• Lilja100

Hjälp med bil! 4-hjulsdriven OCH brett baksäte

Hej!
    Jag och min man har tre barn; 6, 3 och 1 år gamla och vi behöver nu byta bil. Vi har idag en Toyota Verso som vi stortrivs med men som inte längre fungerar av olika skäl..

Vi har tre "krav" på en bil;
    -fyrhjulsdriven då vi har en extremt brant backe upp till huset

- brett baksäte (gärna separata stolar) då vi helst vill ha två bilbarnstolar bak plus en vuxen. Just nu har vi största barnet i framåtvänd stol i baksätet, vuxen i mitten och mellanbarnet bakåtvänd bredvid, minsta sitter bakåtvänd i fram. Detta fungerar bra i verson och vi ser gärna att det går att fortsätta så både nu och då mellanbarnet så småningom ska sitta framåtvänd.. Hittar vi inget annat kan vi ha alla tre barn bak men helst inte.

-automatlåda

Vi vill heller inte ha en för dyr bil då vi känner att vi just nu inte vill ta ett större lån och heller inte lägga för mycket på kontantinsatsen. Vi funderar därför även på privatleasing men tycker det är svårt att hitta firmor som har privatleasing förrutom Toyota och de har ingen modell som uppfyller våra krav.. (Vi bor i Stockholm).

Vi behöver verkligen alla tips och råd ni kan komma med!

• Svar på tråden Hjälp med bil! 4-hjulsdriven OCH brett baksäte
  • Lilja100

Tack, det får vi kolla på.. Maken är lite skeptisk mot Ford men allt är värt att kolla upp just nu! Positivt att du är så nöjd

• slemtorsk i din bralla

Ja..den dricker en del men den är helt fantastisk. Jag ville eg ha en liten bil,typ polo Suzuki swift eller nåt sånt men dels bor vi i skogen på en höjd och 4 hjulsdrift är ett måste samt att vi har två barn en stor hund och maken i rullstol så den måste ju få plats också. Jag var skeptisk först,för den kändes som en lastbil att köra men den är som sagt urskön. Min är en år 2000 så den var billig och jag fick lägga ner lite pengar på den för att den skulle gå igenom besiktningen men det var inte så farligt.

• Lilja100

Ja allting är värt att kolla just nu som uppfyller kraven ;)

Både jag och min man är lite "trygghetsnarkomaner" och vill gärna ha en nyare bil utan större risk för oförutsedda utgifter och då blir det såklart dyrare i inköp.. Därav funderingarna på att leasa bil istället, man ver exakt månadskostnad och behöver inte vara rädd att det plötsligt dyker upp ngt oväntat samt att inte behöva lägga en handpenning eller ta ett stort billån..

• slemtorsk i din bralla

Vi kollade på Skoda fabia kombi som tänkbar bil för mig att byta till. Fanns riktigt bra priser på leasing där. Suzuki hade också en "halva priset deal" nyligen. De har ju en del lite större bilar också men jag vet inte vilka modeller som ingick i den dealen.

• Gladhannapanna

Vi har en skoda Octavia som är fyrhjulsdriven dieselbil. Drar väldigt lite, har fått ner den på 0,48 på landsvägskörning, blandad körning ca 0,55.
    Jag gillar den skarpt, skön att köra, bra lastutrymme, lite extra "lull" som inte behövs men är trevligt att ha. 

Är inte hundra på att era krav på baksätet stämmer eftersom vi bara har två barn som båda sitter bak En vän har VW Touran som har tre separata stolar i baksätet, vet inte om den kommer med fyrhjulsdrift dock. 

• vikarien

En passat kanske? Har en fyrhjulsdriven diesel som jag är jättenöjd med.

Rätt stor i både baksäte och bagage

• Lilja100

Ska kolla Skoda ;)

Vikarien - Vilken Passat har du? Är det automat?

Fortsätt gärna komma med tips!

• Studentpappa

Skoda superb, passat har vi och den är inte särskilt stor. Två stolar och en vuxen bak är inte bekvämt.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.
Svar på tråden Hjälp med bil! 4-hjulsdriven OCH brett baksäte