får ihop arbetssituationen/bemanningen på jobbet
Det är en djungel. Är förvirrad gällande ledighet sju veckor resp sex månader.
Tack för svar!