• Anonym (magen)

Kraftig magknip som kommer och går

Kan ni hjälpa mig med råd, innan jag besvärar sjukvården med ett eventuellt irrelevant bekymmer, de har tillräckligt mycket att göra ändå.

I lördags hände det första gången. Jag fick otrolig kramp i magen ihop med yrsel, darrighet, kallsvettig, illamående och jag kände mig svimfärdig. Detta kom och gick i vågor med kanske 15-20min intervall under 6-7 timmar och efter det mådde jag bra.

Söndagen började det svida när jag kissade, suck UVI. Lyckligtvis gick det över igår.

Idag har jag från ca 15 tiden till typ nu haft dessa kramper i magen igen. Nu börjar det kännas lite bättre men jag har fortfarande illamående och små värk till och från.

Kramperna är så pass att jag måste stanna upp och andas, knipa med ögonen och vagga lite fram och tillbaka. Det sitter i hela magen, strax ovanför naveln och det känns som att jag skall spy och svimma när det kommer.

Vad sjutton är det här? Är det något jag borde oroa mig över?

• Svar på tråden Kraftig magknip som kommer och går
  • Anonym (?)

Ingen aning om det är allvarligt. Jag upplever samma sak någon gång varannan månad. Har inte kollat upp det dock. 

• Anonym (magen)

Fast det är inte lokaliserat till någon sida, utan mer centrerat så jag tror inte att det är det.

• Anonym (Njursten)

Njursten kanske, iom att du fick lite besvär från urinblåsan. Stenarna irriterade när de skulle ut. 

• Anonym (magen)

Näe vet ni va, jag har googlat och snokat och läst. Jag tror fan det är panikångest, symptombeskrivningen är vad som stämmer in mest på hur det känns.

Det jag inte har är tryck över bröstet, hjärtklappning och oroskänslor.

• Mantrasina

Är det före eller efter måltid? Har du känsla av hunger vid konstiga tillfällen? 

När jag har magkatarr så får jag precis de där symtomen om det blir tillräckligt illa. Även om jag äter läkemedel som är "elaka" mot magen, typ NSAID (naproxen till exempel). Fundera på om det kan vara det?

• Anonym (magen)

Det har kommit helt random, varken direkt före eller strax efter mat. Jag har ätit/sovit/skitit helt normalt och har inga problem med halsbränna eller sura uppstötningar.

Eftersom det inte längre gör ont när jag kissar så tror jag inte det är något med njurarna. Det var nog snarare bara en tillfällighet att det kom ungefär samtidigt.

• Mantrasina

Jag brukar få hungerkänsla, en riktigt sugande hungerkänsla ungefär mellan brösten, lite lägre kanske, och så får jag skitont, i kramper, så att jag nästan inte kan stå upp. Det kan vara magsäckens slemhinna som är irriterad. Får aldrig halsbränna eller sura uppstötningar. Men det kan verkligen göra så ont att jag blir kallsvettig och får svårt att andas och blir yrslig (men inte på samma sätt som under en panikattack, det vet jag också hur det känns...). 

• Anonym (magen)

Mitt onda sitter längre ner, börjar typ runt naveln och krampar sig uppåt till mellangärdet typ, håller i sig i kanske 20 sekunder och sen släpper det. Under den tiden hinner jag må skitilla, bli kallsvettig och yr, känna mig svimfärdig och darrig. Där imellan känner jag mig bara hängig och klen.

Känns typ som att ha värkar, alltså att det kommer och går och man känner när det närmar sig och så får man en top av en helvetisk kramp och sedan dalar det. Förutom att det inte är i "den" magen då :P

• Anonym (!)

Jag tror fortfarande på tarmvred.

Kräks du inom ett par dagar så är det förmodligen tarmvred. Kan du bajsa och prutta? - Om inte, så kan du förbereda dig på en härlig FAKAL kräkning.

• Anonym (!)
    Anonym (!) skrev 2014-06-27 23:09:55 följande:

Jag tror fortfarande på tarmvred.

Kräks du inom ett par dagar så är det förmodligen tarmvred. Kan du bajsa och prutta? - Om inte, så kan du förbereda dig på en härlig FAKAL kräkning.

FEKAL!
  • Anonym (magen)

Jag har både bajsat och fisit idag, tackar som frågar ;)

• Anonym (!)
    Anonym (magen) skrev 2014-06-27 23:19:49 följande:

Jag har både bajsat och fisit idag, tackar som frågar ;)

Haha, okej, va bra! ;) Skiiiiitbra. Då slipper du kräkas avföring.
Svar på tråden Kraftig magknip som kommer och går