• Visflicka

Gammal bilbarnstol, hur petigt?

Jag och sambon väntar första barnet i oktober. Vi har just fått ärva en bilbarnstol för nyfödd av min kusin. Men nu när jag kollade datummärkningen står det att den är från 2006, vilket innebär att den är åtta år gammal. Jag försökte luska på internet hur länge en bilbarnstol är duglig för jag har hört att det bara är ett visst antal år som är bra. Det jag kunde få fram är fem-sex år för en stol för nyfödda. Stämmer det? Och hur petigt är det egentligen? Man vill ju inte riskera något när det handlar om ett barns liv.

• Svar på tråden Gammal bilbarnstol, hur petigt?
  • Visflicka

Tack för svaren. Dock är det så att jag med säkerhet vet att stolen enbart är använd av min kusins barn. Vilka enbart är två stycken, och de har aldrig krockat. Så det handlar ju definitivt inte om ett flertalet användare, och min kusin har varit försiktig med den.

Men det kanske kan vara idé att köpa en nyare ändå?

Jag anser inte att man behöver köpa allt nytt. Det mesta har jag fått, vagn får vi låna en hyfsat ny och en bärsele som är använd en gång har jag inhandlat. Det enda som jag funderat på just nu av nyare modell är just bilbarnstol och barnstol. Och detta därför att det handlar om säkerhet. Vi åker inte så mycket bil och det kommer nog inte bli så mycket heller men när det väl händer vill man ju vara säker. Så trots att enbart min kusin använt den så är den ju åtta år gammal och plast blir ju dåligt med tiden. Så jag har lite beslutsångest.

• Visflicka

Har man å andra sidan fått det mesta gratis eller till en rimlig summa bör man kanske inte knussla så mycket och istället unna sig lite mer säkerhet.

• Visflicka

Ursäkta en okunnig men vad är skillnad på bilbarnstol och babyskydd? Är det bara olika namn?

Hade ingen aning om att man kunde hyra från trafikverket. 6-800 låter ju inte så mycket, är det alltså en engångskostnad? Hur länge får man ha den i så fall? Vad kostar en bilbarnstol annars? Generellt sett menar jag.

Jag har inte så stor koll på vad som finns idag men vill åtminstone ha en sådan som är med bas som man kan ta loss själva stolen.

Svar på tråden Gammal bilbarnstol, hur petigt?