• Sallape

Vita Huset och deras bunker

Sitter och ser en serie som heter 24,
    märkligt namn men huvudpersonen i
    serien heter Jack Bauer, han jobbar för
    CTU och är ofta ute på fältet och motverkar
    terroristattentater mot sitt eget land.

USAs president syns ofta i serien, 
    d.v.s. den fiktiva presidenten.

Nu är landet i kris och kan vara hotat
    av terrorister, den nytillträde presidenten
    överväger att söka sig till sin bunker på inrådan
    av en av sina närmsta män.

Jag fick just veta att bunkern ligger 60 m under
    jord  antagligen rakt under vita huset.

Nån som vet hur detta är i verkligheten?
    Vars tar presidenten och hans närmsta 
    vägen då Vita Huset kan vara hotat?

Bunkern under V H eller befinner den sig
    på annan plats?

Om jag bryter mot några regler nu får ni
    gärna radera tråden och skriva till mig att
    att det är förbjudet att föra denna typ av diskussioner här.

• Svar på tråden Vita Huset och deras bunker
  • Frontline

Har absolut ingen aning om hur det är men jag älskar denna serie..
    Såg igår avsnitt 9 av Live Another Day och den var ruggigt bra, kan knappt bärga mig tills på tisdag när nästa kommer...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Mentat

Det allra troligaste är väl att det INTE är exakt så som det framställs i en TV-serie, varför ge eventuella attentatsmän en massa gratis? Däremot är det säkert fullt möjligt att det i princip är så, dvs att det verkligen finns en bunker någonstans.

Den lär dock inte finnas rakt under Vita Huset för när skulle en sådan ha byggts? Huset är gammalt och byggdes definitivt inte med någon bunker från början. Men det kan ju finnas något i kvarteren runtomkring som man kan nå via en tunnel eller så.

• Frontline
    Mentat skrev 2014-06-27 06:51:30 följande:
    Det allra troligaste är väl att det INTE är exakt så som det framställs i en TV-serie, varför ge eventuella attentatsmän en massa gratis? Däremot är det säkert fullt möjligt att det i princip är så, dvs att det verkligen finns en bunker någonstans.

Den lär dock inte finnas rakt under Vita Huset för när skulle en sådan ha byggts? Huset är gammalt och byggdes definitivt inte med någon bunker från början. Men det kan ju finnas något i kvarteren runtomkring som man kan nå via en tunnel eller så.

Du vet om att man idag kan bygga nytt under befintlig byggnad va?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Fobiker

Exakt hur detta är tänkt att fungera är väldigt svårt att veta (troligen inte tänkt att vara offentligtFlört). Men några saker har kommit fram med tiden.

T.ex. hade den amerikanska kongressen under kalla kriget en hemlig, kärnvapensäker bunker under ett lyxhotel i West Virginia kallat The Greenbrier

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Greenbrier

Annars finns ju även Mount Weather Emergency Operations Center i Virginia. En stor anläggning, både över och under jord, för kunna bedriva civila och militära operationer i händelse av ett stort nödläge. Anläggningen användes bl.a. under 9/11.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mount_Weather_Emergency_Operations_Center

Sen finns även Raven Rock Mountain i Pennsylvania. En stor militär anläggning med en bunker som lär skall fungera som ett underjordiskt Pentagon.

Och så finns Warrenton Training Center i Virginia, ett stort komplex som lär innehålla en bunker för regeringen.

Det lär även finnas en bunker djupt under Vita Huset, kallad Presidential Emergency Operations Center. Den skall ha använts under 9/11. Skulle dock gissa att man hellre flyttar presidenten och regeringen ut ur Washington om staden verkligen är hotad.

http://en.wikipedia.org/wiki/Presidential_Emergency_Operations_Center

Jag har inte forskat särskilt djupt om detta, utan har bara letat upp sådant jag minns att jag läst om tidigare. Letar man djupare går det säkert att hitta mer info. Det är inte direkt några hemligheter som avslöjas i detta inlägg. Men generellt sett är det svårt att veta exakt vad som är sant gällande dessa anläggningar. Vilka funktioner de fyller o.s.v. Man får ta saker och ting med en rejäl nypa salt, så att säga. Det finns naturligtvis mycket mytbildning kring sådana här anläggningar, något som ansvariga myndigheter säkert inte har något emot (så länge myterna inte kommer alltför nära sanningen Flört). Sedan finns det säkert flera anläggningar som inte är kända överhuvudtaget.

Även Sverige lär ha en eller flera bunkrar där regeringen kan uppehålla sig om vi skulle hamna i krig och Stockholm var hotat. Ytterst hemligt dock...Tyst

• Sallape

Tack för inlägg, jo kan tänka mig att det finns ett antal
    bunkrar som i USA; där har dom nog flera stycken.

Säkert många som gillar att diskutera detta likt oss,
    flashback vore perfekta stället att diskutera detta men
    jag har inte varit aktiv där på flera år.

Ska ta en titt på era länkar och se vad som finns där,
    gjorde en bildgoogling igår på vita huset bunker eller
    the white house bunker och fick upp lite bilder där det
    såg ut som det fanns en bunker under bl.a. vita huset.

Nej det som sägs och görs i filmerna har man nog sett
    till så det håller lite avstånd från verklighetens sanning 
    iallafall, vita huset i sig har man väl byggt upp i en stor
    inspelningstudio så det ser ut som det riktiga V H o.s.v.

O förresten, hur ofta är det CTU agenterna på fältet som
    talar direkt till presidenten? Nej dessa serier och filmer
    gör nog på sitt eget sätt, en ensam agent ute på uppdrag
    som kan rädda världen också....inte helt verklighetsbaserat.

Svar på tråden Vita Huset och deras bunker