nemo1 skrev 2014-06-27 15:38:39 följande:
Om du är så rädd om dina möbler ska du absolut inte skaffa katt för det går aldrig att säga innan.
Och... en katt ska ha lika mycket uppmärksamhet som en hund. Blir skitförbannad när jag hör den inställningen.."egentligen vill jag ha en hund men har inte tid"... grrrr....
Nej där har du FEL!!
För över ett år sedan köpte vi oss katter då vi tyckte att en ny hund kräver för mycket jobb och tid inget vi har ork och tid med just då och längre fram. Att ha katt är långt ifrån lika jobbigt och tidskrävande som att ha en hund. Vi har dessutom en ras som är väldigt aktiv och kräver mer från husse och matte är en lugnare ras (vi har en sådan ras också). Katterna kräver massa uppmärksamhet, lek, kel, mat och att lådan hålls ren. Det typen av "jobb" hemma är inte på långa vägar lika jobbigt som att gå ut med en hund på promenad flera gånger om dagen, motionera, aktivera med tex spår, träna lydnad osv som en hund kräver.
Det är mycket lättare och mindre jobbigt att ha katter än hund och vi har haft hund i 8 år. Att skaffa katt var det bästa vi gjort på länge och för oss är det så "lagom" det kan bli. Egentligen är jag hundmänniska men tiden räcker inte till just nu. Katterna tar upp mycket tid, men inte lika mycket som en hund och inte på samma sätt.
Angående klösningen som frågar var i TS så kan man som många redan skrivit inte veta det innan. Men att ge katten ett bra klösträd gör oddsen mindre att den vill klösa på annat.
Jag tänkte exakt som du när jag började fundera på katt då jag hade en ny skinnsoffa som var rätt dyr i inköp. Tillslut ville jag ha katt så mycket att det fick bära eller brista. Den första katten rörde knappt soffan, sen köpte vi en till katt och nu är det rivmärken överallt. Dock inte från klös utan från lek och rivstarter :) Men ja för oss är det värt det.
Om man vill kan man ju spraya med något medel man kan köpa i djuraffären eller nån hemmablandning med citron och kryddor där man vill att katten inte ska klösa.
Om du inte är redo att offra dina möbler kanske du inte vill ha katt tillräckligt mycket. Vänta tills det känns som att det är värt det och hoppa det om du absolut inte vill riskera dina möbler. Det är mycket annat som går sönder också, blomkrukor mattor (spyor bla)
Lycka till!