• Anonym (csn)

När får man CSN? I augusti?

Hej. 
    Jag har kommit in på en skola och har sökt csn. Men när får man reda på om man blir beviljad och hur mycket man får? Samt får man csn i augusti eller är det inte förrän september? 
    Kan man få högre bidragssumma om man inte har gått gymnasiet? 

Tacksam för svar!

• Svar på tråden När får man CSN? I augusti?
  • Anonym (Studenten)

Csn blir beviljat relativt snabbt, innan utbildningen börjar så kommer du få ett beslut från csn. Därefter så är det bara att vänta på att utbildningen startar, samma dag som du har börjat utbildningen så kan du skicka in studieförsäkran till csn, de kan göras via ditt inlogg på csn.se, studieförsäkran innebär att du försäkrar dem om att du kommer läsa utbildningen. När det är gjort så tar det några dagar och du får första utbetalningen, så börjar du en måndag tex så kommer du få första utbetalningen under den veckan oftast onsdag-fredag den veckan. Första utbetalningen är alltså inte bundet till något specifikt datum, utan styrs helt av vilket datum din utbildning startar. Sen får du csn varje månad den 25e. Hur mycket du får beror lite på, jag får 9600:- och då är 500 av de ett extra bidrag för att jag har ett barn. Man kan söka tilläggslån ifall man tex har jobbat innan man börjar studera, hur mycket det är på vet jag inte. Men det är som sagt ett lån och inte ett extra bidrag, så dem pengarna läggs på din studieskuld.

• Fjärilslarv

du måste lämna in studieansökan och skolan måste hinna registrera att du läser där. Brukar ta någon vecka efter att studieförsäkran lämnats in tills dess att man har pengarna, ibland snabbare, ibland långsammare.

• Anonym (My)

Varför tror du att man skulle kunna "få" en högre summa om man inte gått gymnasiet? Nyfiken!

• Anonym (csn)
    Anonym (My) skrev 2014-06-27 20:47:44 följande:

Varför tror du att man skulle kunna "få" en högre summa om man inte gått gymnasiet? Nyfiken!

Jag har för mig att jag läste det i en broschyr jag fick. Men det kan vara så att jag har fel!
  • Anonym (csn)

Förstår fortfarande inte riktigt. Jag börjar skolan den 25e aug. Har ansökt om studiemedel via csn.se och har rätt till studiemedel enligt skolan så det borde inte vara några problem. Men får man pengar i augusti om man börjar den 25e aug? Ja eller nej?

• Fjärilslarv
    Anonym (csn) skrev 2014-06-28 12:41:45 följande:

Förstår fortfarande inte riktigt. Jag börjar skolan den 25e aug. Har ansökt om studiemedel via csn.se och har rätt till studiemedel enligt skolan så det borde inte vara några problem. Men får man pengar i augusti om man börjar den 25e aug? Ja eller nej?

Om du har tur, annars får du dem i början av september.
  • jenny99

Jag ringde KOMVUX' och fråga i veckan faktiskt.Jag har ingen utbildning plus 2 barn.Jag får ungefär,om jag börjar studera,ca 6500-7000kr i bidragsdel.Detta var samma svar jag fick för 4 år sen,men då jobbade jag jämt och sköt upp studier.

Svar på tråden När får man CSN? I augusti?