Csn blir beviljat relativt snabbt, innan utbildningen börjar så kommer du få ett beslut från csn. Därefter så är det bara att vänta på att utbildningen startar, samma dag som du har börjat utbildningen så kan du skicka in studieförsäkran till csn, de kan göras via ditt inlogg på csn.se, studieförsäkran innebär att du försäkrar dem om att du kommer läsa utbildningen. När det är gjort så tar det några dagar och du får första utbetalningen, så börjar du en måndag tex så kommer du få första utbetalningen under den veckan oftast onsdag-fredag den veckan. Första utbetalningen är alltså inte bundet till något specifikt datum, utan styrs helt av vilket datum din utbildning startar. Sen får du csn varje månad den 25e. Hur mycket du får beror lite på, jag får 9600:- och då är 500 av de ett extra bidrag för att jag har ett barn. Man kan söka tilläggslån ifall man tex har jobbat innan man börjar studera, hur mycket det är på vet jag inte. Men det är som sagt ett lån och inte ett extra bidrag, så dem pengarna läggs på din studieskuld.